Betere landingspagina’s bouwen: 10 tips voor meer conversie

lead generation, landingspagina's
Written by Katrijn Van Rompuy

Krijgt je website niet voldoende bezoekers? Doet je concurrentie het een stuk beter en wil je de strijd met hen aangaan? Dan is het misschien tijd om je landingspagina’s eens onder de loep te nemen. Het zijn tenslotte deze pagina’s die ervoor zorgen dat bezoekers tot bij je website en bedrijf komen. Een aantrekkelijke, heldere en informatieve landingspagina kan dus wonderen verrichten voor jouw conversion rate. Je moet enkel die kneepjes van het vak kennen en toepassen. Met onze 10 tips scoor je binnen de kortste keren heel wat meer bezoekers:

#1 Zorg voor een boeiende headline

Niets is zo belangrijk dan de eerste indruk. De headline is steeds het eerste wat bezoekers te zien krijgen én bepaalt of ze jouw pagina verder lezen of wegklikken. Zorg dus voor een pakkende headline op je landingspagina’s. Je kan hier gerust creatief tewerk gaan, maar overdrijven is nooit goed. Hou de tekst helder en duidelijk en beloof een oplossing voor het probleem van de bezoeker. Het is hierbij ook steeds belangrijk dat wat je in de headline belooft, overeenstemt met wat er in je oorspronkelijke advertentie stond. Enkele andere handige tips in verband met de headline: 

  • Maak gebruik van buzzwords die doen verkopen zoals bijvoorbeeld ‘ontdek’, ‘snel’, ‘resultaat’
  • Een vleugje humor kan wonderen verrichten
  • Begin je landingspagina met een vraag zoals bijvoorbeeld ‘Meer conversies genereren: hoe doe je dat?’

Opgelet: het is steeds aangeraden om je headlines te testen. Zo kom je te weten welke aanpak het beste werkt.

#2 Blijf bij de les

We hebben allemaal wel eens moeite om de aandacht ergens bij te houden. Daarom is het belangrijk dat je zo weinig mogelijk afleidende elementen aan je landingspagina toevoegt. Het doel van deze pagina is immers om bezoekers het formulier te laten invullen en zo meer conversies te genereren. Het toevoegen van allerlei externe links zorgt ervoor dat bezoekers weggaan van je landingspagina en de kans is bijzonder klein dat ze daarna de weg nog terugvinden. Focus je daarom enkel op het doel van je landingspagina en het formulier.

#3 Maak gebruik van testimonials en reviews

Het is algemeen bekend dat mond-aan-mond reclame een sterke vorm van marketing is. De ervaringen van andere mensen met hetzelfde probleem geloven we sneller dan een geslepen salestalk. Maak daarom gebruik van reviews en testimonials op je landingspagina’s. Als je deze techniek op de juiste manier gebruikt, kan het jou heel wat nieuwe leads opbrengen. Maar wees op je hoede voor te generieke, te zwakke en ongeloofwaardige reviews. Een korte “Dankjewel” of “Super!” is niet voldoende. Een goede review of testimonial legt uit hoe jouw product of dienst de klant geholpen heeft bij een specifiek probleem. De vermelding van de naam van de contactpersoon en het bedrijf helpen bij de geloofwaardigheid ervan. Schrijf de testimonials ook nooit zelf, maar laat die over aan de klanten zelf. Hoe authentieker het is, des te geloofwaardiger. testimonials-landingspagina

#4 Optimaliseer formulier en call to action buttons

Uiteraard heeft iedereen graag gratis informatie, maar gratis is zelden gratis. In ruil voor nuttige content moeten bezoekers het formulier op de landingspagina invullen en indienen. Nu, de meerderheid van die bezoekers staat nog steeds wantrouwig tegenover het vrijgeven van persoonlijke informatie als telefoonnummer, naam of bedrijf gerelateerde informatie. Om deze drempel zoveel mogelijk te verlagen en toch cruciale gegevens te bekomen, kan je best een kort, maar relevant formulier opstellen. Extra informatie kan je altijd iets later in de buyer’s journey bekomen. 

Daarnaast is het belangrijk om je call to actions buttons zo duidelijk mogelijk te maken. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een contrasterende kleur van jouw huisstijl. Ook de grootte en de vorm kunnen helpen bij het aandacht vestigen op de button. Test gerust verschillende buttons uit en kies de beste optie. Let op: het is niet alleen belangrijk hoe je button eruitziet, maar ook welke tekst je op de call to action button zet. Gebruik revelante woorden in de call to action die duidelijk weergeven welke actie je van de bezoeker verwacht. Maak je call to action dus pakkend en duidelijk.

landingspagina-formulier

#5 Voeg aanwijzende elementen toe

Het kan soms helpen om aanwijzende elementen toe te voegen op je landingspagina. Op die manier kan je op een subtiele, natuurlijke manier de aandacht van de bezoeker vestigen op het belangrijkste onderdeel van je landingspagina. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van pijlen, maar een afbeelding strategisch plaatsen in de richting van de tekst kan ook helpen. Bijvoorbeeld een afbeelding van een persoon die kijkt of wijst in de richting van het formulier. Je zal versteld staan van hoe groot de impact van dergelijke trucjes wel kan zijn.

#6 Hou het overzichtelijk en scanbaar

We gaven het al aan dat de aandacht van de bezoeker beperkt is. Bezoekers hebben haast en willen zo snel mogelijk de nodige informatie krijgen. Daarbij kan het helpen wanneer de tekst scanbaar en gestructureerd is. Het gebruik van bullet points is een goede manier om op een overzichtelijke manier belangrijke informatie weer te geven. Ze zijn makkelijk te scannen voor bezoekers en dus de perfecte plek voor informatie die voor hen een grote meerwaarde heeft zoals bijvoorbeeld de voordelen van jouw product of dienst. Daarnaast structureer je je tekst ook het best met H2 en H3 titels. Het hanteren van deze headers maakt je landingspagina opnieuw een stuk makkelijker te scannen.

#7 De kracht van video

Het kan ook helpen om je bezoekers te informeren aan de hand van een video op je landingspagina. Explainer video's zijn hier een goed voorbeeld van. Je kan op die manier uitleggen wat je bedrijf juist doet en wat de meerwaarde van jouw product/dienst is. explainer video-landingspagina

Wanneer je gebruik maakt van dergelijke video's zijn er enkele dingen waar je best rekening mee houdt. Zo hou je de video best zo kort mogelijk en sluit je af met een pakkende call to action aan het einde. Creativiteit is leuk, maar overdrijf er zeker niet mee. Explainer video's zijn een goede manier om het aantal conversies omhoog te trekken gezien je inspeelt op de korte focus die een bezoeker heeft. Je zal er even wat tijd in moeten steken, maar het loont dus zeker de moeite. 

#8 Geven en nemen

Om bezoekers aan te trekken en ervoor te zorgen dat ze conversies opbrengen is het cruciaal dat je de juiste content aanbiedt. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar al te vaak klikken bezoekers weg omdat de aangeboden informatie niet of niet voldoende aanleunt bij waar ze naar op zoek zijn. Hoe relevanter de content, hoe groter de kans dat bezoekers bereid zijn om er hun persoonlijke gegevens voor in te ruilen en zich te binden aan jouw product of dienst. Je doet er goed aan om rekening te houden met de verschillende stadia van de buyer's journey en waar je bezoekers zich er in bevinden. Je hebt dus interessante en relevante content nodig voor elk stadium van de buyer's journey. Bij het creëren van deze content hou je best rekening met enkele belangrijke dingen:

  • Weet wie je bezoekers zijn en waar ze naar op zoek zijn. Het creëren van enkele buyer personas kan je helpen bij onderscheiden van verschillende behoeften, vragen en dergelijke. Als je deze dingen weet, kan je ermee rekening houden bij het opstellen van de content van je landingspagina
  • Zoek uit wie je concurrenten zijn, wat ze aanbieden en hoe zij hun bezoekers weten aan te trekken. Met deze kennis kan je dan jouw producten/diensten extra in de verf zetten, over jouw unieke voordelen vertellen en duidelijk maken waarom jouw aanbod beter is.
  • Biedt met jouw content een duidelijk en helder antwoord op de belangrijkste vraag van de bezoeker: 'Wat zijn de voordelen voor mij?'. Toon de meerwaarde van jouw producten/diensten.

#9 Hou rekening met SEO

Natuurlijk is het ideaal als je landingspagina ook gevonden wordt in de resultaten van zoekmachines. Om dit te bereiken dien je de landingspagina SEO-proof te maken. Hoe je dit doet? We zetten je graag op het juiste pad met enkele tips & tricks:

  • het draait steeds om de juiste zoekwoorden. Gebruik ze strategisch op belangrijke plaatsen zoals de titel van je landingspagina, in de URL en doorheen je copy. Let er wel op dat je hierin niet overdrijft want overdreven gebruik van zoekwoorden kan een tegenovergesteld effect hebben.
  • maak gebruik van een goede meta description en relevante alt tags bij je afbeeldingen
  • maak gebruik van social share buttons. Hoe vaker je landingspagina's gedeeld wordt, hoe beter.

#10 Test, test, test

Tot slot, test regelmatig verschillende versies van je landingspagina door bijvoorbeeld A/B testing. Wees creatief, speel met call to actions, opmaak, formulieren, enzovoort. Zo ontdek je wat het beste werkt om zoveel mogelijk bezoekers tot bij je landingspagina te krijgen en bijgevolg meer conversies te genereren.

Wens je meer te weten over hoe je meer conversies kan genereren? Neem dan zeker even contact op met ons. We helpen je graag verder groeien.

contact opnemen met Mia