Bouwen van een nieuwe website: 10 stappen die je moet doorlopen

webdesign, development
Written by Mia

Vijftien jaar geleden was zaken doen via het internet nog onontgonnen terrein. Nu kan je als bedrijf niet meer echt succesvol zijn zonder een website. Voor sommige mensen kan een website echter een struikelblok zijn omdat ze niet de skills hebben om er zelf één te bouwen. De kosten van een developer zijn voor veel bedrijven en startups al snel te hoog. Maar zelfs als ze de investering doen, blijkt hun website nog niet succesvol. Dat komt vooral omdat veel bedrijven niet weten wat ze willen of nodig hebben.

De sleutel tot een succesvolle website zit in het voorbereidende werk. Mia geeft je 10 stappen die je moet doorlopen wanneer je een website laat bouwen of zelf een website gaat creëren. Heb je momenteel al een website, maar is die niet succesvol? De volgende 10 stappen kunnen je ook inzichten geven waarom het niet zo vlot loopt.

Met de volgende stappen krijg je niet alleen nieuwe inzichten, je kunt jezelf vooral veel tijd, geld en frustraties besparen.

Stap 1: strategie

strategie schaken paardsDe eerste stap is ook meteen de stap waar de meeste bedrijven mee worstelen. Nochtans is een kwalitatieve strategie essentieel, aangezien ze dient als de basis voor het hele project. Het grote probleem is dat mensen vaak niet weten wat ze willen bereiken met zo'n nieuwe site. Ze zijn zich ervan bewust dat ze een nieuwe website willen, maar het doel van de website blijft meestal vaag. Denk na over wat je aan jouw sitebezoekers wil laten zien over het bedrijf en de meerwaarde die het kan betekenen voor je klanten. Het is noodzakelijk om deze oefening te doen alvorens je begint met de technische kant van je website, aangezien de uitkomsten van deze strategie ook impact zullen hebben op de uiteindelijke structuur en het design van je site.

Om een website te maken die succesvol is, moet je tijd vrijmaken om na te denken over wie je bent, wat je doet en wat de meerwaarde van je bedrijf is voor je klanten. Als je als bedrijf geen antwoord kan formuleren op deze vragen, hoe verwacht je dan dat je mogelijke klanten jouw meerwaarde gaan inzien? 

Het is bovendien noodzakelijk om te bepalen wat het einddoel is van je website, aangezien ook dit impact heeft op de uitwerking. Enkele voorbeelden:

  • Conversie: De bezoeker maakt een online afspraak, laat zijn of haar gegevens achter om een e-book te downloaden of koopt een product.
  • Informeren: contactgegevens en eventuele openingsuren snel terugvinden, wat kunnen mensen met je product of dienst doen.
  • Overtuigen: waarom ze voor jouw producten moeten kiezen.

Is de website onduidelijk? De bezoekers zullen die onduidelijkheid ook ervaren. De eerste indruk van je bedrijf is cruciaal. Zet een strategie op om een duidelijke en professionele boodschap over te brengen. 

Stap 2: Customer journey

customer journey website reis boeken

Na het vaststellen van de kernwaarden van je bedrijf en het bepalen van de boodschap die je wilt uitsturen naar je websitebezoekers, is het tijd voor de volgende stap: de customer journey.

De customer journey voor een website is de reis die begint vanaf het moment dat een klant met een probleem zit waar jouw bedrijf een oplossing voor heeft, tot het moment dat je klant overgaat tot aankoop (al dan niet bij jou). Vaak is je site de eerste stap die bezoekers nemen binnen je digitale ecosysteem. Het is als het ware je visitekaartje waar een goede eerste indruk heel belangrijk is.

Door het bepalen van een customer journey krijg je ook een idee wie de ideale bezoeker van je website zal zijn. De informatie op je website moet gebaseerd zijn op de vraag: wie gaat je product of dienst gebruiken en hoe gaat die persoon op zoek naar relevante informatie?

Een voorbeeld: uit statistieken blijkt dat jonge mensen veel tijd besteden met het bekijken van YouTube video’s. Je kan dan beter met deze doelgroep communiceren door meer video’s dan geschreven content op je website aan te bieden. Zorg ervoor dat je weet wat je primaire bezoekers kan overtuigen om langer op je website te blijven. Het type content dat je aanbiedt speelt hier een belangrijke rol.

Je moet je ook inbeelden hoe potentiële klanten zich door je website verplaatsen en welke impressie je bij elke nieuwe actie maakt. Blijft de boodschap van je bedrijf op elke pagina duidelijk? Welke pagina’s moeten worden toegevoegd zodat je potentiële klanten vlot blijven navigeren doorheen je website? Ze moeten zonder veel moeite op pagina’s komen waar ze kunnen converteren. Welke content kan ervoor zorgen dat ze communiceren, converteren en op de website blijven? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen voordat je verder gaat met het effectief bouwen van je website.

Stap 3: Sitemaps

sitemap voorbeeld

Bij het plannen van je website zal je al een idee hebben welke pagina’s je wilt implementeren. Teken daarom al deze pagina’s uit binnen een structuur om zo een duidelijker overzicht te verkrijgen.

Om je websitestructuur verder in detail uit te tekenen, raden wij aan om een mindmap te ontwerpen hoe je de website pagina per pagina gaat opbouwen.

Hoe je jouw website ook in kaart brengt, je zult altijd eerst moeten uitzoeken wat de belangrijkste categorieën in je hoofdmenu zullen zijn. De navigatiebalk is dé basis van je websitestructuur. Daarna begin je zorgvuldig in kaart te brengen welke sitepagina’s in welke categorie moeten worden opgenomen (ook om content silo's aan te maken). Vergeet tijdens het in kaart brengen van je site ook niet om na te denken over de user experience tijdens elke fase: kan de klant gemakkelijk zijn weg vinden naar wat hij nodig heeft?

Stap 4: Wireframes

wireframe website

De volgende stap die je gaat ondernemen, is de site al eens op te bouwen met behulp van wireframes. Een wireframe is een bouwtekening van je toekomstige pagina's waarin een samenvatting wordt gegeven van de verschillende onderdelen die aanwezig zullen zijn. Bij een wireframe ligt de nadruk op het vastleggen van de navigatie, de indeling, de inhoud en dat allemaal zonder veel tijd te steken in het grafisch ontwerp. Zo kan je dan volledig focussen op het structurele.

Elke pagina op je website moet een doel hebben. Dit zorgt voor minder verwarring bij je bezoeker als hij doorheen de website gaat. Vergeet niet: een verwarde bezoeker koopt niet. Elke pagina moet optimaal ontworpen zijn zodat de bezoeker kan vinden wat hij nodig heeft en het daarna gemakkelijk kan aankopen.

Nog enkele tips voor het creëren van wireframes:

  • Design is voor later:  Maak je niet druk over het esthetische van je wireframe om te voorkomen dat de discussie zich verplaatst van inhoud naar opmaak.
  • Tijd en kosten besparen: Hoe klein je website ook is, het is altijd nuttig om eerst wireframes te maken. Zo moeten designers en webdevelopers niet continu aanpassingen doen in een latere fase. Dat kost namelijk een pak meer geld.
  • Denk aan de samenhang: Als je een bepaald type knop gebruikt voor een actie, gebruik dan consistent die knop voor alle acties. Dit schept al snel duidelijkheid voor de bezoeker van de site.

Stap 5: Content

content likes shares

De content die je aanlevert voor de bouw van je website gaat je niet alleen meer bezoekers opleveren, maar er ook voor zorgen dat ze langer blijven en een beter beeld krijgen van je bedrijf. Dit is heel belangrijk naar het converteren toe, maar ook om je website beter te laten scoren in een zoekmachine zoals Google.

Zoals we eerder al besproken hebben, moet je goed begrijpen wie je potentiële klant is en welk type content ze verkiezen. In de meeste gevallen is een combinatie van geschreven content, afbeeldingen en video een goede keuze. Zorg ook dat de content die je aanlevert duidelijkheid brengt waar je bedrijf voor staat en overeenkomt met de boodschap die je probeert over te brengen naar de gebruiker.

Content marketing is tegenwoordig razend populair om deze redenen (hogere ranking in zoekmachines en conversie). Het is van cruciaal belang dat de content een meerwaarde is voor je potentiële klant en daar gaat het meestal mis. Want kwalitatieve content, die maak je niet op 1-2-3. Meer weten over het belang van content marketing voor je bedrijf? Lees het hier.

Stap 6: Design

design website

Het design van je website is het volgende belangrijke onderdeel dat we gaan bespreken. Soms leggen mensen te veel de nadruk op het maken van een mooi design en niet op andere belangrijke stappen zoals wireframes. Een website gebruiksvriendelijk ontwerpen is eigenlijk best simpel. Mensen worden instinctief aangetrokken door dingen die visueel aantrekkelijk zijn. Kies enerzijds een ontwerp dat ervoor zorgt dat mensen je website willen bezoeken en daar zolang mogelijk willen blijven. Anderzijds moet je ontwerp consistent blijven met de boodschap en waarden van je bedrijf. Dat moet het doel zijn van een mooi ontworpen website. Deze stappen heb je al uitgewerkt in stap 1 en stap 2.

Als we spreken over een gebruiksvriendelijke website dan spreken we over het User Experience Design of UX Design. Er zijn heel wat factoren binnen UX Design die de potentiële klant kunnen beïnvloeden, maar we pikken er al vier essentiële uit:

  • Vertrouwde elementen: Een website moet elementen bevatten waarmee de bezoeker vertrouwd is van bij andere websites. Bijvoorbeeld: wanneer je op het logo van het bedrijf bovenaan klikt, verwacht de bezoeker terug naar de homepagina te gaan.
  • Eenvoud: Zorg dat de bezoeker niet verloren loopt in de structuur, maar eenvoudig het vooropgestelde doel kan bereiken. Dit dankzij de eenvoud van het User Experience Design. Bijvoorbeeld: inschrijven, contact opnemen, aankoop voltooien,...
  • Beschikbaarheid: Bezorg de bezoekers relevante informatie op het moment dat ze die nodig hebben. Bijvoorbeeld: tijdens een online aankoopproces verwacht de bezoeker de verzendingskosten te kunnen berekenen bij het begin en niet aan het einde van de betaling.
  • Herkenbaarheid: UX Design maakt de bezoeker duidelijk waar hij kan klikken en welke interacties mogelijk zijn. Bijvoorbeeld: maak gebruik van herkenbare en vertrouwde visuele kenmerken zoals onderlijnen, een andere tekstkleur of knoppen.

Vergeet niet dat de gebruiksvriendelijkheid van je website een direct effect zal hebben op hoe mensen naar je bedrijf kijken. Heeft je website een onduidelijke structuur? Mensen zullen al snel een slecht beeld krijgen van je bedrijf en je website sneller verlaten. Mia denkt graag met je mee om je website gebruiksvriendelijk te maken. Contacteer onze user interface designers zodat zij je website gebruiksvriendelijker maken. 

Stap 7: Systemen

hubspotcustomdevelopment

Wil je je website integreren met mail-, crm-, marketing automation- of andere systemen? Neem voldoende tijd om de juiste systemen te kiezen en te implementeren. Denk goed na over welk marketingsysteem, e-commerce platform of e-mailsysteem je gaat implementeren.

Mia beschikt over een ruime kennis van verschillende systemen die je website laten groeien. Het moet je bedrijf helpen bij het genereren en onderhouden van leads en het duidelijk in kaart brengen van behoeften van mogelijke klanten. 

Stap 8: Bug Testing

bug testing

Uiteraard is het geen goed idee om mensen naar je site te sturen voordat deze grondig getest is. Neem de tijd om je website en de functionaliteiten te testen. Het laatste wat je wil, is slechte cijfers in verband met bezoekersgedrag zien omdat bezoekers problemen hebben met het navigeren of converteren. Voorzie daarom voldoende tijd om te kijken of alles werkt en je boodschap consistent is. Als je dat niet doet, is al het voorafgaande werk voor niets geweest.

Hierbij nog enkele tips zodat je niets over het hoofd ziet:

  • Test in verschillende browsers: Het is mogelijk dat je site anders wordt weergegeven in verschillende browsers. Dit geldt ook voor bepaalde functionaliteiten. Test zeker je site in Internet Explorer, Firefox, Chrome en Safari.
  • Test op verschillende schermen en devices: Zorg ervoor dat je website op een laptop er net zo mooi uitziet als op een tablet of op een smartphone.
  • Check hyperlinks: Als je veel hyperlinks gebruikt op je website, is het aangeraden om na te kijken of deze allemaal werken. 
  • Doe gebruikerstests: Test niet alleen zelf je website, maar laat ook je doelgroep vrienden, familie of collega’s je nieuwe website testen.
  • Monitor prestaties en snelheid: Het is belangrijk dat je site snel laadt en presteert. Dit heeft ook een effect op de rangschikking in de zoekresultaten. 

Stap 9: Analytics

cijfers analyseren

Als je deze stap bereikt, is je website actief en krijg je hopelijk veel traffic. Als je boodschap consistent is en de content aangepast is naar je doelgroep, ben je op weg om een succesvolle website te bezitten die aan de behoeften van je potentiële klant voldoet. Maar hier stopt het verhaal nog niet, je bent nog maar pas begonnen. Als je tot deze stap alles goed hebt ingesteld, hoef je in principe niet veel meer te doen dan af en toe een paar kleine aanpassingen aan je site aan te brengen.

Het meten van het surfgedrag van je websitebezoekers is een essentiële manier om je bedrijf te laten groeien. Google Analytics stelt je in staat om zaken te zien zoals welke knoppen bezoekers het meest aanklikken, waar het meeste traffic vandaan komt en hoe lang mensen op je site doorbrengen. Met deze gegevens kan je beter begrijpen welke wijzigingen je op je website kunt doorvoeren om zo gerichter verkeer binnen te halen en de gebruikerservaring nog aangenamer maken.

Wil jij meer uit Google Analytics halen en hiermee je bedrijf laten groeien? Lees dan onze tips en krijg ook toegang tot al de kostbare data die Google Analytics voor je in petto heeft. Lees het hier.

Stap 10: A/B testing

A/B testing

Een andere manier om waardevolle gegevens over je website te verzamelen, is door een A/B testing te doen. Met een A/B testing test je twee verschillende versies van iets om te kijken wat het meest succesvol is. Ben je nog niet vertrouwd met dit fenomeen? Lees dan zeker onze blogpost met 10 tips waar je moet op letten als je hiermee start. Lees het hier.

De meeste bedrijven denken aan 3 zaken wanneer ze aan A/B testing doen:

  • Welke titel presteert het beste bij een pagina?
  • Welke tekst op mijn Call-To-Action (CTA) converteert meer?
  • Welke kleur van mijn CTA knop converteert meer?

Maar er is veel meer waar je rekening mee moet houden om de perfecte landingspagina te hebben. Tegenwoordig draait veel om de juiste overtuigingstechnieken. Wij geven al een tipje van de sluier welke overtuigingstechnieken je website beter laten renderen.

  • Schaarsheid: Veel websites zoals booking.com maken gretig gebruik van deze techniek. Je zult zeker en vast al eens gezien hebben: ’23 mensen bekijken deze aanbieding’ of ‘nog maar 1 kamer beschikbaar’. Het spoort je klanten aan om sneller een beslissing te nemen omdat je aanbieding niet eindeloos lijkt.
  • Wederkerigheid: Mensen appreciëren vrijgevigheid. Heb jij in het verleden je bezoekers iets gegeven zonder dat ze iets moesten teruggeven? De kans is groot dat ze de volgende keer graag iets voor je terug doen.

Wil je nog meer tips, overtuigingstechnieken en informatie? Lees dan zeker onze blogpost om de perfecte landingspagina op basis van A/B testing en overtuigingstechnieken te bouwen. Lees het hier.

Zo, als je deze 10 stappen met succes doorloopt, heb je meer dan een stevige basis voor de bouw van een succesvolle website. Heb je nog vragen of zoek je een bedrijf dat je kan helpen met de bouw van je website? Bij Mia weten we hoe we gebruiksvriendelijke, kwalitatieve en converterende websites moeten bouwen zodat de bezoekers die je aantrekt steeds een aangename ervaring beleven. We ontvangen je graag op ons kantoor voor een vruchtbaar gesprek. Tot dan!

contact opnemen met Mia