Artificiële Intelligentie in je dagelijkse marketing met HubSpot

Written by Katrijn Van Rompuy

Artificiële Intelligentie, je krijgt er steeds vaker mee te maken. De immense impact van A.I. op het leven van de mens wordt ook wel eens vergeleken met die van elektriciteit. Je kan als marketeer dus maar beter vooroplopen op je concurrenten en Artificiële Intelligentie integreren in je marketing. We verzekeren je dat je er al snel de vruchten van zal plukken.

Gebruik je bijvoorbeeld HubSpot als marketing automation tool? Dan heb je meteen al enkele features voorhanden die gebruik maken van A.I. In deze blog geven we jou met plezier een overzicht van deze features zodat je op een efficiënte manier je dagelijkse marketingtaken kan uitvoeren. Maar first things first: wat is artificiële intelligentie nu juist en wat heeft machine learning ermee te maken?

Wat is Artificiële Intelligentie en machine learning?

Met Artificiële Intelligentie, kortweg AI, bedoelen we intelligentie die door machines, zoals computers, aangetoond wordt. Door AI kunnen computers leren van mensen, hen imiteren, communiceren en complexe vragen beantwoorden. De kans dat je al met Artificiële Intelligentie in contact gekomen bent, is ook zeer groot. Denk bijvoorbeeld aan Siri bij de verschillende Appleproducten, chatbots voor online customer support, de aanbevelingen van Netflix en Spotify, en ga zo maar door.

Machine learning vormt een onderdeel van Artificiële Intelligentie en is een tool die in verschillende HubSpot features toegepast wordt. Het omvat de manier waarop machines enorme hoeveelheden data binnen een kort tijdspanne verwerken, via verschillende programma’s kunnen leren en door het gebruik van algoritmen bepaalde patronen kunnen herkennen. Het eindresultaat zijn accurate voorspellingen en suggesties.

Features in HubSpot die gebruik maken van AI

We hoeven het jou waarschijnlijk ook niet te vertellen dat dergelijke voorspellingen en aanbevelingen ook erg handig zijn voor je dagelijkse marketingactiviteiten. In HubSpot kan je alvast enkele features terugvinden die gebruik maken van machine learning en AI.

Aanbevelingen tijdstip voor uitsturen van e-mails in Sales Hub

Om je leads te blijven voeden met relevante informatie, kan je in je Sales Hub Professional of Enterprise portaal een sequence instellen. Bij het versturen van deze targeted follow-up e-mails kan je kiezen tussen enkele voorgestelde momenten. HubSpot berekende deze tijdstippen met de hulp van machine learning: anonieme data van verschillende portalen worden gebruikt om uit te zoeken op welke momenten van de dag het hoogste open rate behaald kan worden. Maak je gebruik van de opgegeven suggesties van HubSpot dan is de kans groot dat je e-mails vaker geopend zullen worden.

sequence-send later-HubSpot-emails

Ongeveer hetzelfde principe geldt voor je HubSpot CRM waar je bij het versturen van een e-mail kan opteren voor ‘send later’. Door machine learning wordt er dan beslist welk moment het meest geschikt is om je e-mail uit te sturen en dit steeds binnen 24 uur of een week.

Suggesties voor optimaliseren van content strategie

Wil je te weten komen met welke thema’s zoekmachines jouw content gaan associëren? Dan kan je steeds gebruik maken van de HubSpot Content Strategy tool die ook machine learning toepast om deze associaties te achterhalen. Door de juiste data te onttrekken kan de tool enkele suggesties doen qua content topics en geeft het handige metrics mee om je SEO-strategy verder op punt te stellen. De topics die gesuggereerd worden kan je dan gebruiken om er de content van je website rond te organiseren aan de hand van pillar pages en topic clusters. 

content strategy-HubSpot-AI

Ontdubbelen van contacten en bedrijven

Niets is zo belangrijk in HubSpot als een overzichtelijke contact database. Helaas krijgt het overgrote deel van de bedrijven te maken met een database die overloopt van de dubbele contacten met slechte klantenervaringen en verloren marketinginspanningen tot gevolg.

Gelukkig bestaat er nu de deduplicatietool van HubSpot, die je kan vinden onder ‘Contacts’ > ‘Actions’ > ‘Manage Duplicates’. Deze tool vindt aan de hand van machine learning dubbele contact- en bedrijfsgegevens in je HubSpot database. Het houdt rekening met gegevens zoals naam, e-mailadres, telefoonnummer, postcode en bedrijfsnaam bij het vergelijken van twee contacten. Door de deduplicatietool te gebruiken krijg je dus meteen een lijst te zijn van mogelijke dubbele contacten die je kan samenvoegen of afwijzen. Telkens je dit doet, geef je de tool feedback die het kan gebruiken om in de loop van de tijd zichzelf te verbeteren.

Predictive Lead Scoring

Dit is een feature in HubSpot die jou laat zien hoe groot de kans is dat een bepaalde lead binnen de 90 dagen klant zal worden. Om deze cijfers te berekenen maakt het platform ook hier gebruik van AI en machine learning gebaseerd op onder meer:

  • Web analytics, e-mail interacties en form submissions
  • Interacties gelogd in HubSpot CRM zoals bijvoorbeeld telefoongesprekken, getraceerde e-mail clicks, geboekte vergaderingen, enzovoort
  • Demografische informatie in contact properties
  • Bedrijfsdemografie vertrekt door HubSpot Insights
  • Bedrijfsdemografie over je bedrijf en HubSpot-account

Predictive Lead Scoring is met andere woorden gekoppeld aan elk aspect van de CRM.

predictive lead scoring-HubSpot-artificiële intelligentie

Continuous testing

Met deze laatste tool kan HubSpot data verzamelen van activiteiten en zo voorspellen wat de beste mogelijkheden zijn voor personalisatie. Door machine learning worden deze assets voortdurend getest en past de tool vervolgens de aangepaste instellingen toe. Je hoeft dus zelf niet meer aan manuele A/B testing te doen om de best presterende campagnes te creëren.

Artificiële Intelligentie en machine learning dragen dus een heel stuk bij in het optimaliseren van je marketinginspanningen en het verbeteren van je resultaten. Meer nog, zonder deze moderne technieken zou HubSpot helemaal niet zo succesvol zijn in de ondersteuning van jouw business. Nu, technologie staat niet stil en de mogelijkheden van AI reiken steeds verder. Wij kijken alvast uit naar meer handige AI toepassingen in HubSpot!

Wil je meer weten over de verschillende mogelijkheden binnen HubSpot? Neem dan zeker contact op met ons. We staan je graag bij met het nodige advies.

Hubspot in actie zien?