De 5 SEO trends voor 2018

Search Engine Optimisation, seo
Written by Dimi Coppé

Elke jaarwisseling gaat gepaard met een reeks voorspellingen over hoe digital marketing er het komende jaar uit zal zien. Ook wat SEO betreft is het dit jaar niet anders. Om goed te scoren in de zoekresultaten en er bijgevolg ook winst uit te halen, is het cruciaal om de nieuwste trends op de voet te volgen en toe te passen waar nodig. Wij geven je voor de start van het nieuwe jaar alvast een overzicht van wat volgens ons de 5 grote SEO-trends voor 2018 zullen worden.

1.  Nog meer gebruik maken van de SERP features

We hebben er ongetwijfeld allemaal al gebruik van gemaakt. De Search Engine Results Page (SERP) features in Google. Deze extra hulpmiddeltjes zijn in het kort verschillende formaten waarmee Google de zoekresultaten verrijkt voor zijn gebruikers. In tegenstelling tot vroeger krijgen we nu meer hulp van Google tijdens onze zoektocht naar een antwoord op al onze vragen. Enkele voorbeelden hiervan zijn reviews, veel gestelde vragen, featured snippets, recepten, afbeeldingen, nieuws, producten enzovoort.

SERP_features_cake.png

De tool Mozcast volgt de populariteitsevolutie van deze online richtingaanwijzers nauwgezet. Bij het schrijven van dit artikel zien we dat na de gebruikelijke links (HTTPS Results) de Knowledge Panels momenteel op nummer 2 staan op vlak van populariteit. Bij onze zoekopdracht kan je rechts een voorbeeld van een knowledge panel terugvinden met onderaan een aantal interessante plaatsen. Al deze informatie wordt vaak van relevante websites geplukt, zoals Wikipedia en websites met een hoge ranking. Dit kort stukje info geeft de gebruiker meteen een snelle introductie over een onderwerp bij de aanvang van de online zoektocht.

Het toenemende belang van deze SERP features zal ook in 2018 een aandachtspunt worden op de SEO-agenda, waarbij we onze data best ‘hapklaar’ maken voor Google. Zo stijgt de kans dat Google deze info sneller in de verschillende formaten kan gieten. Hierdoor krijgt je website, indien goed uitgevoerd weliswaar, meer visibiliteit wat ook weer leidt tot meer conversies.

Screen Shot 2017-12-27 at 13.17.47_censored.jpg

2. Context, context, context

Content is voor zoekmachines altijd al een cruciale hoeksteen geweest om te bepalen hoe relevant jouw website is. Om mee te evolueren met het zoekgedrag is ook het algoritme een stuk intelligenter geworden de afgelopen jaren. In 2015 bevestigde Google dat het indexatiesysteem een flinke update kreeg en was Google RankBrain geboren. Deze methode werd gelanceerd om naast het analyseren van content en zoekwoorden, ook de context van content beter in kaart te brengen. Dit was een flinke stap vooruit. Dankzij het machine learning karakter van deze update werd het systeem met de jaren alsmaar slimmer en kan Google vandaag de zoekresultaten aanpassen op basis van jouw achterliggende zoekintentie.

Stel, je wil een nieuwe smartphone kopen. Je hebt alle informatie al opgezocht en uit je zoektocht is model X de winnaar. Jouw volgende zoekopdracht zal er dan ongeveer zo uitzien ‘model X kopen’. Google herkent jouw koopbereidheid en gaat ervoor zorgen dat e-commerce pagina’s waar je model X kan bestellen voorrang krijgen op de pagina’s die enkel extra informatie bevatten. Zo krijg jij sneller de juiste pagina voorgeschoteld.

Wat SEO betreft is het hier belangrijk om niet te focussen op brede, algemene zoekwoorden maar net op zoek te gaan naar context-gerelateerde zoekwoorden die een specifieke intentie beschrijven. Zo biedt je een antwoord op maat voor een specifieke zoekopdracht.

3. Mobile First

Vandaag zoeken we steeds vaker via onze smartphones naar een geschikt antwoord. Maar liefst 60% van alle zoekopdrachten gebeurt via een mobiel toestel. Deze ijzersterke trend is ook Google zeker niet ontgaan. Daarom werd eind 2016 de mobile-first indexatie aangekondigd. Hierbij krijgt mobiel letterlijk voorrang op desktop en wordt er eerst gekeken naar de mobiele versie van jouw website tijdens het indexatieproces.

In 2018 zal de update volledig operationeel zijn om zo het stijgend aantal mobiele bezoekers de meest optimale gebruikerservaring te bieden. Hierbij worden websites die hieraan meewerken beloond met een betere PageRank. Dus het voorzien van een mobielvriendelijke versie van jouw website is best één van jouw goede voornemens voor 2018.

4. Voice Search

We spreken vaker met AI-systemen dan we zouden denken. Uit een studie in het Verenigd Koninkrijk blijkt dat 50% van de jongeren tussen 18 en 34 jaar gebruik maakt van voice search. Je bent dus niet de enige die Siri al eens om hulp vraagt via jouw smartphone of in de auto. In Amerika liggen de cijfers natuurlijk een stuk hoger dankzij de introductie van intelligente luidsprekers zoals Amazon Echo of Google Home.

Deze nieuwe manier van zoeken vraagt ook om een aangepaste contentcreatie. Zoekopdrachten die we ingeven via onze stem zijn vaak langer doordat er meestal in volledige volzinnen wordt gesproken in plaats van enkele zoekwoorden. Hierdoor groeien de long tail zoekwoorden een stuk sneller dan voordien. Ook wordt er best in een vraag en antwoord-formaat gedacht zodat content meer wordt opgebouwd rondom een specifieke zoekopdracht.

shutterstock_769103416.jpg

5. De groei van video

Een beeld wordt tot 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. Daarbovenop staat 1 minuut aan video gelijk aan ongeveer 1,8 miljoen woorden. Het is dus geen geheim dat ook video steeds meer aan populariteit wint. Dit is mede te verklaren doordat steeds meer kanalen video beter integreren in de lijst met mogelijkheden en iedereen video’s kan produceren.

Ook bij Google wordt er vaker voor gezorgd dat pagina’s met een relevante video hoger scoren in de zoekresultaten. Zelfs bij de rich snippets (zie SERP features) worden er video’s in de zoekresultaten gestopt. Dit is een unieke kans om de aandacht meteen vast te grijpen en te zorgen dat jouw websitepagina extra kliks kan genereren. Lees meer over de trends en sterke groei van video.

Conclusie

2018 wordt opnieuw een jaar met heel wat innovaties. Het is belangrijk om de trends op volgen en te kijken wat jou specifiek kan helpen om hogerop te klimmen in de lijst met zoekresultaten. Wil je graag meer weten over al de nieuwigheden die jou te wachten staan en wat deze kunnen betekenen voor jouw website? Neem dan volledig vrijblijvend contact op met een van onze experten.

New Call-to-action