7 vragen die je content strategie moet beantwoorden

content strategie, content marketing
Written by Romy Geunens

Video’s, blogberichten, foto’s, ebooks, whitepapers en nog een hele hoop andere dingen worden samengenomen onder de naam ‘content’. Heel wat bedrijven maken al gebruik van de Inbound Marketingmethode, waarbij men content gebruikt om prospects naar hun website of bedrijf toe te trekken en ze via lead nurturing om te zetten in klanten. Content is hierbij king, maar je kan niet zomaar in het wilde weg content beginnen publiceren. In tegendeel, je hebt een goede content strategie nodig. Wil je een goede content strategie opstellen? Dat kan, als je rekening houdt met volgende 7 vragen.

1. Wie zijn je gebruikers?

Untitled-1.png

Deze vraag is de eerste en belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen. Schrijf je ideale gebruiker uit in een buyer persona. Je buyer persona’s bepalen doe je niet met de natte vinger, maar op basis van analyses. Analyseer wie er op je website komt en in welke content ze geïnteresseerd zijn. Schrijf ze zo gedetailleerd mogelijk uit.

Luister ook naar je gebruikers. Waarover praten ze, welke onderwerpen komen regelmatig terug, wat zijn hun doelen en uitdagingen? Op welke sociale media bevinden ze zich en wat posten ze op hun kanalen? Op welke tools vallen ze terug? Als je al deze verschillende vragen beantwoordt, kom je tot een gedetailleerde Buyer Persona. Buyer Persona’s maken het je gemakkelijker om gerichter naar je doelpubliek te schrijven.

2. Wie zijn je concurrenten?

Het is heel belangrijk te kijken naar wie je belangrijkste concurrenten zijn. Wie zijn ze? Wat posten zij? Welk type content is succesvol bij hun doelgroep? Het is niet de bedoeling dat je je concurrentie klakkeloos nadoet, maar de content zal voor een deel overeenkomen. Dan gebruik je deze basiscontent en geeft er een twist aan die uniek is voor je bedrijf.

Niet alleen bedrijven zijn concurrentie, maar ook tools en applicaties. Kijk maar naar webdesigners. Zij moeten het niet alleen opnemen tegen andere webdesigners, maar ook tegen wysiwyg-editors, die zorgen dat ook niet-designers kunnen designen.

3. Welke content heb je al?

Analyseer de content die je al hebt. Bekijk je website, je blog, je sociale media, …Analyseer welke content goed werkt bij je doelpubliek. Kun je deze content hergebruiken of omvormen tot bijvoorbeeld ebooks of whitepapers? Welk type content kun je blijven gebruiken om ervoor te zorgen dat je je doelstellingen behaalt? Voer dus met andere woorden een content audit uit.

Ga ook steeds na wat het doel van je content is. Wil je leads genereren? Vertrouwen en autoriteit opbouwen? Een band opbouwen met je doelgroep? Analyseer elk stukje content en bekijk wat het doel ervan is. Zo kun je je content opdelen in types en thema’s en is het gemakkelijker deze te integreren in een content planning.

4. Hoe vaak moet je je content publiceren?

shutterstock_607105640.jpg

Hoe vaak je je content moet publiceren hangt af van sector tot sector en van bedrijf tot bedrijf. Steek je veel tijd in je content creatie dan post je meerdere keren per week iets, als je hier geen tijd voor hebt post je een keer per week. Het is wel belangrijk regelmatig content te posten. Zo blijft je bedrijf top of mind bij je huidige gebruikers en trek je ook nieuwe gebruikers aan.

5. Hoe ga je je content verspreiden?

Je doelgroep bevindt zich op verschillende kanalen, maar daarom moet jouw bedrijf zich ook niet op al die kanalen bevinden. Bepaal op welke kanalen het grootste deel van je doelgroep zit. Bepaal vervolgens of dit kanaal relevant is voor jouw bedrijf. Ten slotte bepaal je welke content je op welk kanaal wilt plaatsen.

Ga je gebruik maken van tools om je content te schedulen en plaatsen of niet? Overweeg goed of je hier een tool voor gaat gebruiken en welke, want niet elke tool is nuttig voor jouw bedrijf.

6. Wie is er verantwoordelijk voor je content?

Stel een content manager aan. Deze zorgt ervoor dat de juiste content door de juiste persoon gecreëerd wordt en stelt deadlines. Om het de content creators gemakkelijker te maken stelt de content manager een contentplanning op, met onderwerpen voor content en mogelijke inspiratiebronnen. Zo verloopt de content creatie vlotter. De content manager publiceert deze content dan en verwerkt oude content door bijvoorbeeld van oude content nieuwe content te maken. Bijvoorbeeld door verschillende blogberichten samen te voegen tot een ebook.

7. Wat zijn je doelstellingen?

Zorg er steeds voor dat je doelstellingen meetbaar, haalbaar en specifiek zijn. Je doelen moeten haalbaar zijn, want anders zijn je werknemers of collega’s niet gemotiveerd om eraan te beginnen. Je doelstellingen helpen om te bepalen welke soort content je moet produceren en met het opstellen van een plan om de doelen te bereiken.

Als je content strategie deze 7 vragen beantwoordt, heb je een content strategie die werkt. Het betekent dat je content aangepast is aan je doelgroep, zich differentieert van je concurrentie. Je post regelmatig en op gepaste tijden en post verschillende types content die aangepast zijn aan je verschillende doelstellingen en kpi’s.

Wil jij een content audit laten uitvoeren om te controleren of jouw content strategie werkt? Neem dan contact met ons op. Onze content strategen helpen je graag verder. Of download onze content checklist om te ontdekken welk type content voor jou werkt:

New Call-to-action