Beperkt marketing automation creativiteit?

Marketing Automation
Written by Mia

Sommige mensen houden hardnekkig vast aan het idee dat technologie zorgt voor de beperking - of zelfs volledige vernietiging - van creativiteit, specifiek op gebied van marketing. Deze opvatting is vast ooit ontstaan met een legitieme reden, maar is dit nog altijd zo? Zorgt marketing automation voor een beperking van creativiteit? En als dit niet zo is, waar zorgt het dan wel voor? Wij zochten het uit.

Eerst en vooral moeten we dit onthouden: meer wel dan niet, staan de meeste mensen weigerachtig tegenover veranderingen. Hierdoor zorgen nieuwe tools altijd voor problemen: of dit nu gaat over een laag percentage dat de tool wilt gebruiken of over foutief gebruik. Toch vinden deze vernieuwingen vroeg of laat altijd wel hun plekje en, sterker nog, vragen we ons op een bepaald moment altijd af hoe we ooit zonder konden functioneren. Mogelijk is Facebook hier een zeer sprekend voorbeeld van. En tools voor data-driven marketing en automation? Die zijn daar geen uitzonderingen op.

Maar hoe zit het nu met die discussie omtrent creativiteit? Wel, wij vinden dat creativiteit en marketing automation wél samenpassen. Sterker nog: de twee termen zouden voor ons het liefst altijd in eenzelfde adem uitgesproken mogen worden. Drie redenen hiervoor:

Content marketing

Het gebruik van data-driven marketing en automation heeft zeker een strategisch shutterstock_245268694.jpgelement toegevoegd aan het volledige proces, maar dit wil niet zeggen dat er geen creatieve letter meer te vinden valt. Integendeel: content marketing is nog nooit zo actueel geweest. Deze strategie is aan een indrukwekkende opmars bezig in marketingafdelingen en -bedrijven over de hele wereld. De creativiteit waar zo achter geroepen wordt, die vinden we dus zonder al teveel moeite terug in blogs, infographics, whitepapers, enzovoort.

Deze creatieve elementen worden ingezet om mensen aan te trekken: in plaats van dat een bedrijf enkel een website heeft met informatie over zichzelf, publiceren ze een blog met handige tips, weetjes, ... om de bezoeker te helpen. De bezoeker zal het bedrijf dus beginnen zien als expert in de sector, waar ze altijd naartoe kunnen voor raad. Hierdoor zullen ze de website steeds meer bezoeken, en niet meer enkel wanneer ze effectief iets nodig hebben. Door regelmatig waardevolle contentstukken te publiceren, zorgt het bedrijf in kwestie er dus voor dat het top-of-mind blijft voor wanneer de bezoeker klaar is om te converteren.

Het inzetten van data

shutterstock_197258549.jpgEr zijn veel bedrijven die toegang hebben tot data over hun gebruikers, maar er niets mee doen. En dat is zonde, want deze gegevens behuizen een schatkist aan informatie en inzicht.

Wanneer data-driven marketing en automation werkt, is dit schitterend. Want geef toe: het identificeren van een toekomstige prospect, nog voor deze heeft geconverteerd, dankzij de juiste data... Dat is gewoon cool. En ohja, het bespaart je ook tijd en zorgt voor meer profijt. Maar het is ook cool en soms lijkt het alsof je helderziend bent. Vooral dat.

 

Combineer content en data

Creativiteit kan de weg plaveien voor data-driven marketing en automation. Via de creatie van kwalitatieve content, of dit nu via een blog of social media is, kan je belangrijke informatie verwerven over prospects en klanten. Hiermee zal je in staat zijn om:

  • te identificeren waar je prospects en klanten zich bevinden
  • hen te targeten
  • hen te overtuigen om verbonden te blijven met het bedrijf voor volgende updates
  • ervoor te zorgen dat ze uiteindelijk converteren

Creativiteit is een goede manier om interesse te creëren bij de prospect en hiermee belangrijke shutterstock_182214470.jpgdata te verkrijgen. Marketing wordt niet gedreven door of data of creativiteit, maar scheert de hoogste toppen door de combinatie ervan. Slechts door de creatie van kwaliteitsstukken die prospects en klanten in de eerste plaats aantrekken, heb je überhaupt de mogelijkheid om data te analyseren - want zonder de content zou er niet veel data zijn. Deze data wordt dan weer gebruikt om de volgende ronde aan contentcreatie in te vullen: zodat je de volgende keer nòg meer invloed hebt op je lezers. En ziehier: een perfecte symbiose tussen technologie en creativiteit die zorgt voor meer revenue op verschillende gebieden. Hoera!

Wil je graag meer weten over marketing automation of over het schrijven van goede contentstukken? Contacteer dan zeker onze experts op gebied van (content) marketing. Zij helpen u graag verder. Tot snel!

contact opnemen met Mia