AdWords en content marketing zorgen voor snellere conversie

Inbound Marketing, Search Advertising
Written by Steven Van Duyse

Als we spreken over bezoekers aantrekken via Inbound marketing of content marketing, dan hebben we het bijna altijd over hoe kwalitatieve en informatieve teksten, blogartikels en sitepagina's kunnen zorgen voor een natuurlijke instroom van websitebezoekers, die dan geconverteerd kunnen worden naar leads. Maar wist je ook dat Google AdWords zich perfect leent om op een niet-storende manier aan 'inbound advertising' te doen en zo je content-inspanningen te ondersteunen?

HubSpot CEO's Brian Halligan en Dharmesh Shah wisten tijdens hun keynote op INBOUND15 al te vertellen dat ze Google AdWords als het ware als de inbound-variant zien van advertising en dat ze daarom het opzetten en monitoren van Google AdWords integreren in de HubSpot-software (ook LinkedIn Ads krijgen dat privilege). De reden daarvoor is eenvoudig. Een goed opgezette Google AdWords campagne doet namelijk net hetzelfde als een inbound of content marketing campagne: ervoor zorgen dat mensen die op zoek zijn naar een antwoord op hun vragen op hun wenken bediend worden met een kwalitatief antwoord. Of het pad naar dat antwoord dan gevonden wordt via organische zoekresultaten, of via een sterk geschreven en duidelijk getargete search advertentie in AdWords: op zich maakt het niet zoveel uit, zolang je maar kwalitatieve bezoekers met een intentie tot converteren aantrekt. Je kan dan ook gerust zeggen dat Google AdWords als het ware een 'inbound advertising' oplossing is.

Hoe AdWords te gebruiken als ondersteuning voor je Inbound Marketing?

Leid bestaande leads sneller doorheen de sales funnel

Een bezoeker van jouw site kan gedurende een aankoopproces meer dan eens de zoekterm 'geschenkpakket kaarsen' (als voorbeeld) intikken in Google en dat tijdens verschillende fasen van het conversieproces. Bij het eerste bezoek is hij of zij misschien op zoek naar mogelijkheden en prijzen, terwijl het in volgende fasen kan gaan om het effectief aankopen of het vergelijken van winkelwagentjes. In zo'n geval is het essentieel om kwalitatieve remarketing campagnes op te zetten op basis van het bezoekersgedrag van je Visitor of Lead, zodat je hem of haar op elk moment kan aanspreken met informatie en boodschappen die relevant zijn voor de fase van het conversieproces waarin je bezoeker zich bevindt. Op die manier kan je proberen om jouw bestaande contacten buiten je eigen online kanalen om zo te prikkelen dat ze sneller overgaan tot conversie, zonder dat je daar een email of andere communicatie voor moet gebruiken.

customer journey

Maak slapende leads wakker en blijf onder de aandacht

De kans dat een van je bezoekers meteen bij het eerste contact met jouw bedrijf of organisatie overgaat tot conversie, is relatief klein. Zeker bij aankopen die een langere periode van research nodig hebben (zoals duurdere consumentengoederen of producten en diensten op maat) kunnen er een aantal weken of zelfs maanden zitten tussen de verschillende contactmomenten. Het inzetten van AdWords (zowel standaard Search als Remarketing) kan dan een ideale oplossing zijn om onder de aandacht te blijven door middel van relevante ads, op een moment dat je mogelijke lead misschien op zoek gaat naar de informatie van jouw concurrenten. Op die manier blijft je ook op een niet-intrusieve manier binnen het gezichtsveld van je mogelijke lead wanneer hij of zij wel op zoek is naar het soort producten of diensten dat je aanbiedt, maar misschien niet meteen (weer) aan jouw bedrijf heeft gedacht.

Focus op kwaliteit

Natuurlijk zijn er een aantal algemene AdWords regels waar je ook bij het gebruik voor Inbound Marketing doeleinden rekening mee moet houden en waarom je best opteert voor een digital agency dat ook Google AdWords onder de knie heeft:

  • Focus enkel op relevante keywords om het juiste publiek aan te trekken
  • Stel je remarketing goed in. Niemand wil bulk-ads zien voor een product dat hij of zij al heeft aangekocht
  • Leidt bezoekers via AdWords naar een relevante landingspagina
  • Schrijf kwalitatieve en activerende advertenties
  • Gebruik de beschikbare extenties van Google AdWords die het beste bij je doelstellingen passen
  • Analyseer, pas aan en stuur campagnes voortdurend bij

Wat met Facebook, Twitter en LinkedIn?

AdWords is niet het enige grote kanaal waarop je sterk gesegmenteerde ads kan laten draaien. Ook Facebook, LinkedIn en Twitter bieden sterke segmentatiemogelijkheden op basis van demografisch profiel en interesses. We raden meestal aan om deze kanalen (wanneer ze ingezet worden) in hoofdzaak te gebruiken voor een subtiele en kwalitatieve remarketingcampagne, nadat mogelijke klanten al een eerste keer jouw site hebben bezocht, aangezien het moeilijker is om via deze kanalen het eerste contact spontaan en 'inbound' te houden.

Benieuwd hoe AdWords ook jouw Inbound of content marketing inspanningen kan versterken, of benieuwd naar hoe Mia Inbound Marketing en Google AdWords aanpakt? Neem contact op met onze specialisten en we bekijken graag hoe we beide technologieën ook voor jouw bedrijf kunnen laten werken.

contact opnemen met Mia