De resultaten van jouw blog analyseren, hoe doe je dat?

Inbound Marketing, content
Written by Steven Van Duyse

Wanneer het tijd wordt om jouw Inbound of content marketingresultaten te bekijken, moet je in eenzelfde beweging een hele resem vragen beantwoorden. Niet echt iets waar je naar uitkijkt op een maandagochtend, dus. Of dinsdag. Of woensdag, donderdag of vrijdag. En dat geldt ook voor je blogresultaten. Maar… niet getreurd, want wij lijsten voor jou de belangrijkste vragen op die je jezelf moet stellen, mét manieren om deze te beantwoorden via cijfer-analyse.

Wij bespreken deze vragen vanuit het standpunt van de HubSpot software en Google Analytics, maar andere marketing- of analytics software gaan op gelijkaardige wijze te werk.

Hoeveel contacten werden gecreëerd met behulp van jouw campagne?

Wil je de effectiviteit van jouw marketingcampagne opvolgen? Dan is het belangrijk om goals te stellen: hoeveel bezoekers, contacten en klanten wil je bekomen? Sterker nog: probeer te bepalen hoeveel nieuwe klanten je wil verkrijgen via de verschillende onderdelen van de campagne. 

“Ik wil x aantal klanten bekomen via social media, y aantal klanten via e-mailmarketing en z aantal klanten via onze blog.”

Wanneer de campagne is afgelopen, kan je jouw goals gaan vergelijken met je resultaten. Hiermee kan je uitzoeken wat je later al dan niet kan verwachten van verschillende campagnes en/of de afgelopen campagne een succes was.

contacts-per-source.pngHoeveel contacten verkrijg ik door mijn blog?

Content schrijven voor een blog is één ding. Maar het is minstens even belangrijk om uit te zoeken of de blog effectief zorgt voor nieuwe contacten. Bovendien is het ook belangrijk om uit te zoeken wat voor type content al dan niet werkt. Ook dit kan via HubSpot, aan de hand van een Attribution report. Deze tool toont jou de content die werd bekeken door je nieuw contact, net voor ze zich aan jouw bedrijf verbonden.

Wat voor acties ondernemen mijn contacten voor ze klant worden?

Als marketeer is het belangrijk om te weten wat voor pad je bezoekers volgen vooraleer ze klant worden. Daarom ga je best op zoek naar terugkerende patronen. Op deze manier kan je minder populaire delen van het pad uitschakelen zodat de bezoeker sneller de informatie te zien krijgt waar hij naar op zoek is. In HubSpot kan je dit doen via de Contact Timeline. Via deze display kan je elk individueel contact bestuderen: op deze manier kan je leren wat voor stappen zij namen vooraleer ze klant werden. Interessant voor de volgende keer dat je content plaatst en deelt!

hubspot-contact-timeline.png

Welke blogposts worden het meest gelezen?

… en in het verlengde daarvan: welke blogposts genereren het meeste verkeer? Want: niet elke bezoeker en lezer wordt automatisch klant na het lezen van jouw post – hoe goed deze ook is. Deze informatie vind je terug in het Blog Dashboard van HubSpot. Via deze tool krijg je een overzicht van hoeveel bezoek jouw blog heeft gehad de afgelopen maand. Als je meer informatie wil over het gegenereerde verkeer van een enkele blogpost, dan moet je naar de ‘published’ tab gaan: hier zie je het aantal bezoekers per individuele post.

Wat voor type content zorgt voor de meeste leads?

Blogposts spelen een grote rol, maar het zijn niet de enige stukken content die ervoor zorgen dat mensen zich verbinden aan jouw bedrijf. Je homepagina, ‘over ons’, productpagina’s en landingspagina’s spelen eveneens een grote rol om tot conversie te komen.

Het is belangrijk dat je weet welke pagina’s tot de meeste leads leiden. Als je bijvoorbeeld weet dat jouw productpagina de laatste stop is vooraleer bezoekers beslissen om klant te worden, dan kan je daaruit afleiden dat deze pagina best zo vroeg mogelijk wordt bekeken in de customer journey. Ook deze informatie kan je ontdekken via een Attribution Report.

Hoeveel contacten heb ik in elke persona?

Vooraleer je aan een (inbound) marketingstrategie begint, is het belangrijk dat je enkele buyer personas bepaalt. Aan de hand van deze personas kan je vaststellen welke vorm van marketing het beste werkt voor verschillende doelgroepen. Op deze manier kan je zeer gericht relevante content verspreiden die zich volledig toespitst op de interesses en behoeften van een specifieke doelgroep.

Het is belangrijk dat je deze personas ook actief gebruikt. Zorg er dus voor dat elk contact wordt toegekend aan een bepaalde persona. Via HubSpot kan je dit doen met de Personas app in het Dashboard. Deze app zal je helpen bepalen wie er tot welke persona behoort. Bovendien zorgt deze tool er ook voor dat elke nieuwe lead onder een specifieke persona getagged wordt.

Persona-Dashboard-hubspot.png

 Ben je benieuwd of jouw huidige inspanningen leiden tot de gewenste resultaten en/of hoe je deze kan verbeteren? Neem dan zeker contact op met Mia’s Inbound marketingspecialisten: zo weet je meteen waar en hoe je moet/kan optimaliseren!

New Call-to-action