Hoe kies je de beste digital marketing channels om te groeien?

strategie, seo, content strategie
Written by Mia

De investering in verschillende marketing channels maakt of kraakt je marketinginspanningen. Het klinkt logisch, maar niet genoeg mensen denken er kritisch genoeg over na. Vele marketeers reageren dan maar uit angst door alle mogelijke beschikbare platformen te gebruiken. Dit is niet alleen nutteloos maar het brengt ook nog eens bakken vol stress met zich mee.

Het is belangrijk om de juiste kanalen te gebruiken zodat je geleidelijk aan kan groeien op een langere termijn. Maar hoe doe je dat nu juist? Gooi je gewoon alles online en kijk je wat werkt? Of is er een gouden formule?

Een overzicht van de meest voorkomende digital marketing channels

Welke channels gebruiken de meeste bedrijven om online te groeien? Niet alle kanalen helpen voor alle bedrijven, maar het is belangrijk om te weten welke kanalen er zijn om een zo’n goed mogelijke marketing strategie te bepalen.

Paid acquisition

Voor velen niet onbekend, paid acquisition is de digitale equivalent van traditionele advertenties. Je betaalt een bepaald bedrag om online gezien te worden door jouw doelgroep. We kunnen paid acquisition opdelen in twee delen:

  • Search Engine Marketing (SEM)
  • Social & Display Ads

Search engine marketing (of zoekmachinemarketing) is gebaseerd op het bieden van keywords in zoekdiensten zoals Google AdWords en Microsoft Bing. Je kan er zo veel of zo weinig geld in steken als je zelf wenst. SEM is een zeer goede manier om traffic te generen naar jouw website. Mensen zoeken vaak naar een oplossing online, als jij een antwoord kan bieden op hun probleem kan je met jouw advertentie veel nieuwe bezoekers aantrekken op je website.

Naast SEM heb je ook nog de social en display ads. Hiermee kan je heel breed gaan adverteren of juist heel gericht. Wil je mensen targeten die in Antwerpen wonen, tussen 20 en 25 jaar zijn en interesse hebben in auto’s? Of gewoon mensen die in Antwerpen wonen? Het is allemaal mogelijk met custom audiences. Hiermee stel je zelf in op wat je wilt targeten: interesses, woonplaats, taal,... .

SEO

Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat jouw website zo hoog mogelijk staat bij de zoekresultaten.

shutterstock_342807602

Google krijgt per seconde meer dan 40.000 zoekopdrachten, dat wil zeggen 3.5 biljoen per dag en 1.2 triljoen per jaar. Kans genoeg dus om potentiële klanten aan te werven, maar dan sta je best wel zo hoog mogelijk in de zoekresultatenpagina. Want laat ons eerlijk zijn, bijna niemand kijkt naar de 2e zoekresultatenpagina van Google.

Eenmaal je werk hebt gestoken in jouw SEO blijf je hiervan de vruchten plukken in de toekomst. Met paid acquisition is dit anders, stop je met investeren in dit kanaal? Dan worden advertenties niet meer getoond en kan je via deze weg dus geen klanten meer aantrekken. SEO daarentegen is een lange termijn-investering. Het is daarom moeilijk om op korte termijn met SEO te experimenteren.

Email marketing

Email marketing is een populair kanaal en wordt gebruikt door vele bedrijven. Maar er zijn weinig bedrijven die weten hoe je een goede email marketing campagne opbouwt. Als je email marketing juist gebruikt is dit het perfecte kanaal voor het behouden van bestaande klanten en een relatie met hen op te bouwen alsook nieuwe klanten aan te trekken.

Content marketing

Content marketing is een channel dat overlapt met heel wat andere channels zoals SEO, sociale media en public relations. Content marketing is het creëren en delen van online content die inspeelt op de noden van je bezoeker. Afhankelijk van de buyer journey heeft de bezoeker andere noden. Is hij gewoon opzoek naar informatie? Of wilt hij een oplossing voor zijn probleem? Afhankelijk van de fase waarin hij inzit is er dus nood aan andere content.

buyer journey hubspot

Door content marketing op een juiste manier te gebruiken, bewijs je je kennis en kom je over als een echte leider in jouw sector. Hierdoor wordt het makkelijker om partnerships op te bouwen, klanten te vinden en andere kanalen verder uit te werken.

Sales

Als je sales kan integreren bij de start van je bedrijf, kan dit van heel grote waarde zijn. In de beginfase zal het misschien niet veel meer zijn dan cold calling en pitches geven, maar hier kan je heel wat feedback uit halen die nuttig kan zijn voor de toekomst.

Voor bepaalde bedrijven – vooral B2B met een hoog prijskaartje en een levenslange waarde – is sales een must. Er zijn weinig succesvolle bedrijven die sales niet integreren, op een bepaald punt zal het dus belangrijk zijn om sales te implementeren om zo voor een maximale groei te kunnen zorgen.

Business development & partnerships

Of het nu gaat over integraties van populaire technologieën, co-branding marketing of deals sluiten met grote bedrijven waar jullie allebei profijt uit halen, business development en partnerships kunnen voor een enorme boost zorgen in de groei van jouw channels.

Het is zeldzaam dat partnerships het enige of best presterende channel is van een bedrijf. Maar soms kan een exclusieve partnership met bijvoorbeeld Google of Microsoft jouw bedrijf wel een stevig duwtje in de rug geven.

Meest voorkomende fout: overal tegelijk willen zijn

Het is niet omdat je een nieuw bedrijf opstart dat je overal tegelijk moet zijn om zo veel mogelijk mensen te bereiken. Investeer in kanalen die nuttig zijn voor jouw bedrijf en waar jouw doelgroep zich bevindt.

Als jouw doelgroep 65+’ers zijn, dan is het vrij nutteloos om je te profileren op bijvoorbeeld sociale media kanalen zoals snapchat en Instagram. Je kan wel experimenteren met verschillende kanalen maar maak niet de fout door te denken dat je overal aanwezig moet zijn.

Test dus welke kanalen werken en welke niet. Wanneer je weet welke wel werken, kan je deze optimaliseren zodat je het maximum eruit kan halen. Specialiseer je liever in een paar kanalen dan alle kanalen maar half te gebruiken.

 Hoe start je met het kiezen van de juiste marketing channels?

marketing-channels

In de loop der tijd zal je marketing strategie veranderen. Maar hoe bepaal je nu bij de start van jouw bedrijf welke marketing channels voor jou gepast zijn?

Begin met een onderzoek zodat je weet op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt. Voor vele bedrijven is SEO bijvoorbeeld een goede plaats om te starten. Zeker als er al een publiek is voor hetgeen dat jij verkoopt. Zo kan je bezoekers van je concurrent stelen als jouw SEO beter is.

Hoe weet je of SEO het waard is om te onderzoeken? Keyword research. Als het zoekvolume groot genoeg is voor jouw markt, kan het een goede strategie zijn voor jouw bedrijf om te groeien op lange termijn.

Onderzoek dus op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt zodat je jouw ideale klant daar kunt bereiken. Misschien zijn content marketing en webinars niet de juiste kanalen voor jou, maar werkt paid acquisition wel. Wees dus aanwezig op de kanalen die jouw doelgroep gebruikt.

Conclusie

Er is dus veel waar je rekening mee moet houden wanneer je de juiste kanalen wilt kiezen. Het hangt af van verschillende factoren: jouw team, je product, de fase waarin je zit met je bedrijf, de markt,…
We willen je graag nog 3 tips geven waarmee je zeker rekening mee moet houden om de juiste kanalen te kiezen:

  • Kies kanalen met een hoge ROI die samen met jou kunnen groeien
  • Focus liever op een paar kanalen waar je jezelf uitdiept, dan op alle beschikbare kanalen
  • Experimenteer met verschillende kanalen om te ontdekken wat past voor jou

Heb je zelf weinig ervaring met het kiezen van de juiste kanalen? Geen nood, de digitale experten van Mia helpen je graag verder bij het uitwerken van jouw digitale strategie! Contacteer ons nu en ontdek hoe wij jou kunnen helpen.

contact opnemen met Mia