5 essentiële custom modules om HubSpot te verbeteren

Hubspot, development, COS
Written by Steven Van Duyse

HubSpot is een fantastische marketing automation tool, daar hebben we het intussen al meer dan genoeg over gehad. Maar elke tool heeft wel zijn minpuntjes en zo ontbreken in HubSpot ook enkele opties om écht het onderste uit de kan te halen. Gelukkig ontwikkelde Mia daarvoor enkele custom modules, die ervoor zorgen dat je HubSpot-setup alleen nog maar beter wordt.

Custom HubSpot modules: wat en waarom?

HubSpot biedt een kwalitatieve oplossing voor zowel marketing automation als de integratie van content publishing in je digitale marketing mix. Dat laatste vooral door de aanwezigheid van een sterk uitgewerkte blog-module en een landingspagina tool met split-testing opties. Ideaal voor 75% van de bedrijven, maar wie echt 100% waarde uit HubSpot wil halen, kan steeds teruggrijpen naar custom modules die gebruikt kunnen worden in de designs en templates van je blog, emails en landing pages.

HubSpot gebruikt voor het design van templates namelijk een mix van voorgebouwde modules (zoals social media integratie, formulieren, headers, images...) die je gewoon in je template kan slepen en gecodeerde modules die erop gebaseerd zijn. Handig voor developers om zelf toepassingen te gaan ontwikkelen die ze ontbreken in het basis-aanbod. Je kan zelf zo gek doen als je wil, maar wij schotelen je alvast 5 custom modules voor die we zelf (en bij onze klanten) onontbeerlijk vinden.

LinkedIn Form Completion

LinkedinCustomModule.pngEen module die een tijd in beta was bij HubSpot, maar wegens beperkt succes niet verder ontwikkeld is. Ongelooflijk, eigenlijk. Want in B2B-omgevingen (en zeker op mobile) kan de 'Sign in with LinkedIn'-knop heel wat voordeel bieden. Het gaat sneller dan alle velden van het formulier zelf invullen en biedt weinig ruimte voor fouten. Aan de kant van de aanbieder zijn de voordelen dat je heel wat meer informatie binnenkrijgt dan gevraagd en dat je zeker bent van kwalitatieve data, aangezien deze uit de LinkedIn account wordt opgehaald. 

Custom Search

De standaard HubSpot Search Module? Niet gebruiken. Want dat is gewoon een basic Google Search module, die zoekers doorstuurt naar een specifieke zoektocht binnen Google (en ze dus weghaalt van je site). Via Google Enterprise Search (de betalende versie) kan je de styling alvast opvangen, maar later dit jaar stopt Google met die optie. En dus zit je in je blog of in je COS-site zonder zoekoptie.

lelijkegooglesearch-796483-edited.png qualitysearch.png

Om dat te vermijden (en om een kwalitatief alternatief te voorzien) en er voor te zorgen dat je bezoekers nog steeds op je COS-site of je blog kunnen zoeken, ontwikkelden we zelf een custom search module. Geen concurrent voor SOLR of andere geavanceerde zoekmotoren, maar wel eentje die aan heel wat basisvereisten voldoet en je bezoekers niet naar Google stuurt.

Promoted blogposts

Nog zo'n afwezig element in een HubSpot basisopzet. Je laatst toegevoegde blogpost is misschien niet degene waarvan je wil dat de meeste bezoekers hem als eerste te zien krijgen. Iets wat eenvoudig op te lossen is met een 'promoted post' bovenaan je blog-overview. Maar de in CMS'en aanwezige 'promote to top' is bij HubSpot volledig afwezig. Geen probleem, door het meegeven van een specifieke parameter kan je eenvoudig zelf dat euvel verhelpen.

blogpromotion.pngFont Awesome selector

Font awesome is steeds meer in opmars, en terecht. Het lettertype dat geen lettertype is wordt steeds meer gebruikt om icons en logo's weer te geven in websites. Handig, want je hoeft geen afbeeldingen meer op te laden en te bewerken of rekening te houden met bestandsgroottes of gedrag op andere toestellen. Font Awesome reageert zoals elk ander font, zodat het steeds perfect mee schaalt met jouw designs.

En net daarom gebruiken we dat bij Mia graag in sites en landingspagina's. Zeker voor klanten met heel wat services of producten, waarbij designs een bepaalde structuur vormen en waar iconen extra toelichting geven of herkenbaarheid stimuleren. Daarom ontwikkelden we een Font Awesome selector: een uitgebreide dropdown-functie waarin alle beschikbare iconen te vinden zijn en je die kinderlijk eenvoudig aan je landingspagina's kan toevoegen zonder in de code of de CSS te moeten duiken. Geoptimaliseerd voor alle toestellen.

fontawesome.png

Article repeater

Templates zijn tof. Templates zijn handig. Tot ze te gelimiteerd zijn in gebruik. Iets waar de HubSpot mailtemplates wel al eens last van hebben. Wil je soms mailen met 2 nieuwsitems, soms met 3 en occasioneel met 4? Dan zijn dat 3 verschillende templates. Op zich niks wereldschokkends als je binnen de standaard, herkenbare drag & drop designs blijft, maar voor kwalitatieve custom theming heb je eigenlijk HTML- en CSS-kennis nodig. Iets wat niet elke marketeer onder de knie heeft. Dankzij de custom Repeater-module kan je vanuit de front-end van je emails (geen HTML nodig!) eenvoudig zelf kiezen hoeveel keer je een bepaald content-type (zoals een tekstblok) terug wil laten komen. Met de juiste CSS erop kan je zelfs afwisselende kleuren of meer spielerei achter elk blok steken. Eén template, één extra knopje, geen gedoe.

Zelf nood aan custom modules?

Of benieuwd hoe bovenstaande voorbeelden (en nog heel wat anderen) een meerwaarde voor je online communicatie kunnen betekenen? Neem contact op met onze HubSpot-specialisten en we zorgen voor een passend antwoord op je vragen!

contact opnemen met Mia