10 Inbound marketing metrics die u moet meten en opvolgen

Inbound Marketing
Written by Britt Libot

Het regelmatig controleren van campagne- en websitestatistieken is een essentieel onderdeel van elke succesvolle digitale strategie. Het biedt de mogelijkheid om vroegtijdig minder presterende campagnes of pagina’s te detecteren zodat ze kunnen worden aangepast en verbeterd. Door de overvloed aan web analytics en marketing data bent u misschien ontmoedigd om te starten aan de analyse van uw digitale strategie. In dit blogbericht zetten wij de 10 belangrijkste web analytics metrics op een rijtje die zeker in uw Inbound Marketing strategie moeten worden opgenomen. Zo kan u op een snelle en efficiënte manier het succes – of het ontbreken daarvan – van uw inspanningen meten.

1. Website traffic

Deze algemene metric voor het totaal aantal bezoekers op de site zal u vertellen of uw Inbound Marketing inspanningen zijn vruchten hebben afgeworpen. Normaal gezien zou u een gelijkmatige groei in uw organisch verkeer mogen verwachten. Elke keer u een nieuw blogbericht plaatst - idealiter 2-3 keer per week -, kan u dat best delen via sociale media. Zo zou ook het verkeer via social media een boost moeten krijgen.

2. Gemiddelde tijd op site/gemiddelde sessieduur

Hoeveel tijd iemand gemiddeld op uw website spendeert, zegt niet noodzakelijk veel over de prestatie van uw digitale strategie of inbound marketing campagnes. Toch geeft deze metric inzicht in hoe gebruiksvriendelijk, aantrekkelijk en boeiend uw website is. Bovendien is de 'gemiddelde tijd op de site’ een belangrijke maatstaf die Google gebruikt in zijn algoritme om de page ranking van uw site te bepalen. En hoe langer iemand op de site vertoeft, hoe hoger de kans is dat deze bezoeker interesse in uw organisatie vertoont en tot conversie overgaat.

3. Email open rates & click through rates

Scoren uw email campagnes laag als het op het openen van de emails aankomt? Denk dan zeker ook eens na over het onderwerp van uw e-mail. Enkel aantrekkelijke en relevante onderwerpen wekken interesse op en zullen een hogere open rate opleveren. En als ze die hebben geopend, gaan ze dan snel diagonaal door uw mail of lezen ze hem ook volledig? Als ontvangers uw e-mail openen, klikt men dan ook effectief door naar uw website? De click trough rate of doorklikratio (CTR) is essentieel om te achterhalen of uw e-mail inhoudelijk relevant genoeg is om door te klikken naar de website.

4. Channel breakdown

Het is belangrijk om te weten hoe uw bezoekers op uw website zijn terecht gekomen. Via welk kanaal kwamen ze terecht op uw website? Was het een social media bericht of misschien een blogpost die de klant via Google heeft gevonden? Of was het een betalende zoekmachineadvertentie of andere vorm van adverteren? Zo krijgt u inzicht in welke kanalen goed werken en welke nood hebben aan verbetering. De belangrijkste verkeersbronnen in uw Inbound rapportering zijn: direct traffic, organic search, referal (externe verwijzende sites) en e-mail.

5. New blog subscribers

Het aantal nieuwe abonnees of subscribers kan u veel vertellen over de relevantie van uw blogberichten. Uiteraard moet u altijd rekening houden met een natuurlijke daling door vrijwillige uitschrijvingen (opt-out) of e-mailadressen die niet langer actief zijn.

6. Competitive search metrics

Probeer zeker één keer per maand de online aanwezigheid van uw concurrenten in kaart te brengen. Waar schrijven uw concurrenten over? Maken deze bedrijven gebruik van bepaalde zoekwoorden die u misschien niet gebruikt? Het is belangrijk om te begrijpen hoe uw concurrenten presteren op het vlak van organische vindbaarheid (SEO) om ook uw eigen inspanningen te kunnen optimaliseren.

7. Landing page conversion rate

Zijn de bezoekers die op uw bestemmingspagina belanden omgezet in leads of conversies? Idealiter streven we naar een conversieratio van minstens 20%. Deze benchmark is uiteraard afhankelijk van een aantal factoren, maar als uw landingspagina maar 3% haalt, raden wij u aan om uw landingspagina grondig te evalueren. Door middel van een A/B-test kan u testen welke aanpassingen resulteren in een hogere conversie.

8. Lead count/aantal leads

sources graphicNagaan of uw aantal leads stijgt is cruciaal tijdens uw Inbound Marketing analyse. Als uw websiteverkeer in stijgende lijn gaat en u maakt gebruikt van de juiste call-to-actions met relevante content, dan zal dit op termijn resulteren in een stijging van uw aantal leads. Blijft deze evolutie uit, dan dient u na te denken of de content wel genoeg overtuigt en meerwaarde voor de bezoeker biedt.

9. Customer Close rate & lead conversion rate

Het is belangrijk om te meten hoeveel websitebezoekers worden omgezet in leads. Een goede benchmark voor de online conversion ratio is tussen 2 en 4 procent. Bovendien is het interessant te weten hoe dit percentage verschilt naargelang de verkeersbron: organisch, rechtstreeks, verwijzende sites, social media of via e-mail. Weten welke kanalen en campagnes de hoogste conversieratio biedt, zal u toelaten om uw aandacht meer te richten op kanalen die effectief werken.

10. Cost per lead

Uiteraard wil u niet alleen weten hoeveel klanten u hebt geworven via Inbound Marketing, maar ook hoeveel deze lead u heeft gekost. Voor een eenvoudige berekening van de cost per lead neemt u de totale uitgaven op Inbound Marketing tijdens de campagne, gedeeld door het aantal ontvangen leads voor deze periode. Deze oefening kan ook verder uitgesplitst worden per kanaal, of gedetailleerder uitgevoerder worden via verschillende attributiemodellen.

Als u regelmatig deze 10 web analytics metrics controleert en opvolgt dan zullen daar zowel kleine als grote aanpassingen in uw inbound marketing strategie uit voortvloeien. Vergeet zeker niet deze eventuele wijzigingen op te volgen. Want door continue uw strategie te verbeteren en bij te stellen zal u meer leads, meer conversies en uiteindelijk ook meer inkomsten bekomen.

Bent u van plan om een grondige analyse op uw digitale strategie uit te voeren en wil u meer leren over de ROI van Inbound Marketing? Download dan nu onze handige gids, waarin we verder ingaan op dit onderwerp!