De basis van succesvolle emailmarketing

Marketing Automation, lead generation, emailmarketing
Written by Steven Van Duyse

Misschien ben jij al helemaal thuis in de wereld van e-mailmarketing. Je weet hoe je een goede subject line moet schrijven, hoe je aantrekkelijke formulieren moet opstellen en hoe goede copy eruit ziet.  Maar meer informatie en meer hulp is altijd welkom, toch?

Daarom stelden wij met deze blogpost een gids op die je in enkele stappen begeleidt tot succesvolle(re) e-mailmarketing. We bekijken hoe je het beste een contactlijst opstelt, hoe je meer registraties krijgt, hoe je duurzame relaties opbouwt en op welke manier je bepaalde aanbiedingen aan de man moet brengen.

Stap 1: Zet je account bij de juiste e-mail tool

Want een kwalitatieve tool is de basis van je e-mailmarketing: deze moet dus goed binnen jouw doelstellingen passen. Een goede tool helpt je met het verzamelen, tracken en contact houden met je contacten. Bovendien kan je op die manier heel wat zaken optimaliseren:

  • je opt-in en opt-out proces
  • templates die ook mobiel werken
  • het tracken van je open rates en click-through rates
  • het voorzien van informatie over mensen die zich hebben uitgeschreven.

Zorg dat je de juiste keuze maakt, want halverwege je campagne van tool veranderen is geen goed idee. Overweeg elk aspect: wat is mijn budget, hoeveel technische bijstand zal ik nodig hebben, hoe ziet de user interface eruit, hoe eenvoudig kan ik koppelen met andere software als Unbounce en HubSpot...

Stap 2: Voeg slimme en aantrekkelijke opt-ins toe

Wanneer je een goede e-mail tool hebt gekozen, ben je klaar om mensen uit te nodigen. En om dit op een succesvolle manier te doen, moet je een aantrekkelijk aanbod voorzien in ruil voor het e-mailadres. Dit aanbod moet eenvoudig te begrijpen én nuttig zijn. Met andere woorden: je content moet zo interessant zijn, dat je potential geen twee keer moet nadenken vooraleer zich in te schrijven.

De kans is groot dat je verschillende opties moet uitproberen tot je hét perfecte aanbod vindt. Begin dus zo snel mogelijk met creëren en testen. Wanneer je besloten hebt wat je gaat aanbieden, is het tijd om opt-ins toe te voegen die de aandacht te trekken.

Stap 3: Bouw actief aan je mailinglijst

Dit kan je bijvoorbeeld doen via onderstaande manieren.

  • Interessante blogposts waardoor mensen meer willen lezen, gekoppeld met een subscription form op de juiste plaats
  • remarketing op bestaande bezoekers
  • inschrijven voor je nieuwsbrief in ruil voor meerwaarde, zoals ebooks en checklists

Stap 4: Zorg voor relevante en persoonsgerichte content

Wanneer je via gratis content een duurzame relatie hebt opgebouwd met je subscriber, kan je stilaan relevante aanbiedingen beginnen sturen via mail. Voeg deze bijvoorbeeld toe aan je nieuwsbrieven.

Zorg altijd voor een sterke call-to-action die je lezer aanspoort om de volgende stap te nemen: of dat nu contact opnemen, een afspraak maken of een product aankopen is. Deze knoppen moeten er visueel uitspringen, zodat ze eenvoudig zijn om op te klikken.

Stap 5: Herhaal stappen een tot vier

herhalen symboolJe e-mailmarketingstrategie is een proces dat voortdurend in evolutie is: het is dus geen 'af en klaar ermee'-project. Je moet blijven bouwen aan je lijst, je moet kwalitatieve content blijven publiceren en je moet persoonsgerichte aanbiedingen blijven sturen.

Bovendien is het een goed idee om je strategie regelmatig te evalueren. Bekijk hoe accuraat de verzonden mails hun werk deden en ga regelmatig na of je mails wel allemaal op hun bestemming aankomen. Bekijk je welkomstmails, aanbiedingen en/of andere geautomatiseerde mails en herschrijf indien nodig.

Samengevat?

Volg je dit proces nauwkeurig op? Dan ben je op weg naar een grote mailinglijst vol loyale subscribers, duurzame relaties en het gebruik van e-mail als een bijzonder succesvolle sales tool. Toch nog nood aan een aantal handige tips? Wij geven ze graag mee!

#1 Test je subject lines

Als we mogen vertrouwen op onderzoek, opent maar liefst 33% van de e-mailontvangers een e-mail op basis van de subject line. Zorg er daarom voor dat deze volledig geoptimaliseerd is: maak hem bondig en informatief, zodat de ontvanger een reden heeft om de mail te openen. Dit klinkt eenvoudig, maar is het meestal niet. Opteer er daarom voor om twee versies van de e-mail uit te sturen, elk met een andere subject line, zodat je kan testen welke het beste presteert.

#2 Personaliseer je boodschaptools

Iedereen weet dat e-mailcampagnes uitgestuurd worden naar de grote massa. Toch wil dat niet zeggen dat iedereen het oké vindt om zomaar een nummertje in de rij te zijn. Dus, wanneer je e-mailadressen begint te verzamelen, verzamel dan meteen ook zo veel mogelijk bijkomende informatie: naam, leeftijd, adres, interesses, ... Zorg er wel voor dat ze deze informatie optioneel kunnen geven: niet iedereen wil dit delen, waardoor ze de pagina zullen verlaten als ze ertoe verplicht worden.

Wanneer je je e-mailcampagne opstelt, maak dan gebruik van aanpasbare velden zodat je elke boodschap kan personaliseren. Zo krijgt de ontvanger geen mailtje dat begint met 'Beste klant', maar een dat begint met 'Beste Jan'. En het zijn deze kleine details die ervoor zorgen dat je publiek sneller geneigd zal zijn om te converteren.

#3 Segmenteer je e-mails

Om je boodschap nog persoonlijker te maken, raden wij aan om je mailing lists te segmenteren in kleinere deeltjes die rekening houden met verschillende niches en types klanten. Met de juiste e-mailmarketingdienst (zoals bijvoorbeeld HubSpot, wat wij gebruiken) kan je deze segmentatie eenvoudig doorvoeren: creëer groepen gebaseerd op locatie, gender, afgelopen aankopen, enzovoort. Op deze manier bied je enkel deals en updates aan die passen bij specifieke interesses en doelstellingen.

#4 Reduceer tekst en optimaliseer je calls-to-action

Prospects en klanten willen zo weinig mogelijk tijd spenderen aan het lezen van e-mails. De kans is dus bijzonder groot dat ze je
e-mail eerst vluchtig scannen op interessante inhoud - en binnen enkele seconden beslissen om hem te verwijderen of om hem toch beter door te nemen. Daarom moet je boodschap kort, wervend en to the point zijn. Schrijf geen lange teksten, maar focus op korte boodschappen die hun pijlen richten op de call-to-action.

#5 Zorg voor campagnes die ook visueel interessant zijn

Je hebt maar enkele seconden om een positieve respons te krijgen van je lezer. Daarom moet je zorgen voor een campagne die ook visueel aantrekkelijk is, want dat vergroot de kans dat je e-mail ook effectief gelezen wordt. Voeg beelden toe die je boodschap ondersteunen, maar vermijd generische stockbeelden. Kies voor een beeld dat het verhaal van je e-mail vertelt: geef je een coupon mee? Zet dan ook een beeld van deze coupon in de mail, met een duidelijke call-to-action onder.

#6 Zorg voor mogelijkheden tot delen op sociale media

content

Moet jouw e-mail actie initiëren bij de lezer? 

Zorg dan voor middelen waarmee hij/zij je mail kan delen met hun eigen 'publiek' enerzijds, en middelen waarmee de lezer je gemakkelijk kan volgen op sociale netwerken anderzijds. Voeg social widgets toe, includeer relevante links en kijk toe hoe jouw CTR rates de hoogte in schieten.

Zo.

Nu ben ook jij helemaal klaar om een succesvolle e-mailmarketingcampagne uit de grond te stampen. Wil je hier toch nog wat informatie over of denk je wel wat hulp te kunnen gebruiken? Aarzel dan zeker niet om onze marketeers te contacteren: zij staan je graag bij gedurende het hele proces. Of een deel ervan. Wat jij wil. Tot snel!

New Call-to-action