7 kenmerken van een foutieve content marketingstrategie

Inbound Marketing, Schrijven
Written by Mia

Is content marketing echt zo belangrijk dan iedereen beweert? Ja, want het is niet alleen een buzzword, maar ook een cruciaal onderdeel van je digitale strategie op lange termijn. Vraag je je nu af of je wel op het juiste spoor zit? Of misschien had je een heel ander idee over content marketing. Wij helpen je graag verder en schetsen in deze blog 7 kenmerken van onjuiste content strategie. Hoe het NIET moet dus.

1) Je ‘strategie’ bestaat enkel uit product gerelateerde content

Als je verwacht dat jouw potentiële klanten zitten te wachten op enkel product gerelateerde content, dan ben je verkeerd. Zet altijd de wensen en noden van je doelgroep voorop, in plaats van louter jouw product of dienst te verkopen. Het is immers belangrijk om geloofwaardig te zijn en vertrouwen op te bouwen. Als je enkel content publiceert waarbij jouw bedrijf centraal staat in plaats van de consument, dan zal je nooit het vertrouwen opbouwen dat je nodig hebt om de bezoekers doorheen de sales funnel te leiden.

Het is dan ook aangewezen om verschillende soorten content aan te bieden in de drie verschillende fases van een buyer’s journey: awareness, consideration en decision.buyers-journey-749961-edited.png

2) Je negeert bepaalde zoekwoorden

Een zoekwoordanalyse kan verwarrend en zeer tijdrovend zijn. We kunnen het je dan ook niet kwalijk nemen als je geen aandacht schenkt aan zoekwoorden. Toch is het een essentieel onderdeel van je content strategie. Als je bepaalde zoekwoorden gaat negeren, kunnen jouw concurrenten met de hoge(re) positie gaan lopen. Een content marketing strategie zonder een zoekwoordanalyse mist erg veel opportuniteiten. Het kan je immers helpen bij het vinden van nieuwe onderwerpen, het uitzoeken van hoe jouw bezoekers denken en waar ze naar op zoek zijn.

3) Je content is niet gepersonaliseerd

Consumenten krijgen vandaag de dag nog steeds irrelevante content voorgeschoteld die niet overeenkomt met hun behoeften en hebben er hun buik van vol. Eerlijk? We kunnen ze geen ongelijk geven. Consumenten willen nu eenmaal persoonlijke content die relevant is en die gericht is op hun specifieke noden en wensen. Zorg dus voor content die verbonden is aan de fase van de buyer's journey waarin ze zich bevinden. Alleen zo kan je waardevolle en relevante informatie aanbieden.

4) Je luistert niet naar je klanten

Je kan geen relevante content aanbieden als je niet weet wat jouw klanten willen. Het eerste wat je dan ook moet doen is naar hen luisteren. Identificeer jouw doelgroep en begrijp wat ze nodig hebben. Bedenk daarbij hoe jij, als bedrijf, hen kan helpen en een meerwaarde kan zijn. Zo krijg je meer resultaat uit je content strategie en zal je meer waardevolle bezoekers kunnen aantrekken.

5) Je probeert het allemaal zelf te doen

Tenzij je een superheld bent, is alles op je eentje doen onmogelijk. Het is zeer arbeidsintensief, het vereist de nodige vaardigheden en je kan niet in elk onderdeel een expert zijn. Om toch een succesvolle content strategie uit te voeren betrek je er dus best anderen bij. Overtuig daarom jouw collega’s om hun steentje bij te dragen en besteed eventueel grote stukken content uit aan ervaren content marketeers.

6) Je content is niet geoptimaliseerd op doelstellingen

Welke gewenste actie moet je bezoeker uitvoeren na het lezen van bepaalde content? Wat is de volgende stap? Kies er niet voor om alleen content te schrijven over een bepaald onderwerp omdat het een gemakkelijk topic is of omdat je er een goed ‘buikgevoel’ bij hebt. Denk zorgvuldig na over wat je met elk stuk content wenst te bereiken en hoe je deze doelstellingen gaat meten. Enkel zo kan je in de toekomst de effectiviteit van jouw content strategie meten en optimaliseren. 

7) Je leads zitten vast in de trechter

Stel: een bezoeker vult een formulier in, in ruil voor content – een whitepaper bijvoorbeeld – waardoor deze bezoeker een lead wordt. Wat gebeurt er nu? Krijgt deze persoon een follow-up e-mail of telefoontje? Of blijven de contactgegevens gewoon in je database zitten zonder dat er verder iets mee gedaan wordt?

Als je niet beschikt over een degelijk plan om je leads te blijven voeden met nieuwe content en informatie, dan zullen ze nooit omgezet kunnen worden naar klanten en blijven ze in de sales funnel zitten. Je sales team doet misschien de uiterste best om een deal te sluiten, maar als ze niet betrokken worden bij je content strategie dan lopen ze essentiële informatie mis. Synchroniseer daarom alle doelstellingen van zowel marketing als sales en doorloop samen het aankoopproces. Bundel jullie krachten en maak duidelijke afspraken wanneer en hoe marketing leads doorgeven worden aan sales. Dit zal je helpen om het gehele proces opnieuw te stroomlijnen en je sales funnel te ontstoppen.

Herken je jezelf of je organisatie in minstens drie van deze kenmerken? Dan heb je dringend nood aan een hervorming van jouw content marketingstrategie. Stuur deze gebreken stap voor stap bij en evalueer elke aanpassing zorgvuldig. Via onze Inbound Barometer kan je vrijblijvend je site door Mia laten analyseren. We bekijken dan samen wat beter kan en hoe we verder tewerk kunnen gaan. Vraag nu snel je Inbound Barometer aan!

New Call-to-action