Blogs & SEO: hoe optimaliseer je een blogpost voor SEO?

seo
Written by Mirthe Mertens

Of je nu professioneel blogt of een persoonlijke blog onderhoudt, je wil dat je artikels gelezen worden. Een deel van je lezers kennen je blog en komen regelmatig over de vloer om je nieuwste artikels te lezen. Maar er zijn ook heel wat potentiële (trouwe) lezers die interesse hebben in wat jij te vertellen hebt. Om hen te bereiken kan je inzetten op SEO. Door je blogposts te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google, zorg je ervoor dat ze beter vindbaar zijn voor wie op zoek is naar de info die jij aanbiedt. Bovendien geeft een goed geoptimaliseerde blog een boost aan de SEO-waarde van je website!

Allemaal goed en wel, maar hoe pak je dat nu aan? SEO is geen rocket science, zolang je vooraf maar wat research doet en tijdens het schrijven rekening houdt met een aantal factoren.
 

Voor je begint te schrijven: doelen en research

Je hebt een idee voor een blogpost, doet wat research over het onderwerp en dan begin je te schrijven. Maar voor je begint, is het belangrijk om even stil te staan bij het doel van je blogpost, de doelgroep die je wil bereiken en de keywords die je wil gebruiken. Het is handig om die info al in het achterhoofd te houden tijdens het schrijven, want het kan bepalend zijn voor hoe je de informatie aanbrengt en het kan je schrijfstijl beïnvloeden.

Bepaal het doel en de doelgroep van je blogpost

Het is veel gemakkelijker om je blogpost te schrijven en de keywords te bepalen als je een goed idee hebt van het doel en de doelgroep van je blogpost. Bepaal eerst wat het doel van je blogpost is: wil je een vraag beantwoorden, belangrijk nieuws delen, een product of service promoten, bijdragen aan een bestaande conversatie door jouw visie te delen,...?

Denk daarna even na over wie je wil bereiken. Dat kunnen nieuwe of potentiële lezers zijn, je trouwste lezers of fans, influencers, een specifieke doelgroep zoals hobbyfotografen,... Als je al een tijdje blogt, heb je waarschijnlijk een goed idee van de doelgroep die je bereikt met je blog, maar met elke blogpost ga je maar een bepaald segment van die doelgroep aanspreken. Je blog kan bijvoorbeeld bedoeld zijn voor fotografen, maar de blogpost waar je nu aan werkt, richt je misschien specifiek op hobbyisten.

Heb je het doel en de doelgroep bepaald?
Schrijf het neer en houd het in je achterhoofd terwijl je je blogpost schrijft.

Kies interessante keywords om op te focussen

Keywords (of zoekwoorden) zijn het hart van SEO. In theorie komt het er op neer dat wanneer je een bepaald keyword op de juiste manier in je blogpost verwerkt, dat je dan gevonden wordt door iemand die - in een zoekmachine zoals Google - zoekt op dat keyword. Maar het is veel meer dat, want zoekmachines worden alsmaar slimmer (en menselijker). Het is vooral belangrijk dat je blogpost kwalitatief is, meerwaarde biedt aan de lezer en vlot leest.

mia-blog-seo-keywordresearch

Om te achterhalen welke zoekwoorden je best opneemt in je blogpost, doe je keyword research. Dat kan met tools zoals de Google Zoekwoordplanner, Keyword Tool of Moz. Je gaat op zoek naar de keywords die het best passen bij het onderwerp waarover je wil schrijven - hoe specifieker hoe beter. Keywords met een hoog zoekvolume (gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand), een lage moeilijkheidsgraad (om in de top 10 van de zoekresultaten te geraken) en een hoge kans op doorklikken, zijn het interessantst.

Kies 3 tot 5 zoekwoorden die je in je blogpost gaat verwerken, en bepaal het primaire keyword - het keyword waar je het meeste focus op legt.

Ga even spieken bij de concurrentie

Een kleine tip: geef de keywords die je wil gebruiken zelf eens in in Google. Zo zie je meteen hoe de eerste pagina van de zoekresultaten eruitziet en krijg je een goed beeld van welke content er al bestaat. Bestaat er veel content rond het onderwerp waarover je wil schrijven? Denk dan even na over hoe jij je blogpost een unieke insteek kan geven zodat hij er bovenuit springt. Welke waarde kan jij toevoegen die je blogpost interessanter en waardevoller maakt dan de rest?

mia-blog-seo-google
 

Tijdens het schrijven: keywords & link building

Met het doel, de doelgroep en de keywords in het achterhoofd, kan je beginnen schrijven. Of misschien nog niet helemaal. We geven je eerst nog een paar zaken mee waar je rekening mee kan houden tijdens het schrijven, zodat je blogpost helemaal SEO ready is.

Verwerk je keyword(s) in je blogpost

Om je blogpost te optimaliseren voor SEO, is het belangrijk dat je de gekozen keywords gebruikt doorheen de tekst. Focus vooral op het primaire keyword, want dat is het keyword waarmee je op de eerste pagina van de zoekresultaten probeert te verschijnen. Voor de beste resultaten gebruik je het primaire keyword best ook in de paginatitel, één of meerdere tussentitels (indien relevant), de inleiding, de URL en de meta description.

Waar mogelijk kan je de overige keywords ook verwerken in de titel (en de URL), maar zorg ervoor dat de titel natuurlijk overkomt en niet te lang wordt. Het is gemakkelijker om de secundaire keywords te verwerken in tussentitels, de meta description, doorheen de tekst en als alt text bij afbeeldingen.

Link naar gerelateerde content op je website of blog

Heb je eerder al blogposts gepubliceerd met gerelateerde content? Link er naar in de nieuwe post. Het vergt niet veel tijd en werk, maar kan een grote impact hebben op de SEO-waarde van je blog en/of website. Link ook gerust naar andere websites die relevant zijn. Als zij een autoriteit zijn in het onderwerp waarover je schrijft, draagt dat ook bij tot de SEO-waarde van je blog en/of website.

Goed om weten: in sommige CMS-systemen (HubSpot, WordPress, Drupal,...) kan je een module activeren die automatisch gerelateerde blogposts toont onderaan het artikel. Of blogposts gerelateerd zijn, wordt meestal bepaald op basis van de gebruikte categorieën en/of tags.
 

Na het publiceren: promoten & analyse

Na het schrijven van je blogpost is het grootste werk gedaan. Maar verwacht niet dat je blogpost meteen resultaat oplevert. Scoren met SEO vergt tijd en oefening. In tussentijd kan je je blogpost alvast promoten via sociale media, de resultaten analyseren en met die info aan de slag gaan voor je volgende artikel.

Promoot je blogpost

Ga op zoek naar je doelgroep buiten je eigen blog of website. Sociale media zijn ideaal om je boodschap tot bij je doelgroep te brengen. Bijna iedereen heeft een Facebook account, fotografen zijn waarschijnlijk erg actief op Instagram, wie interesse heeft in design en interieur heeft waarschijnlijk een Pinterest account en de techies zitten vaak op Twitter. Deel je blogpost op de netwerken waarvan je weet dat je doelgroep zich er bevindt.

Je kan zelfs veel specifieker gaan: op Facebook en LinkedIn heb je bijvoorbeeld groepen waarin gediscussieerd wordt over specifieke onderwerpen. Kan jouw artikel een meerwaarde bieden aan de leden van zo'n groep? Deel het daar dan ook.

Analyseer, leer uit de resultaten & herhaal

Een succesvolle blog starten die geoptimaliseerd is voor SEO en goed scoort in de zoekresultaten, is een werk van lange adem. Het kan een hele tijd kan duren voor je blogposts het gewenste aantal lezers aantrekt. Geef dus niet te snel op. Analyseer de resultaten van je blogposts en neem de learnings mee voor je volgende post. Experimenteer, analyseer en herhaal.

In Google Search Console (gratis) kan je gemakkelijk achterhalen welke keywords er gebruikt worden om jouw content te vinden. Het 'Performance Report' toont je hoe vaak er in Google op een bepaald keyword doorgeklikt werd naar jouw website of blog. 

mia-blog-seo-searchconsole

Meer globale cijfers (aantal bezoekers, meest bezochte pagina's,...) kan je bekijken in Google Analytics of een andere analytics tool. Benieuwd naar welke metrics je zeker in 't oog moet houden? Lees onze blogpost over de 10 metrics die je zeker moet meten in Google Analytics.

 
Er zijn heel wat zaken om rekening mee te houden als je je blog SEO proof wil maken, maar eenmaal je het onder de knie hebt, doe je het bijna zonder er over na te denken. Oefening baart kunst!

Alle aandachtspunten op een rijtje:

  • Bepaal het doel en de doelgroep van je blogpost
  • Kies interessante keywords om op te focussen
  • Ga even spieken bij de concurrentie en maak jouw blogpost uniek
  • Verwerk je keyword(s) in de blogpost
  • Link naar gerelateerde content op je website of blog
  • Promoot je blogpost (op sociale media)
  • Analyseer, leer uit de resultaten en begin opnieuw

Op zoek naar meer tips rond SEO? Download onze SEO gids, lees ons artikel over de meest voorkomende SEO-fouten en hoe je ze kan vermijden, of contacteer ons!

New Call-to-action