Betere mailcampagnes? Eenvoudig. Mits een paar tips.

Inbound Marketing, Ontwerpen, Marketing Automation, content
Written by Steven Van Duyse

Emailmarketing is mogelijk een van de meest populaire marketingtechnieken van vandaag. Jammer genoeg is het niet altijd even evident om er positieve resultaten uit te halen. Toch is email een ontzettend kostbare strategie als we het over lead-nurturing hebben. En daarom moeten we jouw emailinspanningen verbeteren.

Eerst en vooral: bouw een relatie op zonder te spammen

Ja, emailmarketing is spannend. Maar zorg ervoor dat je niet overenthousiast wordt en je klanten gaat spammen met meerdere boodschappen per dag. Emailmarketing is namelijk nog aan het herstellen van zijn vroegere spamreputatie in de jaren 2000 waar irrelevante emails, phishing emails, emails zonder toestemming, … schering en inslag waren.

Wees. Geen. Spammer.

Je hebt de mogelijkheid om je klanten te segmenteren in lijstjes. Doe dit dan ook. Hiermee stel je je content immers af op bepaalde klanten – waardoor je niet naar iedereen dezelfde (en voor sommigen irrelevante) informatie stuurt. Zorg bovendien voor een correct taalgebruik. Wees warm en vriendelijk, maar blijf professioneel. Je wil dat de klant vertrouwt op wat je zegt, zodat er een vertrouwensband met jouw merk ontstaat. Je wil een relatie opbouwen met je klant en dit zal niet lukken als je enkel praat over sales, promoties en over hoe goed je bedrijf wel niet is. Concentreer je op hoe je klant profijt heeft bij jouw product.

Zorgt dat alles draait rond de prospect

Want, de lezer is niet geïnteresseerd in jou, in je producten of in je nieuws. Ze willen slechts één ding weten: hoe jij hen gaat helpen met hun problemen. Dus: focus je emailcampagnes hierop.

Je hebt niet veel tijd. Dus: hoe sneller je het over de prospect laat gaan, des te meer ze zullen lezen en des te sneller ze zullen doorklikken naar je website. Gebruik daarom een opvallende subject line die gaat over je prospect – en kijk toe hoe je open rates hoge toppen scheren. 

De kracht van datacomputer search

Het grootste voordeel van emailmarketing ligt bij de verschillende mogelijkheden om data te verzamelen, zodat je deze kan inzetten om een relatie op te bouwen met de potential. Deze kans krijg je enkel via direct marketing. En het snelle en eenvoudige email is hier een fantastische tool voor.

In de eerste plaats geeft de klant zijn of haar emailadres aan jou om informatie te ontvangen. Deze eerste stap in jullie relatie is er meteen een grote: dit toont immers aan dat de klant graag meer van jou wil horen. Als ze zich inschrijven, kan je ook wat meer informatie vragen – zoals leeftijd en geslacht, bijvoorbeeld. Deze informatie kan je dan weer gebruiken om hen meer relevante informatie te sturen. Enzovoort. 

Hou het kort 

Mensen spenderen gemiddeld 5-15 seconden per mail. Hou het dus kort: kies voor kleine stukjes tekst, afbeeldingen, links, video’s, aantrekkelijke koppen, … De lezer leest diagonaal: creëer je copy dus met deze info in het achterhoofd. Lees je mail altijd na: duurt het langer dan 30 seconden om het volledige stuk te lezen? Dan is hij te lang. Schrappen maar!

Combineer design en boodschap

Want een goede mail is meer dan enkel een mooie template of toffe copy. Ja, het is belangrijk dat het er mooi uitziet. Maar vooraleer je een design kiest, denk je best eerst na over het doel van je email: dit moet er immers duidelijk uitkomen. Wat wil je van je klanten? Welke actie wil je pushen? Maak het hen duidelijk!

Je zal een goed design én wervende copy nodig hebben om de aandacht van de lezer te vangen – inclusief een prikkelende subjectline om de eerste drempel te overwinnen: het openen van de email. Zorg er bovendien altijd voor dat de body van de tekst klaar en duidelijk is: dit doe je bijvoorbeeld met een goede call-to-action ter verduidelijking. Deze linkt dan door naar een productpagina, een landingspagina die meer vertelt over jouw diensten of een blogpost die het laatste nieuws in de sector deelt. Wat je ook doet, zorg er altijd voor dat de klant exact weet waarom je de email hebt gestuurd.

types content

Voeg social media links toe waarmee de lezer je boodschap eenvoudig kan delen: dit is immers ideaal om een grotere groep te bereiken. Bovendien geeft dit je klant de kans om de relatie tussen jullie verder uit te bouwen over verschillende platformen heen. Als laatste moet je ervoor zorgen dat er een optie tot opzeggen is. Dit is niet enkel legaal verplicht, maar het maakt ook duidelijk aan de lezer dat ze er zelf voor kozen om deze mails te krijgen.

 Verkoop niets 

En dit is moeilijk. Maar weersta toch aan de drang. Oké? Oké.
Want eigenlijk hé... eigenlijk hebben mensen hebben geen boodschap aan een mailbox vol reclame voor sportschoenen. Maar ze zijn misschien wél geïnteresseerd in een mail met toffe wandellocaties. Leid op, adviseer en geef raad… En zo krijg je er misschien wel een fan voor het leven bij.

Ga voor links en aanbiedingen

De sleutel tot een goede email? Die ligt bij je doel - en hoe goed je dit in je achterhoofd houdt bij alles wat je doet. En als het doel het leiden van de lezer naar je website is, dan zijn links en aanbiedingen je gouden ticket. Prikkel de lezer met stukjes hoogwaardige content en voorzie dan een link om meer te lezen. Voorzie aanbiedingen op je website en test deze aan de hand van campagnes die afwisselend focussen op de mensen aan de top, in het midden en onderaan de funnel. Dit zal je een idee geven over de algemene koopneiging van je prospects per stadium in de buyer journey.

Segmenteer per probleem, niet per persona 

Bijna iedereen focust zich op persona’s als ze gaan segmenteren. Dit kan werken, maar niet altijd. Probeer daarom eens te segmenteren op gemeenschappelijke problemen: want als jouw persona’s dezelfde zorgen hebben, dan hebben ze baat bij dezelfde boodschap. Nogmaals: dit betekent niet dat persoonsgerichte segmentatie niet werkt. Integendeel: het werkt vast wel. Maar als je op een andere manier kan komen tot een meer efficiënte manier om je boodschap bij de juiste mensen te krijgen… dan kan je die vast weleens proberen. Toch? Ja.

Leer bij uit je resultaten 

En nu komt het spannende gedeelte: het resultaat van je emailmarketingcampagne resultaten groeienbekijken. Begin bij de basisgegevens: hoeveel mensen hebben je mail ontvangen, hoeveel mensen hebben de mail geopend en hoeveel mensen hebben doorgeklikt naar je website? Dit is data die je moet opslaan en vergelijken met de data van andere campagnes: op deze manier kan je de prestaties accuraat opmeten.

Je kan ook doorgaan op individuele data om een totaalplaatje kan op te stellen over gedrag en voorkeuren van de ontvangers. Op deze manier stuur je e-mails die zich puur focussen op de interesses van de ontvanger in kwestie, waardoor je een grotere CTR en, bijgevolg, een hogere ROI zal krijgen. Wanneer je je verdiept in deze individuele data, kan je beginnen segmenteren: stel verschillende mailinglijsten op en selecteer per lijst de geschikte boodschap. Deze boodschap kan je bijvoorbeeld afstellen op prijs, lifecycle stage en demografie.

Testen maar!

Uiteraard begin je met je email te testen op verschillende apparaten en browsers vooraleer hem uit te sturen. Maar dit is niet per se waar we het over hebben. Waar we het dan wel over hebben? Over het opzetten van verschillende tests en hoe je hieruit leert.

Zo kan je verschillende aanbiedingen, designs, landingspagina’s en/of subject lines testen. De mogelijkheden zijn eindeloos! En via het fantastische AB split testing selecteer je welke vorm het meeste oplevert. Testen laat je op constructieve manier uitvogelen wat er het beste werkt voor jouw merk.

Dus.

Kort samengevat:

  • Ken je data: hoeveel mails worden er afgeleverd en geopend? Hoeveel wordt er doorgeklikt en hoeveel mensen schrijven zich uit?
  • Stem je emailmarketing naadloos af op je contentstrategie.
  • Focus je niet op verkopen: hoe meer moeite je doet om te verkopen, hoe meer lezers hun interesse zullen verliezen. En dit vertaalt zich in minder mails die geopend worden, minder klikken naar de website en meer mensen die zich uitschrijven.

Als je dit allemaal goed doet, dan is emailmarketing een ontzettend waardevolle tool voor jouw bedrijf. Niet alleen promoot je er je boodschap mee en lever je deze rechtstreeks bij de prospect af, maar je leert er ook ontzettend veel door bij: welke aanbiedingen gewenst zijn, hoe je merk in de markt ligt en – het allerbelangrijkste – alles wat je wil weten over de klant. 

Ben jij geïnteresseerd in emailmarketing en wil je je strategie graag optimaliseren? Top. Hiervoor kan je bij Mia terecht! Onze marketing-, design-, en contentspecialisten staan je graag bij om ervoor te zorgen dat jouw open- en CTR-rates binnen de kortste keren de hoogte inschieten. Tot snel!

New Call-to-action