Tips en tools om je Brand Awareness online te meten

Written by Dimi Coppé

Wat is brand awareness?

Brand awareness is de mate waarin klanten je merk herkent in bepaalde situaties. In welke mate wordt jouw naam gekoppeld aan de producten of diensten die je verkoopt? Niet alleen het herkennen is belangrijk, maar ook hoe vlot de klant je merk herkent.

Heel vaak is het een gegeven waar men moeilijk vat op krijgt en ervaart men moeilijkheden om het te concretiseren. Met de juiste data voorhanden hoeft Brand Awareness echter niet zo heel abstract te zijn. Je kan stappen ondernemen en tools inschakelen om zicht te krijgen op de impact van je (offline) marketingactiviteiten.

Online enquêtes inschakelen voor je eigen marktonderzoek

Schakel je online communicatiekanalen in om vragen te stellen aan je doelpubliek. Je kan bijvoorbeeld gericht vragen stellen aan bestaande klanten om te weten te komen waar en/of wanneer ze voor het eerst kennismaakten met jouw bedrijf en welke producten uit jouw aanbod hen het meest aanspreken.
Of wees creatief en bedenk een aantrekkelijke incentive om (nog) niet-klanten te overtuigen om je wat meer te vertellen over hun koopgedrag en/of de manier waarop zij informatie vergaren over jouw diensten.

Er zijn manieren om het verzameling van deze informatie op te nemen in je social media strategie, of je kan proberen websitebezoekers te overtuigen, eventueel na aankoop of na conversie, enkele vakjes aan te klikken die jou wat wijzer maken.

Je kan meteen aan de slag met: Typeform, Google Forms (gratis), Survey Monkey, Client Heartbeat of de nieuwe leadadvertenties van facebook.

Webtrafiek onder de loep

Google Analytics is de perfecte omgeving om je website statistieken te analyseren. Ben je vertrouwd met Google Analytics, dan valt er heel veel te leren uit de data die je ermee verzamelt. Hoe mensen op je website terecht komen, hoe ze ermee interageren en hoe/waar ze je website weer verlaten: alles is meetbaar.

Wanneer we het hebben over Brand Awareness, dan is het interessant te achterhalen hoeveel “direct” verkeer er is naar je website, ofwel: hoeveel mensen typten bovenaan in de adresbalk van hun browser jouw website in om zo rechtstreeks op je site te belanden. Na grote investeringen in offline media kan je direct verkeer de hoogte in gaan. Mensen krijgen de URL van jouw website te zien op een affiche of op televisie, of ze horen hem op de radio en gaan hem dan zelf intypen in hun webbrowser.

Is het volume van je direct verkeer groot genoeg, dan heb je toegang tot gedetailleerde inzichten in hun demografische en geografische verdeling en nog veel meer.

Wat zeggen zoekvolumes over jouw merk?

Online zoekgedrag zegt heel veel over de populariteit van een merk of product. Waar anders dan in Google start men de zoektocht naar informatie over een merk of product?

In combinatie met de search console krijg je via Google Analytics ook zicht op de zoekopdrachten die mensen in Google typen om vervolgens op jouw website terecht te komen. Je kan onderzoeken hoeveel, en vooral welke zoekopdrachten gerelateerd zijn aan jouw merk. Ook dit specifieke segment van websitebezoekers kan je dan in detail gaan bestuderen.

In de zoekwoordplanner van Google, een gratis tool voor wie werkt met Google Adwords, kan je kwantitatieve data en trends onderzoeken voor alle relevante zoekwoorden die je kan bedenken.

Heb je geen toegang tot de keyword planner, dan kan je altijd terecht in Google Trends voor een relatieve weergave van de (online) interesse in jouw merk, die je dan ook kan gaan vergelijken met de concurrentie.

Hoe vaak wordt er online gezocht naar de producten die ik verkoop?

Als men zoekt naar het product dat ik verkoop, hoe vaak bevat de zoekopdracht dan mijn merknaam?

Hoeveel van deze zoekopdrachten worden uitgevoerd op mobiele apparaten?

In welke provincies/regio’s zoekt men het vaakst naar mijn producten?

Hoe vaak wordt mijn concurrentie door de zoekmachine gehaald?

Vorige zomer investeerde ik in printadvertenties in kranten en tijdschriften, heeft dat relevante webtrafiek opgeleverd?

 

Door de juiste tools verstandig en creatief in te zetten kan je heel wat wijzer worden en een goed beeld vormen van je populariteit op het web. Had je graag een helpende hand om jouw Brand Awareness in kaart te brengen, neem dan volledig vrijblijvend contact op met de experts van Mia.

contact opnemen met Mia