10 UX mythes die we voor u uit de weg ruimen

Ontwerpen
Written by Jana Blessenaar

De webwereld is constant in verandering. Wat vorig jaar nog een absolute waarheid was, is vandaag misschien niet meer waar. Sommige van die vastgeroeste waarheden zijn maar moeilijk de wereld uit te krijgen. Bent u bezig met het ontwerpen of ontwikkelen van een nieuwe website voor uw bedrijf? Dan denkt u vast veel na over de User Experience van uw nieuwe website. Wij maaien voor u al enkele UX mythes van de baan. 

Mythe #1: Witruimte is verloren ruimte

Fout. Bekijk witruimte niet als hap uit kostbare schermruimte, maar als een essentieel onderdeel van je website. Het is  een actief element en niet zomaar een passieve achtergrond. Het zorgt voor leesbaarheid, scanbaarheid (Zie mythe #6), het zet onderdelen in de kijker, het zorgt voor leesvolgorde, het begeleidt de lezer over de pagina, het zorgt voor balans en harmonie in het ontwerp, én het zorgt voor een verfijnd en elegant ontwerp (ook niet onbelangrijk). Niet verloren dus.  

Mythe #2: De homepagina is de belangrijkste pagina

Vroeger wel. Vandaag niet meer. De homepagina is een belangrijke pagina, maar het aandeel van paginaviews voor de homepagina wordt steeds kleiner. Bezoekers komen meestal binnen via andere wegen, zoals Google of via een gedeelde pagina. Ga er dus niet vanuit dat bezoekers via je homepagina hun zoektocht door de website beginnen. In realiteit zal minder dan 5% dit doen. 

Mythe #3: Bezoekers scrollen niet

In de jaren ’90 was dit een goede veronderstelling. Ondertussen zijn we 25 jaar verder en scrollt iedereen. Info die bij elkaar hoort, staat bij elkaar, en niet verspreid over verschillende pagina’s of schermen. Probeer niet om alle info “above the fold” (voor bezoekers moeten scrollen) te duwen. Met het juiste ontwerp weten bezoekers dat er nog informatie volgt en dat deze informatie de moeite waard is. Als de bezoek in kwestie dan nog steeds geïnteresseerd is, zal hij of zij zeker verder lezen. 

Mythe #4: Je hebt geen content nodig om een website te ontwerpen

Bezoekers komen voor de content, niet voor het design. Zo simpel is dat. De structuur werkt in functie van de content en moet er voor zorgen dat de content overzichtelijk en aantrekkelijk weergegeven wordt. Een simpele pagina met kwalitatieve content geeft een veel betere performantie dan een fantastische lay-out met slechte content. Het optekenen van die structuur -terwijl je nog niets weet over de content- levert vaak een onrealistisch design op waar achteraf meer werk aan is. Bent u geen schrijfwonder? Laat het dan over aan professionals. Content is king. 

Mythe #5: Alle pagina’s moeten bereikbaar zijn binnen 3 klikken

in tegenstelling tot wat veel mensen nog steeds denken, vinden bezoekers het helemaal niet erg om te klikken. Sterker nog: het aantal kliks heeft geen enkel effect op de tevredenheid van bezoekers of op het succes-ratio. Minder klikken maakt bezoekers niet gelukkiger en de sites worden niet gezien als sneller. Wat wél telt is het gemak in navigatie: het constante instinctieve pad dat voor de bezoekers wordt uitgestald. Als ze niet moeten nadenken over de klikken, klikken ze met plezier. 

Mythe #6: Mensen lezen op het web

Nee, dat doen ze niet. Ze scannen. Ze lezen enkel als ze al beslist hebben dat ze geïnteresseerd zijn in de aangeboden informatie. Anders scannen ze de pagina naar in de verf gezetten keywords, belangrijke headers, korte paragraafjes of een opsomming. Gezien bezoekers nog niet zeker zijn of de pagina de info bevat die ze zoeken, slaan ze alles over wat voor hen niet belangrijk is. Zorg ervoor dat de content dit ook toelaat. Mytthe #4 haalde het al eens aan: Content is king. Laat het zo nodig aan de professionals over. 

Mythe #7: Een zoekfunctie lost alle problemen van de navigatie op

Weer mis. Bezoekers scannen een webpagina eerst om te zoeken waar ze naartoe moeten, en gebruiken enkel de zoekfunctie wanneer ze niet vinden wat ze zochten. Mensen zijn veel beter in het herkennen van wat ze zoeken, dan het herinneren van een bepaalde zoekterm. Klikken op een link vergt minder inspanning dan het bedenken van de juiste zoekterm, schrijfwijzes en synoniemen. 

Mythe #8: U bent zoals uw gebruikers

Dat bent u niet. U weet vast ontzettend veel over uw diensten en producten, en u bent erdoor gepassioneerd. Uw bezoekers zijn dat echter niet. Ze hebben een andere houding tegenover uw producten, hebben andere doelen en willen vinden wat ze zoeken op uw site. Geen rekening houden met uw echte bezoekers leidt tot een inefficiënt design. 

Mythe #9: Meer keuzes = meer tevredenheid

Weer fout. Keuzes leiden tot twijfel, twijfel kost tijd en tijd is nu net wat mensen niet hebben. Een slider met 5 aanbiedingen levert veel minder kliks op dan 1 statisch beeld. Sterker nog: op sliders wordt amper geklikt omdat ze geen keuzes willen maken. Mensen zéggen dat ze veel keuze willen, maar mensen weten niet wat ze willen (zie mythe #10). De mensen die toch blijven om een keuze te maken, zijn minder tevreden over hun keuze dan wanneer er minder opties zijn. 

Mythe #10: Mensen kunnen je vertellen wat ze willen

Ze dénken dat ze dat kunnen, maar mensen zijn het best in op zelfzekere wijze foute voorspellingen over zichzelf maken. Dat wil niet zeggen dat je niet naar je klanten moet luisteren, wel dat je de juiste vragen moet stellen en de juiste interpretaties moet maken. 

Een voorbeeld: als je een testpubliek vraagt welk soort koffie een voorkeur draagt, zal iedereen zeggen dat ze het liefst een volle romig gebrande koffie drinken. Niemand zal zeggen dat hij liefst slappe koffie met melk drinkt. Toch drinkt 74% van de mensen zijn koffie het liefst slap met melk. Ze liegen niet, ze kunnen zichzelf niet inschatten. 

Bent u na deze tips nog niet zeker van uw stuk? Lees meer over het ontwerp van een goede website of neem contact met ons op!