Bots: handige tools in je digital marketingstrategie

Marketing Automation, strategie, tool
Written by Katrijn Van Rompuy

Je kan er tegenwoordig niet meer naast kijken op het internet: de chatbot is razend populair geworden. Bots zijn software applicaties die je kan programmeren om op zichzelf bepaalde taken te laten uitvoeren. Ze werken snel, efficiënt en de kans op fouten is een stuk kleiner dan bij menselijke fouten. 

Bots zijn ook goedkoop en makkelijk in te stellen, je moet er zelfs geen development kennis meer voor hebben. Een chatbot is een goed voorbeeld van zo’n bot. Het is een geautomatiseerde gesprekspartner die antwoorden op je vragen geeft aan de hand van het herkennen van bepaalde patronen.

Je kan je dus wel inbeelden dat dergelijke geautomatiseerde tools verschillende voordelen voor je bedrijf en vooral voor jouw digital marketingstrategie kunnen betekenen. We zetten er even enkele op een rijtje:

Begeleiden en interageren met je sitebezoekers

Bezoekers die op je website terechtkomen, willen een antwoord op specifieke vragen. Ze zijn doelbewust op zoek naar informatie en dat zo snel mogelijk. Dat laatste is van groot belang, want hoe langer het duurt voor ze aan de nodige informatie komen, hoe kleiner de kans dat ze nog een keer terugkomen op je website.

Door het opzetten van een live chatbot kan je hen zonder problemen en zonder al te veel tijd en budget helpen in die zoektocht. Je hebt immers geen groot customer supportteam meer nodig om iedereen te woord te kunnen staan. Je kan je bot zo instellen dat hij een eerste gesprek met een potentiële klant aanknoopt, bijvoorbeeld door middel van een chatbutton rechts onderaan de webpagina. Een eerste begroeting door de chatbot en je bent vertrokken. Van daaruit kan de bot verder vragen stellen en zo de juiste service bieden aan de bezoeker. 

chatbot-bots-marketing

Ook op vlak van customer support is een chatbot een handige tool. Wanneer je data verzameld hebt over welke momenten van de dag het drukst zijn voor customer support, kan je de informatie gaan gebruiken om goed ontworpen bots in te schakelen. Het creëert de illusie dat je als bedrijf 24u op 24u klaarstaat voor jouw klanten.

Misschien goed om te weten: een steeds groter wordend deel van de internetgebruikers verkiest om te communiceren met een bedrijf via live chatbots, eerdan dan over de telefoon of via email.

Leads beheren

Lead nurturing is een belangrijk onderdeel van je digital marketingproces, maar het vergt ook veel energie. Ook hier kan je bots inzetten om het zware werk te doen. Je programmeert je bot zo dat hij enkele vragen naar je lead stuurt om te weten te komen in welk fase van de sales funnel deze zich bevindt. Vaak hebben mensen geen enkel idee dat ze tegen een bot aan het praten zijn in plaats van een medewerker. Het is een efficiënte manier om het vertrouwen in jouw service te behouden. 

Personaliseren van de user experience

Mensen verkiezen meer en meer gepersonaliseerde advertenties en content. Bots zijn de uitgelezen manier om hierop in te spelen en de user experience te verbeteren. Ze kunnen bijvoorbeeld een reeks vragen of quizzen uitsturen. Het idee is om de gebruiker opties voor te stellen waarop de bot zich dan gaat baseren om aangepaste informatie te sturen en dat in elke fase van de buyer’s journey.

Een voorbeeld hiervan is bv. de bot van CNN die aangepaste newsfeeds stuurt naar haar users op basis van vragen met optionele antwoorden.

Data verzamelen

Het zal je ondertussen wel duidelijk geworden zijn dat bots heel waardevolle bronnen van data zijn. Je kan er gegevens in verband met demografie, gedrag, gewoontes en dergelijke uithalen en verzamelen zonder dat de (potentiële) klant het gevoel heeft onderworpen te worden aan een survey. Het grote voordeel aan een chatbot is dat het aanvoelt als een dialoog met een echte persoon waardoor er vaak meer gedetailleerde informatie gegeven wordt. Je kan ook bepaalde trackers in je bot implementeren waardoor bijvoorbeeld het bestedingspatroon van een bepaalde klant getracked wordt. Deze verzameling van waardevolle informatie schetst een duidelijk beeld van je users, hun gedragingen en hun voorkeuren en kan je in de toekomst gebruiken voor een betere lead nurturing en customer experience.

Sales genereren

Een bot kan ook fungeren als online sales medewerker. Hij vraagt de user naar welk product of dienst hij op zoek is, doet voorstellen en reageert zo onmiddellijk op de vraag van de klant. De klant kan zelfs vanuit de chatbot rechtstreeks naar de checkout om daar de verkoop af te ronden. Handiger kan haast niet, de klant begeleidt zichzelf aan de hand van een bot door de sales funnel. 

ecommerce-online-sales

Je kan bots ook inzetten om verloren klanten terug te leiden naar je website. Met verloren klanten bedoelen we hier de klanten die op jouw website contact hadden met een chatbot in verband met een specifiek product of dienst, maar zonder aankoop vertrokken zijn. Je kan het opgeslagen chatbotgesprek dan gebruiken om een discount email te versturen naar de klant. Zij ervaren deze opvolging vaak als aangenaam en zijn meer geneigd om terug te keren naar de website voor een mogelijke aankoop.

Research doeleinden

Research voor bijvoorbeeld het schrijven van nuttige content op blogs is een arbeidsintensief proces. Het vergt veel tijd en moeite en die zijn vaak beter te investeren in andere aspecten van je digital marketingstrategie. Hetzelfde geldt voor het verzamelen van prospectielijsten van bedrijven. Gelukkig kan je bots ook hiervoor inschakelen. Ze kunnen prospecten zoeken, traffic analyseren, etc. Een mooi voorbeeld van zo’n bot is GrowthBot, die te gebruiken is met Slack, Facebook Messenger en Twitter, en die je via een aantal eenvoudige vragen heel wat informatie over allerhande bedrijven en onderwerpen kan bezorgen.

Misschien belangrijk om hierbij te vermelden is dat bots gebruiken bij je researchproces enkel handig is als je uitgebreider onderzoek doet en/of je je concurrentie onder de loep wil nemen. Een bot inschakelen voor een eenvoudige Google search is dus niet de bedoeling.

Team organiseren

Het laatste voordeel dat we even willen toelichten, is er eentje dat vaak onderschat wordt. Digital marketing is niet enkel blogposts, SEO, social media advertising, maar komt ook pas tot zijn recht wanneer het hele team efficiënt en duidelijk samenwerkt. Team performance is een belangrijke component van de marketingstrategie en een heldere communicatie staat daarbij centraal. Iedereen moet op dezelfde golflengte zitten en de interne werking goed begrijpen. Bots als Standup en Nikabot kunnen je hierbij helpen. Ze tracken waar iedereen mee bezig is en houden alle teamleden op de hoogte.

HubSpot Bot en Drift

Je weet nu op welke manieren bots jou kunnen helpen bij je digital marketingstrategie, maar wil je toch graag enkele voorbeelden om alles even te verduidelijken? Geen probleem, we bespreken kort twee efficiënte bots en hun mogelijkheden.

HubSpot chatbot

Met Hubspot chatbot builder kan je bots aanmaken om je te helpen bij het kwalificeren van je leads, het beantwoorden van customer support vragen en andere taken. Bij het creëren van de bots kan je kiezen tussen een bestaande template die je dan aanpast naar de tone of voice van je bedrijf of je kan een geheel nieuwe bot maken.

Hubspot-chatbot

De persoonlijke aard en aanpak van Hubspot chatbots zorgt ervoor dat je leads nooit het gevoel zullen hebben dat ze te maken hebben met een robot in plaats van een echte medewerker. Alle informatie die de bot aan je lead geeft, is gebaseerd uit informatie die je al verzamelde over je lead in je CRM. Dat geldt ook voor de informatie die de chatbots zelf zullen verzamelen. Alle waardevolle stukjes informatie over je leads worden bewaard op de tijdlijn van je lead. Op die manier heeft je hele team een volledig beeld van wat een bepaalde lead wil en waar hij of zij naar zoekt.

Drift

Drift kan je zien als een soort virtuele assistent. Het geeft je de mogelijkheid om te communiceren met je websitebezoekers, je leads te kwalificeren of hen door te verbinden met een sales vertegenwoordiger op het moment dat ze op je website aanwezig zijn.

driftbot-chatbot

Je Drift-bot is voortdurend online dus kan je websitebezoekers 24 op 24 helpen met de nodige informatie. De bot ziet er uit als een live chatbox waar je de bezoekers door hun zoektocht kan leiden aan de hand van een reeks eenvoudige vragen, die te beantwoorden zijn met een button. Dit is niet alleen tijdbesparend voor je medewerkers, maar ook snel en makkelijk voor je leads. Je kan een Driftbot makkelijk aanmaken aan de hand van bestaande formats die je moet aanvinken of je kan de bots zelf aanpassen zodat het beter past bij je bedrijf.

De mogelijkheden om bots te integreren zijn dus duidelijk uitgebreid. Ben je nieuwsgierig naar wat bots voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Check de verschillende opties en probeer ze uit. Het kan jouw bedrijf heel wat tijd en geld besparen.

Wil je graag meer weten over het optimaliseren van jouw digital marketing strategie? Neem dan gerust contact met ons op, onze marketingspecialisten helpen je graag verder.

contact opnemen met Mia