7 redenen om webcopy door een pro te laten schrijven

Schrijven
Written by Steven Van Duyse

Je kent de situatie ongetwijfeld: je laat een nieuwe website ontwerpen en bouwen door een professioneel webbureau, gebruik makend van een content management systeem zodat je zelf de inhoud kan verzorgen. Maar maanden later heb je nog steeds niet de tijd gevonden om werk te maken van die teksten.

Correct geschreven, uitnodigende, relevante en zoekmachinevriendelijke webteksten zijn een essentieel onderdeel van elke website. Wij geloven dat er minstens 7 goede redenen zijn om de teksten van uw website door een team van specialisten te laten schrijven.

Dit zijn de voordelen van het uitbesteden van tekstschrijven

1. Oplevering volgens planning

De grootste problemen die voorkomen bij het lanceren van een website hebben vaak niets te maken met de programmeurs of met de designers. Integendeel, meestal raakt een project vertraagd doordat de content niet op tijd is afgeraakt. En dat is niet abnormaal: als deze door iemand van je bedrijf zelf wordt geschreven zijn er altijd andere prioriteiten die de kop op komen steken, wat er voor kan zorgen dat het schrijven van de webteksten naar de achtergrond wordt verschoven. Daar komt nog bij dat het schrijven van content vaak onderschat wordt: zo hebben degenen die de taak hebben gekregen om webteksten te schrijven vaak een andere fulltime job, waar het schrijven van webcopy niet altijd in past. Dikwijls wordt de moeilijkheid van teksten schrijven ook pas gezien als het al te laat is.

Daarom raden wij aan om het schrijven van de teksten over te laten aan onze specialisten. Wij behandelen copywriting als een even belangrijke taak als ontwerpen of programmeren. Zo komt er meer tijd vrij voor je prioriteiten, en maken wij van je content onze prioriteit. Tekstschrijven wordt zorgvuldig in onze projectplanning opgenomen zodat niets aan het toeval wordt overgelaten. Er zijn immers geen andere prioriteiten dan de tijdige oplevering van je website.

2. Content is king

magneet met content

Web copywriting is onlosmakelijk verbonden met contentstrategie en inbound marketing. Goede copy ondersteunt het concept van de website en bewaart de continuïteit van de bezoekerservaring: de inhoud moet strategisch, zoekmachine geoptimaliseerd, inhoudelijk sterk én overtuigend opgebouwd zijn, zodat de bezoeker overtuigd wordt en daaropvolgend overgaat tot actie. Kwalitatieve webteksten zijn ook noodzakelijk voor Google en andere zoekmachines: er wordt gezocht naar trefwoorden en zoekwoordcombo’s (SEO).

3. Beter ontwerpen

Als wij de web content reeds kunnen geven aan onze designers, ook al is het maar een ruw ontwerp, dan helpt dit voor een effectiever designproces. Zo ontwerpen we geen lege doos die later gevuld moet worden, maar ontwerpen we rond realistische content die het designproces kan helpen en leiden.

Esthetiek moet voorop geplaatst worden, de website moet er ‘mooi’ uitzien. Je kan dus niet eerst een design maken, de teksten schrijven en dan het design aanpassen aan de geschreven teksten. Je denkt toch ook na over de inrichting van je huis bij de bouw ervan? Belangrijk voor ons is dat we je verhaal vertellen op de beste en juiste - visueel overdraagbare - manier.

4. Consistente teksten

Goede copywriters bezitten de wonderbaarlijke eigenschap om zich aan te passen qua schrijfstijl. Elke copywriter moet in staat zijn om de toon en stem aan te nemen van het bedrijf in kwestie. Er moet gekeken worden naar de huidige situatie, om dan af te leiden wat aantrekkelijk is voor het doelpubliek. Niet iedereen is hiervoor getraind of heeft hiervoor de nodige capaciteiten. Dit kan leiden tot content met een arme woordkeuze, spellingsfouten, een te lange tekst met veel onnodige uitleg of net een te korte tekst die niet beschrijvend genoeg werkt.

Nog erger is wanneer verschillende mensen van het bedrijf verschillende delen van de website schrijven los van elkaar schrijven. Dit kan zorgen voor een verlies aan samenhang en niet op elkaar afgestemde schrijfstijlen.

Hoewel wij jouw expertise nodig hebben om inhoudelijk correcte teksten te schrijven, hangen er toch grote voordelen vast aan het aanstellen van liefst één professionele copywriter die te allen tijde de consistentie en correctheid van de website bewaakt.

5. Optimale communicatie

optimale communicatieZelfs degenen die talent hebben voor schrijven kunnen worstelen om effectieve webteksten te produceren, simpelweg omdat schrijven voor online doeleinden iets helemaal anders is dan wat men gewend is. Woorden zijn de kern van het internet. Woorden zijn datgene waar Google naar zoekt om zo websites te indexeren en te classificeren. Woorden zijn datgene waar de bezoekers naar kijken om zo te beslissen of ze hebben gevonden waarnaar ze zochten.

Goede copy moet niet enkel de juiste informatie aanbieden en in de juiste stijl geschreven zijn. Het moet ook correct geformatteerd worden, de koppen moeten gescand kunnen worden, er moeten korte paragrafen zijn en er moet correct gebruik gemaakt worden van trefwoorden. Net zoals beeldtaal de doelstelling van je website moet bewerkstelligen, zorgen de teksten voor een duidelijke communicatie met je klant. Dit werkt de uiteindelijke conversie en lead generation in de hand.

Ons content team heeft deze kennis: wij weten hoe we geslaagde online content moeten schrijven om zo je klant te overtuigen.

6. Ontdek nieuwe mogelijkheden

Als je werkt met een copywriter zal je basisvragen over je bedrijf moeten beantwoorden, zoals “Wat is de hoofdboodschap die je wil communiceren naar de klant toe?”. Door hierover te praten en na te denken zal je tot inzichten en/of ideeën komen, waardoor ook de teksten drastisch zullen verbeteren.

Het bezitten van goede webteksten is belangrijker voor je website dan het uiterlijk ervan of in welke code je website is geschreven. Werken met ons content team zal zorgen voor de ontdekking van nieuwe manieren om je bedrijf voor te stellen, want net zoals iedere organisatie heeft ook jouw bedrijf een uniek verhaal. Dit verhaal is jouw merkidentiteit, en zorgt bijgevolg ook voor je online communicatie.

Om je eigen merkidentiteit en online communicatie op punt te stellen, werken we samen met ons zusterbedrijf Brand Heroes, specialisten in brand stories.

7. De kost van slechte webteksten

kost webtekstenDe prijs voor het aannemen van ons content team valt in het niets vergeleken met de kost die slechte of middelmatige webteksten met zich kan meebrengen. Zo kan iets simpel als het herschrijven of herwerken van een call-to-action het verschil betekenen tussen 1% en 5% op het vlak van conversie. Goede copy kan dus letterlijk het verschil betekenen tussen het winnen of verliezen van een klant.

Het verschil tussen goede content en fantastische content maakt dus een duidelijk verschil op vlak van lead generation. De impact die fantastische content heeft zal altijd meer opbrengen dan wat je er in geïnvesteerd hebt.

Enthousiast over de voordelen van het uit handen geven van je webteksten? Wil je er graag meer over te weten komen? Lees dan zeker ook over content strategie en webcopywriting en/of contacteer ons zo snel mogelijk!

New Call-to-action