Google Analytics: 10 metrics die je zeker moet meten

analytics
Written by Dimi Coppé

Google Analytics is een krachtig hulpprogramma waarmee je kunt weten wie naar je website komt, welke apparaten ze gebruiken, welke pagina’s ze bezoeken en nog zo veel meer. Daarom kan Google Analytics soms overweldigend zijn, zeker als je Google Analytics nog nooit van dichtbij hebt gezien.

Om nieuwkomers bij Google Analytics wat te helpen, hebben we aan onze Google Analytics experten gevraagd welke 10 metrics je zeker moet monitoren in 2018. Met deze 10 zaken helpen wij je met de juiste prioriteiten te leggen en verdwaal je niet in de structuur van Google Analytics.

1. Mobiele traffic

mobile vs desktopIn 2016 was er een belangrijke verandering in het zoekgedrag op het internet. Voor het eerst was er meer mobiel verkeer dan desktop verkeer volgens StatCounter. Het is daarom belangrijker dan ooit om je mobiele verkeer te volgen. Zeker nadat Google aankondigde dat websites geoptimaliseerd moeten zijn met een variant voor mobiele apparaten en tablets.

Het is van cruciaal belang om de omvang en de betrokkenheid van je mobiele bezoekers bij te houden. Om je site betere te positioneren in de zoekresultaten kan je volgende vragen beantwoorden:

  • Welke deel van het verkeer van je site is mobiel verkeer?
  • Hoeveel tijd besteden die bezoekers aan je site?
  • Waar verlaten bezoekers je website?
  • Hoeveel procent van je conversies zijn afkomstig van mobiele gebruikers?

(In Google Analytics ga je naar: Doelgroep > mobiel > overzicht)

2. Snelheid van je website

3De snelheid van je site is de afgelopen jaren een belangrijke rankingfactor geworden. Heb je een website met topcontent, maar wel een trage laadtijd? Jammer, want Google zal je pagina veel lager in de zoekresultaten laten tonen. De laadtijd van je website beïnvloedt niet alleen je ranking in de zoekresultaten, maar ook de gebruikerservaring staat of valt met een snelle laadtijd. Een trage website kan zo weer leiden tot een hoge bounce rate (bezoekers die je website vroegtijdig verlaten).

Google vindt sitesnelheid zo belangrijk dat ze zelf tools hebben ontworpen om de prestaties van je website te optimaliseren. Met de ‘PageSpeed-score’ krijg je een score toegekend op je sitesnelheid. Na deze score krijg je aan de hand van de tool enkele optimalisatiesuggesties om je sitesnelheid te verbeteren. Kortom de sitesnelheid kan je succes maken of breken.

Wil je jouw website ook eens testen? Dat kan hier.

(Ga naar Gedrag > Sitesnelheid)

3. Conversies

conversieOnline marketing draait rond conversies. Met Google Analytics is het mogelijk om bepaalde acties van je bezoeker te meten. Heb je op je website een e-book die gedownload kan worden? Met Analytics kan je bijhouden hoeveel mensen je e-book gedownload hebben. Ook kan worden bijgehouden hoelang je bezoeker op een pagina blijft en waar deze bezoeker allemaal op klikt. Zulke acties op je website worden ingesteld als doelen in Google Analytics. Het bijhouden van conversies is zeer belangrijk:

  • Je kan het succes meten van je website.
  • Je kan nagaan waar je website verder geoptimaliseerd kan worden.

(Ga naar Conversies en ontdek de verschillende opties)

4. Search Console

5Met de Search Console kan je 5 belangrijke zaken controleren:

  • Crawlen: Hier kan je de crawlfouten terugvinden samen met 404 errors en server errors.
  • Beveiligingsproblemen: Website gehackt? Dit segment geeft je informatie over wat er aan de hand is en geeft ook mogelijke oplossingen.
  • Zoekopmaak: Hier krijg je meer inzichten hoe Google je website weergeeft in de zoekresultaten.
  • Zoekverkeer: Hier kom je te weten door welke keywords mensen op je site komen en welke andere websites naar je linken. Ook interne links kan je hier raadplegen.
  • Google-index: Hier kan je goed zien hoe het staat met het indexeren van je pagina’s. Verder kan je ook controleren of er geblokkeerde bronnen zijn waardoor Google je pagina niet kan indexeren.

Ga regelmatig naar het Search Console om zo nieuwe inzichten te verkrijgen in het zoekgedrag van je bezoekers en om te bepalen welke site-inhoud je gaat optimaliseren.

(Ga naar acquisitie > Search Console)

5. Attributie

6Attributie is het toekennen van een conversiewaarde aan een kanaal dat de bezoeker raadpleegt voordat de bezoeker converteert (downloaden van een e-book).

Bijvoorbeeld: Mike zoekt organisch naar een nieuwe televisie voor het komende WK-voetbal, maar hij gaat nog niet meteen over tot een aankoop. Via je remarketingcampagne van Adwords komt hij terug uit op de televisie en koopt de televisie nu wel. Adwords krijgt nu de conversiewaarde toegewezen.

Veel bedrijven berekenen de conversie op basis van de laatste interactie voor de aankoop. In dit voorbeeld krijgt Adwords dus 100% van de conversiewaarde, maar dit is niet de beste weergave omdat de organische zoekopdracht nu geen waarde heeft.

In Analytics zijn er verschillende modellen om conversiewaarden te vergelijken. Je kan ze allemaal hier raadplegen.

(Ga naar Conversies > Toeschrijving > Tool voor modelvergelijking)

6. Benchmarking

benchmarkingWil je graag eens de prestaties van je website vergelijken met de inhoud van andere bedrijven? Dan moet je zeker eens gaan kijken bij benchmarking want daar kan je jouw website vergelijken met andere websites uit je branche.
Je kan de prestaties van je site vergelijken op kanalen (zoals betaalde zoekopdrachten en organische zoekopdrachten), locatie , apparaten (mobiel, tablet of desktop) en de gebruikersstroom (via welke browser, welk land en nog andere criteria).

Benchmarking bevat zowel voor ons en voor jou zeer waardevolle cijfers. Het helpt ons gemakkelijker prestaties te evalueren voor klanten in sectoren waar we niet zo vertrouwd met zijn. Jouw bedrijf kan het nieuwe inzichten geven in trends die zich in jouw branche voordoen.

(Ga naar Doelgroep > Benchmarking)

7. Demografie

7Bij demografie krijg je inzichten in de demografische gegevens zoals de leeftijd en geslacht van je bezoekers.

De demografische gegevens worden soms al snel over het hoofd gezien. Nochtans zijn deze gegevens van groot belang voor een betere digitale marketing. Deze gegevens kunnen je helpen bij het maken van persona’s en zijn deze gegevens ook essentieel bij een website audit. Ook kan je aan de hand van deze gegevens bodaanpassingen doen in je Adwords-campagne.

Let wel op: Je moet eerst de functies voor advertentierapportage inschakelen voordat je deze gegevens kan verzamelen en raadplegen.

(Ga naar Doelgroep > Demografische gegevens)

8. Frequentie en geschiedenis

8Deze parameter wordt ook wel eens de bezoekersfrequentie of de gebruikersloyaliteit van een website genoemd. Hier kan je zien hoe vaak potentiële klanten je site bezoeken en hoeveel dagen er tussen een terugkerend bezoek zit. Deze cijfers zijn vooral handig voor websites die conversiegericht zijn. Je kan perfect terugvinden hoeveel bezoeken iemand nodig heeft voordat hij of zij over gaat tot een conversie. Als mensen niet converteren tijdens hun eerste sessie op je site, waarom niet? Komen ze na een dag terug? Of komen ze na bijna een maand terug? Deze vragen je allemaal beantwoorden met behulp van frequentie en geschiedenis.

(Ga naar Doelgroep > Gedrag > Frequentie en geschiedenis)

9. Nieuwe vs terugkerende bezoekers

TerugkerendebezoekerDe titel zegt het zelf al: hier kan je bekijken hoeveel nieuwe en terugkerende bezoekers de weg naar je website vinden. Die lijkt allemaal evident, maar meestal gaat er veel minder aandacht naar terugkerende bezoekers. Het zijn de terugkerende bezoekers die eerder geneigd zijn om over te gaan tot een aankoop.

Het is goedkoper om bestaande klanten te behouden dan nieuwe klanten aan te werven. Richt dus ook je pijlen op terugkerende bezoekers met bijvoorbeeld een Adwords remarketing campagne of met nieuwsbrieven die een kortingscode bevat.

(Ga naar Doelgroep > Gedrag > Nieuwe/terugkerende bezoekers)

10. Realtime

realtimeAls laatste bespreken we de Realtime functie. Met Realtime kan je meteen zien wat er allemaal op je site gaande is. Welke pagina’s zijn op je website het meest actief? Via welke kanalen zijn ze op je website terechtgekomen? Hoeveel actieve bezoekers zijn er op mijn conversiepagina?

Het voordeel van Realtime tegenover een standaardrapportage is dat bij een standaardrapportage het een dag duurt voordat je de cijfers kan bekijken in Google Analytics. Dus als je een nieuwsbrief uitstuurt kan je meteen zien of ze op de juiste pagina’s belanden en je dus de juiste links hebt gebruikt

Als je daadwerkelijk gaat bekijken wat mensen op je site doen, krijg je een beter idee van welke pagina’s tot conversies leiden en welke pagina’s moeten worden gewijzigd. Je moet natuurlijk niet de hele dag staren naar deze pagina. Je kan wel bijvoorbeeld deze pagina openen op een televisiescherm en deze ophangen in de bureauruimte van je bedrijf. Je werknemers zien hierdoor snel de effecten van het geleverde werk en kan dus extra motiverend zijn.

(Ga naar Realtime)

Google Analytics heeft veel mogelijkheden om gegevens van je website te analyseren. Als het lukt om bovenstaande 10 cijfers te analyseren ben je al op de goede weg om meer rendement uit je website te halen! Heb je toch nog vragen over Google Analytics? Contacteer dan zeker onze marketingspecialisten voor meer informatie of vraag een Google Analytics audit aan. Wij beantwoorden graag al je vragen en delen advies op maat van jouw bedrijf. Tot snel!

contact opnemen met Mia