Belang van een goede website structuur voor SEO

Search Engine Optimisation, seo
Written by Dimi Coppé

Jouw website zo goed en zo hoog mogelijk laten scoren in de zoekresultaten staat ongetwijfeld op je lijstje als één van de belangrijke werkpunten voor dit jaar. Een goede SEO strategie kan je hiermee een heel eind vooruit helpen. Want het gaat veel verder dan enkel zoekwoorden alleen. Wie al wat SEO optimalisaties heeft uitgevoerd, weet namelijk dat SEO niet altijd zo vanzelfsprekend is.

Ben je al eens wat technischer gegaan en heb je bijvoorbeeld al eens nagedacht over wat de cruciale impact is van jouw website structuur op SEO? Verken in artikel nieuw terrein, en ontdek 5 concrete tips waarmee je meteen zelf aan de slag kan om jouw website te verbeteren.

Wat is een website structuur?

Een website structuur is de manier waarop al de verschillende pagina’s van jouw website worden gestructureerd, en gelinkt met elkaar.

Het doel van een goede website structuur is eigenlijk vrij simpel:
  • Het werkt als kompas voor jouw gebruikers om te navigeren op jouw website, en de juiste pagina’s snel terug te vinden. Dit kan indirect ook een impact hebben op jouw SEO positie in de zoekresultaten. Want als gebruikers klikken op een zoekresultaat en vervolgens verder doorklikken op jouw website, is dit een positief signaal voor zoekmachines. Het is duidelijk dat de match voor een specifieke zoekopdracht met een zoekresultaat goed is gegaan en de content ook relevant is. Deze info wordt vervolgens ook gebruikt bij de ranking van zoekresultaten.

  • Het helpt crawlers van zoekmachines om jouw website te bezoeken (crawlen), en zo de pagina’s een stuk eenvoudiger en correct te indexeren.

  • Het zorgt voor een goede link autoriteit doorheen de website. Elke pagina heeft een bepaalde paginascore (PageRank). Deze score bepaalt in zoekresultaten hoe hoog/laag je verschijnt voor een bepaalde zoekopdracht. Als je dus interne pagina’s goed met elkaar linkt (relevantie), dan geef je zoekmachines een signaal dat de pagina waarnaar je verwijst van groot belang is. Zeker als dit er meerdere zijn. Denk maar aan verschillende blogs die over een specifiek product praten, ook doorverwijzen naar deze productpagina.

Nu je weet wat een website structuur is samen met het belang hiervan, helpen we je graag een stapje verder met 5 tips hoe jij de website structuur van jouw website kan verbeteren. Off we go!

 

1. Vereenvoudig je website structuur

Zoekmachines-crawlen-paginas

Heb jij of je gebruikers het gevoel dat je website structuur vrij ongeordend is, of je veel moet klikken voor je tot één van je belangrijkste pagina’s toe komt? Dan is het tijd om de website structuur te vereenvoudigen. Om dit te onderzoeken kan je ook altijd eerst een usability test opzetten waarbij je gaat kijken of er effectief structurele verbeterpunten zijn voor jouw website op basis van gebruikersgedrag.

Een goede website structuur gaat er vanuit dat je gebruiker niet te lang moet zoeken voor de juiste informatie. Zo zitten de belangrijkste pagina’s vooraan in het menu om de juiste richtingaanwijzers te geven. Denk maar aan je producten of diensten. Als je bijvoorbeeld de productpagina met slechts één klik kan bereiken dan zorg je ervoor dat bezoekers zeer snel jouw aanbod kunnen doornemen. Dit heeft uiteraard ook een grote meerwaarde voor jou als bedrijf.

Ook voor zoekmachines is dit een belangrijk signaal. Want hoe vaker je moet klikken om een pagina te bereiken, hoe minder prioritair een pagina wordt aanzien. Denk maar aan jouw keuken. Materiaal dat je vaak gebruikt, zoals je favoriet keukenmes, stop je ook niet in de onderste lade waar je helse stunts moet voor uithalen om deze terug te vinden. Dus orden je pagina’s op eenzelfde, structurele manier. Lees alvast meer over welke factoren belangrijk zijn voor een goed en gebruiksvriendelijk website design.

Belangrijk is dat je hier ook even over nadenkt welke pagina’s belangrijker zijn dan andere, net omdat dit in de zoekresultaten een grote impact heeft. Om te kijken hoe je bestaande website structuur eruit ziet kan je tools als Screaming Frog, Moz, SEMrush etc. gebruiken. Deze tonen je op een visuele manier hoe jouw pagina’s zijn gestructureerd.

Hieronder zie je een voorbeeld uit Screaming Frog van een website structuur op basis van de kortste weg van de ene pagina op een hoger niveau, naar een andere pagina op een lager niveau. M.a.w., je kan visueel bekijken hoe snel iemand van bijvoorbeeld de homepage (donkergroene cirkel), tot product variant X kan komen. Standaard staan hier ook de url’s of paginatitels bij die je kunnen helpen om de website structuur in kaart te brengen. In dit voorbeeld hebben we deze even achterwege gelaten ter vereenvoudiging.

website structuur visuele weergave voor SEO

 

2. Volg de structuur van je website, ook in url’s

Eens je website structuur is onderzocht en verbeterpunten zijn gedefinieerd, is het tijd voor de volgende stap. De uitwerking. Je kan nu bepaalde pagina’s een ander niveau gaan toekennen in de website.

Stel, je hebt een beperkt productassortiment van 3 vrachtwagens, X, Y en Z. Je hebt een overzichtspagina waar mensen op kunnen klikken via de main menu bovenaan, om alle 3 versies te bekijken. Naast deze vrachtwagens heb je ook nog een nieuwe oplegger (aanhangwagen) die je daar ook in wil verwerken. Want op dit moment staat deze niet tussen de producten.

Om dit op te lossen kan je er o.a. voor zorgen dat je deze pagina wordt toegevoegd in het overzicht. Zo kunnen mensen via de overzichtspagina meteen doorklikken naar de specifieke pagina over de oplegger. Deze pagina staat, samen met de individuele pagina’s per type vrachtwagen, dan een niveau lager dan de overzichtspagina.

Zoals je vast al aanvoelt is het naast paginastructuur ook essentieel dat je deze hiërarchie ook handhaaft in de url structuur van de pagina’s.

Een basis voorbeeld kan er dus als volgt uitzien:
  • Product overzicht: https://www.jouw-site.be/producten
  • Vrachtwagen X detail pagina: https://www.jouw-site.be/producten/vrachtwagen-x
  • Oplegger detail pagina: https://www.jouw-site.be/producten/oplegger 

Ga je jouw assortiment uitbreiden? Dan is het tijd voor subcategorieën om een duidelijke hiërarchie te behouden:
  • Vrachtwagen X1: https://www.jouw-site.be/producten/vrachtwagen/vrachtwagen-x1
  • Oplegger groen: https://www.jouw-site.be/producten/opleggers/oplegger-groen

We geven je alvast ook enkele tips bij het aanmaken/optimaliseren van jouw url’s:

  • Gebruik woorden met kleine letters én alfanumerieke tekens. Dus geen tekens als é, ù, ç, à, etc.
  • Verbind woorden met een koppelteken (-) en niet met een underscore (_).
  • Beperk de lengte. Zeker bij blogs waar de titel automatisch wordt overgenomen pas je de url best ook even aan, en gebruik je de meest relevante woorden. Zaken als ‘de’, ‘het’, ... gooi je overboord. Een ideale url lengte is 75 karakters lang.
  • Bouw de url op zodat deze gemakkelijk te interpreteren is door mensen. Dus laat vreemde letter- en cijfercombinaties die compleet niets zeggen zoals bv. 'https://www.jouw-site.be/001/vr-001X/spec=x35#loaddelay', ook achterwege.

Kortom, bouw de url’s logisch op en geniet van de voordelen. Want niet alleen biedt dit een kans om de belangrijkste zoekwoorden mee te integreren, gebruikers kunnen de url ook eenvoudig interpreteren én Google gebruikt zelfs de url structuur om een eerste oordeel te vellen over de belangrijkheid van een nieuwe pagina. Genoeg redenen dus om tijd te investeren in een duidelijke, en gestructureerde url structuur.

 

3. Verbind relevante pagina’s met elkaar

Relevante-paginas-met-elkaar-linkenEens je pagina’s goed geordend zijn en de url’s deze structuur verder uitdragen, is het tijd om deze pagina’s beter met elkaar te verbinden. Simpelweg, internal linking.

Door interne links toe te voegen aan een pagina help je de gebruiker (en crawler!) om van de ene pagina, naar de andere te gaan binnen jouw website. Als je een sub pagina hebt over een specifiek product/dienst, maar je hebt hier ook een case over die de eigenschappen van dit fantastisch product of dienst net belicht, dan kan je een interne link toevoegen op deze pagina naar deze case. Zo kan je een gebruiker bijvoorbeeld nét over de streep trekken door een concreet verhaal te tonen.

Dit is veel gemakkelijker dan wanneer iemand die interesse heeft in een product/dienst, eerst (zelf!) het initiatief moet nemen om tussen de cases te gaan neuzen voor een voorbeeld. Maak het jouw bezoeker zo eenvoudig mogelijk om door te klikken, maar hou het wel relevant.

Pro tip: Als je via interne links regelmatig doorverwijst naar belangrijke pagina’s (bv. een productpagina), dan zorg je er ook voor dat er meer link autoriteit (link juice) doorstroomt naar deze pagina. Je geeft duidelijk aan dat deze zeer relevant is omdat er enkele links naar verwijzen. Bijgevolg genereer je ook een een hogere pagina autoriteit (PageRank). Dit ‘gewicht’ is belangrijk want dit bepaalt ook mee je positie van een pagina in de zoekresultaten.

 

4. Breadcrumb navigatie

Het belang van een breadcrumb navigatie wordt vaak onderschat. Een website gebruiker heeft nood aan een duidelijk pad dat hij volgt. Niet alleen om snel de weg terug te vinden als een pagina niet even relevant blijkt te zijn, maar ook om de onderlinge relatie tussen pagina’s beter te begrijpen. Want let’s face it, een duidelijke structuur hebben we allemaal nodig.

Denk maar aan je laatste bezoek in een ‘andere’ supermarkt dan waar je normaal gaat winkelen, en de frustratie die langzaamaan groeide per product van je lijstje dat je niet terugvond. Herkenbaar? Voorkom die frustratie op jouw website en zorg voor een breadcrumb navigatie.

Om een voorbeeld te geven én in de supermarktsfeer te blijven, zie hieronder hoe Delhaize dit aanpakt.

Breadcrumb navigatie heeft een impact op SEO

Je ziet, eens je een fles wijn hebt gekozen, je automatisch een duidelijke breadcrumb navigatie krijgt voorgeschoteld. Dit zelfs zonder je per se alle individuele items hebt aangeklikt om bij je favoriete fles wijn te komen. Ben je toch verkeerd? Dan kan je eenvoudig terugklikken naar de categorie ‘Witte wijn’ of ‘Frankrijk’ om een alternatieve keuze te maken.

Niet iedereen is uiteraard een online supermarkt met honderden categorieën, maar het principe blijft wél hetzelfde. Bovendien wordt de breadcrumb navigatie van een website pagina getoond in de zoekresultaten als ‘Rich Snippet’. Dit is een extra element dat jouw pagina extra in de kijker zet.

Breadcrumb navigatie wordt getoond in zoekresultaten

 

5. Content promoten, niet enkel publiceren

Vaak steek je heel wat moeite in het schrijven van een blogpost. Want content is nu eenmaal één van de fundamenten van een goede website. Maar eens je op ‘Publish’ klikt en de blog lanceert, duurt het soms een tijdje vooraleer iemand deze blog oppikt. Natuurlijk kan je hem delen via social channels als Facebook, Twitter en LinkedIn, maar dat is niet alles wat je kan doen.

Het is belangrijk dat je ook in de interne keuken, met name jouw website, ook de nodige inspanningen doet om deze blog goed te integreren. Denk maar aan het punt dat we eerder hebben aangehaald i.v.m. rondzwervende pagina’s zonder verwijzing. Je moet zoekmachines voldoende signalen geven om dit op te pikken, en zo te kunnen plaatsen in het breder (website) geheel.

Google geeft zelf aan dat het wat hoger linken van nieuwe content in de website structuur, meespeelt in het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten. Zo bieden zaken als een ‘Related article’ section een goede oplossing voor het integreren van dergelijke links naar recente blogposts. En dit hoeft absoluut niet (enkel) op de homepage. Je kan een blog item hebben in je main navigatie menu waarbij de link achter het item doorverwijst naar je blog overzichtspagina. Daar staat normaal gezien de nieuwste post eerst.

Wat je daarnaast ook nog kan doen is in nieuwe blogposts of pagina’s, oude maar relevante content mee in betrekken. Zo kan je één of enkele links toevoegen naar items die ook relevant zijn om op door te klikken. Op deze manier bouw je een duidelijke categorisatie op tussen verschillende pagina’s, en boost je wat oudere content.

Pro tip: Als je wil dat Google jouw blogpost sneller oppikt dan kan Google Search Console jou hiermee helpen.

Hungry for more?

We hebben al het belang aangehaald van een goede website structuur, en je alvast enkele concrete tips meegegeven hoe jij zelf al aan de slag kan om jouw website structuur SEO proof te maken. Wil je graag meer weten over hoe je jouw bestaande of nieuwe website structuur verder kan optimaliseren? Aarzel dan zeker niet en neem gerust contact op met ons. We helpen je graag verder!

New Call-to-action