7 UX tips voor je volgend webdesign

webdesign, development
Written by Katrijn Van Rompuy

header-website-bouwen

Google deed onderzoek naar hoeveel tijd mensen nemen op te beslissen of ze op de website blijven of afhaken onmiddellijk na het toekomen op de landingspage. Het resultaat: binnen 17 tot 50 milliseconden hebben users die beslissing gemaakt. Aspecten die doorslaggevend zijn: een lage complexiteit van de website en relevantie. Zowel content als een goed user experience (UX) design spelen dus een grote rol. Wanneer je webpagina’s naadloos in elkaar overvloeien en de user makkelijk de relevante informatie vindt die hij zoekt, kan je spreken van een succesvolle UX website. Maar waar moet je juist op letten wanneer je begint aan je nieuw websitedesign?

1. Weet wie je doelpubliek is en hou daar rekening mee

Een website maak je niet voor jezelf, maar voor je doelpubliek. Baseer je op advies van je researchteam en de verzamelde data (bv. website surveys die uitgevoerd zijn) om te bepalen welke richting je het best uit kan voor je websitedesign. Een verkeerd beeld van je doelpubliek resulteert in een website die weinig bezoekers aantrekt en voor nog minder conversies zorgt. Ontwikkel marketing personas (segmenteren van verschillende users) en personaliseer je websitedesign per segment. Niet alle users zijn dezelfde en hebben vaak andere informatie nodig. Creëer een helder pad naar deze informatie en dit voor elk segment. Hubspot doet dit bv. erg goed door in de navigatiebalk de verschillende personas aan te spreken. Ga eens kijken hoe je concurrentie het doelpubliek definieert een segmenteert. Uiteraard neem je dit niet zomaar over, maar het kan een goede bron van inspiratie zijn.

2. Hou het herkenbaar

Een belangrijk punt in het vernieuwen van je webdesign: hou het herkenbaar. Je gaat heus niet kunnen veranderen hoe users naar een website kijken. Integreer elementen die bezoekers verwachten op de plaats waar ze het verwachten bv. als je op het logo klikt (meestal links bovenaan), kom je op de homepage van de website. Je vindt ook steeds dezelfde pagina’s terug op verschillende website bv. een contactpagina, een about pagina, een content pagina en een nieuws- of blogpagina. Herkenning is zeer belangrijk voor de UX. Een volledig nieuwe revolutionaire aanpak, kan users in de war brengen en hen laten afhaken.

3. Goede balans tussen esthetiek en efficiëntie

good-balance

Een mooie website is belangrijk om bezoekers aan te trekken, maar esthetiek alleen zal er niet voor zorgen dat je users gaan converteren. Een mooie website die efficiënt werkt en relevante informatie geeft, doet dat wel. Elk element in het websitedesign dat de aandacht van de bezoeker vraagt, moet helder en eenvoudig zijn. Laat dus overbodige toeters en bellen achterwege en concentreer je op het relevante en functionele.

4. Interactie, subtiele animatie en snelheid

Subtiele verschillen in het navigeren kan helpen om de user te beïnvloeden. Een navigatiebalk die traag en schokkerig oogt, zal de bezoeker niet echt overtuigen om de website verder af te schuimen naar informatie. Spendeer genoeg tijd aan het herwerken van je homepage, het is een van de belangrijkste pagina’s van je website. Hou geschreven content daar zo eenvoudig mogelijk en denk goed na over de lay out.

Mensen worden meer aangetrokken tot een website wanneer deze interactief is. Ze maken dan deel uit voor een proces en ervaring en kunnen zich beter concentreren. Integreer dus waar mogelijk interactieve elementen bv. een homepage waar je op verschillende geanimeerde onderdelen kan klikken om tot bij de juiste informatie te komen. Of een homepage waarbij de bewegingen van de cursor gevolgd worden. Het is een speelse manier om de user geboeid te houden.

Ladingssnelheid is ook een belangrijk aspect waarbij je rekening moet houden als je een nieuw webdesign ontwikkelt. De snelheid waarbij een website laadt, is voor groot belang voor een succesvol resultaat. Duurt het laden te lang, kan dat frustratie bij de user opwekken waardoor hij snel zal afhaken. Je kan je wel inbeelden dat een trage homepage of landingspage niet echt motiveert om de website verder te bekijken en nog minder om actie te ondernemen.

5. Responsive design

responsive-design-devices

Responsive design betekent dat je als webdeveloper rekening houdt met de beste webervaring voor een brede waaier aan toestellen. Website worden niet langer meer alleen op een desktopcomputer bekeken, maar steeds meer op tablet en mobile. Users verwachten dat de informatie die ze nodig hebben altijd en overal voor hen ter beschikking is, maakt niet uit welk toestel ze daarvoor gebruiken. Als developer hou je hier best rekening mee, gezien de lay out voor de verschillende toestellen vaak anders is. Doe een audit van je designs op je smartphone en tablet, en identificeer mogelijke problemen voor deze toestellen. Enkele mogelijke problemen die je kan tegenkomen zijn o.a. kleine buttons, te kleine tekst of beelden die niet goed passen. Voor mobile gebruik je bijvoorbeeld het best een grotere font en zet je best je call to action (CTA) zo hoog mogelijk. Je kan ook op je website links integreren om informatie door te sturen van een desktop naar mobile en vice versa via email of sms.

6. Content en SEO

Elke nieuwe website vertrouwt voor een groot stuk op SEO om het eerste contact met de user te leggen. Denk maar aan de verschillende Google algoritmes gebruikt in de Google search engine. Content gerelateerde SEO in samenwerking met een naadloze UX website design zorgt voor de beste resultaten.

Copy is key want dat is waar de bezoekers net op zoek naar zijn. Wanneer je een nieuw webdesign ontwikkelt, kan je best ook je content daaraan aanpassen. Wat werkte op je vroegere website, zal misschien niet meer werken in je nieuwe lay out. Consulteer je verzamelde data alvorens de content te herwerken. Vernieuwde content (teksten, visuals en video’s) kosten tijd en geld dus voorzie zeker genoeg budget voor deze belangrijke aanpassingen.

7. Test en update

De lancering van het nieuwe webdesign is nog maar het begin. Verwacht dus niet de beste resultaten te behalen bij aanvang. Test dingen uit in de eerste weken en voer regelmatig updates door. Enkel zo behaal je de beste resultaten. It’s a marathon, not a sprint.

Ben je volop bezig met het ontwikkelen van je nieuwe webdesign? Download dan onze UX checklist om zeker niets te missen voor een goede UX website.

New Call-to-action