6 Tips voor een betere lead generation

Inbound Marketing, lead generation
Written by Steven Van Duyse

Je nieuwe website blinkt op het internet. Je hebt de basis van inbound marketing te pakken. Teksten vliegen tegen een geweldig tempo op je blog en de eerste leads beginnen te converteren. Spannende tijden, maar ook het ideale moment om nog een versnelling hoger te schakelen. Tijd voor wat concrete tips!

#1 Geef de gepaste content

Bezoekers komen naar je website omdat ze denken dat je iets te bieden hebt. Via een collega of vriend hoorden ze misschien van je product, ze gebruikten het misschien zelf al of ze zijn op zoek naar de oplossing voor een probleem. Ze bezoeken je website met andere woorden om heel verschillende redenen. Afhankelijk daarvan, lever je best de passende content. Vergelijk het met de aankoop van een paar schoenen. Je zoekt pas een maatje 39 als je ook effectief zo’n grote voeten hebt. Je kijkt op dat moment niet naar de modellen in grotere of kleinere maten. Om relevanter te blijven: een bezoeker die overduidelijk nog niet weet wat de oplossing voor zijn probleem is, overval je een beetje met een whitepaper vol technische tips. Je wil hem op zo’n moment vooral helpen de juiste oplossing te vinden.

content marketing.jpg#2 Zorg voor goede content

Tijdens die lead nurturing fase is het belangrijk om de inhoud van je content te verzorgen. Gebruik daarom een taal die je bezoekers verstaan en zorg voor de nodige meerwaarde. Als een bezoeker 10 minuten tijd verspilde door een tekst te lezen waar hij uiteindelijk niets aan had, zal hij niet terugkeren. 

#3 Vraag de juiste prijs

Je mag absoluut een prijsje vragen voor je content. De creatie van die whitepaper of dat E-book kostte namelijk wel wat tijd. Daardoor krijgt hij een bepaalde waarde. Maar, wat is die dan? Vraag je daarvoor af wat je zelf zou willen geven voor de content die je gaat leveren en denk daarbij in gegevens, niet in euro’s. Welke persoonlijke gegevens geef jij voor een whitepaper van 3 pagina’s? Of voor een E-book van 30 pagina’s? Laat het aantal velden dat je vraagt ook afhangen van de meerwaarde van de content voor je bezoeker.

#4 Groepeer content

Je website of blog staat vol interessante content. Whitepapers, E-books of webinars, je hebt het allemaal wel ergens online staan. Dan is het interessant om de content die aan elkaar gelinkt kan worden, te groeperen in één pakket. Dat kan je dan aanbieden als ‘het volledige pakket om’. Omdat zo’n bundel het voor je bezoeker veel gemakkelijker maakt om content te vinden rond één bepaald thema of traject, heeft het pakket een grotere waarde. Bijgevolg kan je ook meer gegevens in ruil vragen.

#5 Geef een laatste duwtje

The Eagle Has Landed! De bezoeker is op je landingspagina geraakt. Hij is met andererode knop duwen woorden zo goed als klaar om een lead te worden! Het enige dat hij nog nodig heeft, is dat extra duwtje ter overtuiging. Hieronder volgen een paar ideetjes die je kan gebruiken om hem of haar over de streep te trekken:

  • Een aantrekkelijke titel
  • Een leuke relevante afbeelding
  • Een opsomming van de belangrijkste punten
  • Wat hij/zij zal leren
  • Getuigenissen als bewijs

Let er wel op dat je de potentiële lead zeker niets wijs maakt. Daardoor riskeer je namelijk dat hij jouw workflow zal verlaten. Een belofte die je waar maakt, kan dan weer net leiden tot een betrouwbaardere lead.

#6 Test verschillende versies

Voor je aan de slag gaat met deze tips, geven we je nog één ding mee: maak verschillende versies van elk van deze tips en test die gelijktijdig uit. Daardoor creëer je inzicht in wat werkt en wat niet. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen leren dat het ideale aantal velden dat je kan vragen, in ruil voor dat gratis webinar, misschien niet 3 maar 5 is. Of, dat een landingspagina met een foto van een mooie kat minder conversies oplevert dan een van een hond. Elke test kan je zo meer conversies opleveren.

Benieuwd welke rol Inbound Marketing speelt bij Lead Generation? Ontdek er alles over in onze extra documentatie die je vindt via onderstaande banner!

Inbound Marketing in 5 stappen