Het belang van goede paginatitels voor SEO

seo, title tag, paginatitels
Written by Romy Geunens

Wanneer je surft naar “www.mia.be” en naar de titel van je tabblad kijkt, zie je het staan: “Mia | Digital Agency | Antwerpen”. Het is de titel van de homepage van Mia Interactive, ons bedrijf. Ook wanneer je “Mia Interactive” op Google intikt, kom je hierop uit. Maar waarom zijn paginatitels zo belangrijk?

digital agency tab

Waarvoor dienen title tags?

Wanneer mensen een zoekopdracht ingeven op Google, toont Google je alle pagina’s die overeenkomen met die zoekopdracht. Stel je voor dat je op zoek bent naar een digital agency in Antwerpen, dan tik je in de zoekbalk “digital agency antwerpen” in. Google zoekt dan de overeenkomende pagina’s en rangschikt ze op relevantie.

Zoekresultaten Google "Digital Agency"

Paginatitels en zoekwoorden

Als je wil dat je gebruikers op jouw zoekresultaat klikken, dan is het belangrijk om zoekwoorden in je paginatitel te gebruiken. Kies een zoekwoord dat relevant is voor de content op je pagina. Zet dit woord dan ook best vooraan in je titel, aangezien de afstand van het keyword vanaf het begin van de titel een mogelijke SEO-impact heeft.

Om te zorgen dat de gebruiker ook effectief op jouw zoekresultaat klikt, is het dus belangrijk dat de titel er echt uitspringt tussen de rest. Een van de grootste fouten die je kunt maken is de titel schrijven voor zoekmachines. Always keep your eyes on the prize. Die “prize” is de gebruiker die op jouw zoekresultaat klikt, dus baseer je titel op wat bezoekers zoeken.

Je zet je zoekwoord ook best vooraan, want mensen lezen tegenwoordig niet meer, maar scannen teksten. Ze scannen van links naar rechts, dus als je zoekwoord te ver naar rechts staat, is de kans groter dat ze niet op jouw link klikken. Maar als je focus keyword een breed zoekwoord is, kun je één of twee woorden ervoor zetten, zodat je titel eruit springt tussen de andere resultaten.

Paginatitels en lengte

De ideale lengte voor een page title is maximaal 70 tekens. Wanneer de titel langer is, wordt de titel afgebroken in de zoekresultaten. Zo kun je niet alle informatie weergeven die je wou gebruiken. Hou de titels dus zo kort en beschrijvend mogelijk.

Zoekresultate Google "Website en applicatie development Antwerpen" 

Title tags en headings

Je paginatitel is niet hetzelfde als je heading. De title tag zit in de “head-section” van je broncode. Dit onderdeel is niet leesbaar voor de gebruiker, maar wordt ingevuld zodat zoekmachines je webpagina sneller kunnen interpreteren. Stel dat we zoeken naar de blog van Mia. Wanneer je in HTML werkt, ziet je paginatitel dan er als volgt uit: <title>Blog | Digital Agency | Antwerpen | Mia</title>.

Je headings zijn wel zichtbaar voor de gebruiker. Het zijn de titels en tussentitels op je pagina. In je HTML broncode ziet de heading “Blog” er als volgt uit: <h1>Blog</h1>. Je heading is je tweede belangrijkste titel. Als er veel title tags bestaan met “blog”, leest google de headings om daarop de rangschikken.

Verschil title tag & heading

Hoe schrijf je een goede paginatitel?

Het is intussen duidelijk dat goede paginatitels enorm belangrijk zijn voor je webverkeer. Net zoals bij onderwerpregels van e-mails zorgt het ervoor dat mensen wel of net niet op jouw zoekresultaat klikken. Als je volgende 7 tips volgt, schrijf je goede paginatitels en zal je de click-through rate op je website zien verhogen:

1.     Gebruik korte en beschrijvende titels

Zoals hierboven geschreven staat, kun je je titels best kort en beschrijvend houden, want als de titel te lang is, wordt ze niet volledig getoond in de zoekresultaten. Baseer je paginatitel op de inhoud van je tekst en op wat je gebruikers zoeken. Hoe relevanter de paginatitel, hoe hoger ze gerankt wordt in de Google zoekresultaten. Je paginatitel moet een behoefte creëren bij de gebruiker, waardoor deze erop klikt. De content van je webpagina moet deze gecreëerde behoefte dan vervullen.

2.     Beperk het aantal zoekwoorden in je titel

Je schrijft in eerste instantie voor de gebruiker en niet voor de zoekmachine. Als je te veel zoekwoorden gebruikt, weet de gebruiker niet waar de focus van je webpagina ligt en klikt deze hier mogelijk niet op. Hetzelfde geldt voor de zoekmachine. Ook deze zal door het bos de bomen niet meer zien. Als je geen focus keyword hebt, zakt je artikel in de zoekresultaten omdat de pagina als minder relevant gezien wordt.

3.     Vermijd “duplicate page titles”

Zorg ervoor dat je elke pagina een eigen titel geeft. Dit maakt elke webpagina uniek. De Google bots weten dan precies waarin deze pagina zich onderscheidt van de andere pagina’s op je website. Zoek dus voor elke webpagina een ander keyword waar je op focust. Om te controleren of je website duplicate titles heeft, gebruik je best een tool als Screaming Fro. Deze haalt alle informatie van je website op zoals hoeveel titels je hebt, of er pagina’s zijn zonder paginatitel, of er pagina’s zijn met een te lange titel en of er paginatitels meerdere keren gebruikt worden.

Title tab Screaming Frog

Op basis van deze informatie kun je je website gemakkelijk aanpassen, zodat deze beter scoort in de zoekresultaten.

4.     Neem je merk- of bedrijfsnaam op in je titel

Afhankelijk van de bekendheid van je bedrijf, zet je je merknaam best voor- of achteraan je paginatitel. Een bedrijf als Coca-Cola zet de bedrijfsnaam eerder vooraan, want iedereen kent dit merk en twijfelt dus niet aan de authenticiteit. Als je bedrijf eerder onbekend is, zet je de merknaam beter achteraan. Maar zet je bedrijfsnaam sowieso in je paginatitel. Zelfs als gebruikers de eerste keer niet op jouw zoekresultaat klikken. Als gebruikers je bedrijf een paar keer voorbij zien komen, klikken ze op een bepaald moment mogelijk toch op jouw zoekresultaat omdat ze je bedrijfsnaam herkennen.

5.     Maak gebruik van listicles

Gebruik maken van lijstjes, bijvoorbeeld “6 tips voor een betere lead generation” wordt veel sneller opengeklikt dan andere zoekresultaten. Zo’n 90% van de gebruikers klikt op een listicle wanneer deze tussen de zoekresultaten staat.

6.     Gebruik scheidingstekens

Om je titels duidelijk leesbaar te maken, is het belangrijk om scheidingstekens te gebruiken. Dit kan een dubbelpunt zijn, een liggend streepje, een komma of een verticaal scheidingsteken.

Verschillende scheidingstekens

7.     De perfecte paginatitel bestaat niet

Je kent het gezegde “je kunt niet iedereen tevreden stellen” waarschijnlijk wel. Iedereen klikt op de zoekresultaten die hem of haar het meest aanspreken. Zorg ervoor dat je titel doelgroepgericht geschreven is en relevant voor de pagina die ze beschrijft. Hoe hoger je website in de zoekresultaten opduikt, hoe groter de kans dat de gebruiker jouw site aanklikt.

Heb je nog vragen over paginatitels of search engine optimization (SEO) ? Neem dan contact met ons op. Onze SEO-specialisten helpen u graag verder.

contact opnemen met Mia