7 kenmerken van een foutieve content marketingstrategie

Inbound Marketing, Schrijven
Written by Britt Libot

Is Content Marketing echt zo belangrijk als iedereen zegt? Ja, want meer dan een buzzword is het wel degelijk een belangrijk onderdeel van uw digitale strategie op lange termijn. Ziet u content marketing niet helemaal verkeerd? Zit u wel op het juist pad? Wij helpen u graag verder, door 7 voorkomende tekenen van een onjuiste content strategie te schetsen.

1) Uw ‘strategie’ bestaat enkel uit product gerelateerde content

Als u verwacht dat uw potentiële klanten zitten te wachten op enkel product gerelateerde content, dan denkt u verkeerd. Zet altijd de wensen en noden van uw doelgroep voorop, in plaats van uw behoefte om uw product of dienst te verkopen. Het is immers belangrijk om geloofwaardig te zijn en vertrouwen op te bouwen. Als u enkel content publiceert waarbij uw bedrijf centraal staat in plaats van de consument, dan zal u nooit het vertrouwen opbouwen dat u nodig hebt om de bezoekers doorheen de sales funnel de leiden.

Het is dan ook aangewezen om verschillende soorten content aan te bieden in de drie verschillende fases van een buyer’s journer: awareness, consideration and decision.buyers-journey-749961-edited.png

2) U negeert bepaalde zoekwoorden

Een zoekwoordanalyse kan verwarrend en zeer tijdrovend zijn. We kunnen het u dan ook niet kwalijk nemen als u geen aandacht schenkt aan zoekwoorden. Toch is het een essentieel onderdeel van uw content strategie. Als u bepaalde zoekwoorden gaat negeren, kunnen uw concurrenten met de hoge(re) positie gaan lopen. Een content marketing strategie zonder een zoekwoordanalyse mist ongelooflijk veel opportuniteiten. Het kan u immers helpen bij het vinden van nieuwe onderwerpen, het uitzoeken van hoe uw bezoekers denken en waar ze naar op zoek zijn.

3) Uw content is niet gepersonaliseerd

Consumenten krijgen vandaag de dag nog steeds irrelevante content voorgeschoteld die niet past bij hun behoeften en ze hebben er hun buik van vol. We kunnen ze geen ongelijk geven. Consumenten willen nu eenmaal persoonlijke content die relevant is en die gericht is op hun specifieke behoeften en wensen. Geef hen dus content die verbonden is aan de fase van een buyer's journey waarin ze zich bevinden. Alleen zo kan u waardevolle en relevante informatie aanbieden.

4) U luistert niet naar uw klanten

U kan geen relevante content aanbieden als u niet weet wat uw klanten willen. Het eerste wat u dan ook moet doen is luisteren naar uw klanten. Identificeer en begrijp uw doelgroep en achterhaal wat ze nodig hebben, en hoe u, als bedrijf, hieraan kan bijdragen. Zo krijgt u meer resultaat uit uw content strategie en zal u meer waardevolle bezoekers kunnen aantrekken.

5) U probeert het allemaal zelf te doen

Tenzij u een superheld bent, is alles op uw eentje doen onmogelijk. Het is zeer arbeidsintensief, het vereist de nodige vaardigheden en u kan niet in elk onderdeel een expert zijn. Om toch een succesvolle content strategie uit te voeren betrekt u best anderen. Overtuig daarom uw collega’s om hun steentje bij te dragen en besteed grote stukken content eventueel uit aan ervaren content marketeers.

6) Uw content is niet geoptimaliseerd op doelstellingen

Welke gewenste actie moet uw bezoeker uitvoeren na het lezen van bepaalde content? Wat is de volgende stap? Kies er niet voor om alleen content te schrijven over een bepaald onderwerp omdat het een gemakkelijk topic is of omdat u er een goed ‘buikgevoel’ bij heeft. Denk zorgvuldig na over wat u met elk content stuk wil bereiken en hoe u deze doelstellingen gaat meten. Enkel zo kan u in de toekomst de effectiviteit van uw content strategie meten en optimaliseren. 

7) Uw leads zitten vast in de trechter

Stel: een bezoeker vult een formulier in, in ruil voor content – een whitepaper bijvoorbeeld – waardoor deze bezoeker een lead wordt. Wat gebeurt er nu? Krijgt deze persoon een follow-up e-mail of telefoontje? Of blijven zijn of haar contactgegevens gewoon in uw database zitten zonder dat er verder iets mee gedaan wordt?

Als u niet beschikt over een degelijk plan om uw leads te blijven voeden met nieuwe content en informatie, dan zullen ze nooit omgezet worden naar klanten en blijven ze vast zitten in de sales funnel. Uw sales team doet misschien zijn uiterste best om een deal af te sluiten, maar als ze niet betrokken worden bij uw content strategie dan lopen ze essentiële informatie mis. Synchroniseer daarom alle doelstellingen van zowel marketing als sales en doorloop samen het aankoopproces. Bundel jullie krachten en maak duidelijke afspraken wanneer en hoe marketing leads moet doorgeven aan sales. Dit zal u helpen om het gehele proces opnieuw te stroomlijnen en uw trechter te ontstoppen.

Herkent u zichzelf of uw organisatie in minstens drie van deze tekenen? Dan heeft u dringend nood aan een hervorming van uw content marketing strategie. Stuur deze gebreken stap voor stap bij en evalueer elke aanpassing zorgvuldig. Via onze Inbound Barometer kan u vrijblijvend uw site laten analyseren door Mia en bekijken we samen wat beter kan en hoe we dat doen. Vraag nu snel uw Inbound Barometer aan!

New Call-to-action