Content marketing & SEO: wat verbindt ze en waar begin je?

seo, content marketing
Written by Lucas Hallatu

Hoe vaak hoorde jij al dat content belangrijk is voor zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO genoemd)? Ja, we weten het: bedrijven moeten content creëren. Maar veel artikels schrijven en alles online zwieren, is echt niet het volledige verhaal. Met die strategie worden veel van je artikelen waarschijnlijk niet eens gelezen en verdwijnen ze in het zwarte gat van het internet. Maar hoe moet het dan wel?

Ondanks de grote hoeveelheid beschikbare informatie over zoekmachineoptimalisatie én content marketing, adresseren weinig partijen de relatie tussen de twee. In dit artikel doen we dat wel. We bespreken waarom content marketing belangrijk is, hoe vaak je moet publiceren, hoe je de kwaliteit van je content evalueert en nog veel meer.

Wat verbindt content marketing en SEO?

In veel gevallen creëren merken content júíst omwille van SEO. Beide disciplines zijn innig met elkaar verbonden en hebben een duidelijk gemeenschappelijk doel: het verhogen van de merkzichtbaarheid in zoekmachines. Aan populariteit heeft het onderwerp geen gebrek. Zichtbaar zijn onder je doelpubliek is tegenwoordig zowel belangrijk voor business-to-business (B2B) als business-to-consumer (B2C) bedrijven.

Is veel content publiceren genoeg voor SEO?

Zelfs als je elke dag een artikel publiceert kan het zijn dat je website niet tevoorschijn komt in Google. Maar hoe komt dat toch? Awel, content marketing werkt alleen als je het strategisch aanpakt. Natuurlijk, zonder content kan Google je pagina’s niet classificeren en heb je geen enkele kans om in de zoekresultaten te verschijnen. Maar dit betekent niet dat je zomaar artikel na artikel moet produceren. Het gaat namelijk niet alleen om de kwantiteit, ook de kwaliteit doet er toe. balans

Ja, het is een bekende discussie, ook in het veld van content marketing: kwantiteit versus kwaliteit. Moet je business nu een keer per maand content publiceren? Een keer in de week? Of juist elke dag? Je vindt op internet enorm veel meningen over dit vraagstuk. Maar volgens ons is het antwoord simpel: experimenteer en analyseer wat werkt voor jou en je merk.

Is het je doel om content te produceren die organisch goed geïndexeerd wordt in Google? Dan is het in ieder geval belangrijk dat je voor consistentie zorgt in de productie van je materiaal. Zo ontwikkel je niet alleen voortdurend je vaardigheden; als schrijver, videomarketeer of grafisch vormgever. Je leert ook welk content format het beste aanslaat bij je publiek, en welke niet. Korte blogartikels, diepgaande opiniestukken of een gelikte video? Laat je leiden door de data en ontdek wat werkt voor je merk.

Welke content wordt het vaakst gedeeld?

Ok, we get it: experimenteren is belangrijk. Maar waar begin je? Gelukkig kan je bij de keuze voor een content format terugvallen op een aantal best practices. Zo onderzocht het online marketingbedrijf Moz, een topautoriteit op vlak van SEO, de inhoud van 1 miljoen webartikelen. Daarin bekeken specialisten het verband tussen content-types en hun online prestaties.

De conclusies van het onderzoek? Content die de lezer vooral entertaint, denk aan de bekende lijst-artikelen (lees: listicles) en video’s, worden relatief vaker gedeeld op sociale media. 

Wil je juist content creëren die mooie resultaten boekt op vlak van SEO? Focus op diepgaande formats waarmee je verwijzende links verdient van andere websites. Behandel bijvoorbeeld een vraag of onderwerp vanuit verschillende invalshoeken. Uitgebreide opinieartikels en onderzoeksartikelen zijn daarvan goede voorbeelden.

Voldoet de kwaliteit van je content aan de eisen van Google?

Een content format kiezen is een ding, maar de uitwerking is misschien wel nóg belangrijker. Google houdt namelijk van ‘unieke’ content die van ‘uitmuntende’ kwaliteit is. Alleen wat betekent dat, uniek? En wat maakt het verschil tussen sterke en zwakke content?

Veel digitale marketeers denken dat unieke content de zoekvraag van bezoekers moet beantwoorden en geen letterlijke kopie mag zijn van al bestaande content. Dat is een stap in de goede richting. Alleen het is niet voldoende. Zeker niet als je meer organisch verkeer wil aantrekken en je zichtbaarheid in de zoekmachines wil verhogen.

Je content moet een daadwerkelijke meerwaarde bieden ten opzichte van concurrerende zoekresultaten. Zorg voor zo veel mogelijk klikken op je links, trek verwijzende links aan van externe websites en laat bezoekers je content delen. Kortom: kies voor content die engagement uitlokt; hiermee toon je aan Google dat je kwaliteitsvolle informatie biedt. Hoe je dat aanpakt? Door rekening te houden met de volgende factoren bij de ontwikkeling van je content:

  • Bied een optimale gebruikservaring op verschillende apparaten (mobiel, desktop en tablet);
  • Bekijk een onderwerp vanuit verschillende invalshoeken;
  • Speel in op de emoties van je bezoekers;
  • Los een probleem op of beantwoord een vraag van je bezoekers;
  • Spendeer aandacht aan de keywords, stijl en presentatie van je content;

Wat is 'uitgebreide' content en waarom is het belangrijk voor SEO?

Google wil dat je meer doet dan alleen het antwoord geeft op de initiële zoekvraag van een surfer. De zoekmachine prefereert, als het gaat om SEO, vooral uitgebreide content. Met uitgebreide content anticipeer je niet alleen op de specifieke vraag die leidde tot een zoekopdracht in Google. Je biedt de bezoeker ook waardevolle antwoorden op vragen die contextueel nauw verwant zijn met de originele vraag.

Stel dat je in Google zoekt op ‘Hoe kies ik een vastgoedmakelaar?’ Deze vraag toont aan dat je een vastgoedmakelaar zoekt. Sterker nog: je vraagt om informatie die je helpt in het zoekproces naar een geschikte partner die je huis helpt verkopen of verhuren.

Hoe-kies-je-een-vastgoedmakelaar

Als potentiële vastgoedpartner is het belangrijk dat je dan content aanbiedt die méér dan alleen de kenmerken van een goede vastgoedmakelaar behandelt. Probeer ook de verwante vragen te beantwoorden, zoals:

  • Waar herken je een goede makelaar aan?
  • Hoe kunnen verkopers of verhuurders van vastgoed het selectieproces opzetten?
  • Welke tool gebruik je om alle makelaars in een regio te vinden?

Hoe weet je of je content uitgebreid genoeg is?

Ok, Google wil graag dat je content uitgebreid is. Maar hoe controleer je of het voldoende uitgebreid is? Voordat je content creëert: stel jezelf het eindresultaat voor en bepaal hoe het materiaal aan alle verwachtingen kan voldoen. De volgende vragen mag je daarbij zeker niet vergeten:

Vraag 1: Voor wie is de content bedoeld?

Identificeer je belangrijkste doelgroep(en). Wat voor type bezoeker voelt zich betrokken bij de content die je business ontwikkelt? Stel dat we het voorbeeld van de vastgoedmakelaar nogmaals gebruiken. Welke vragen hebben kopers, verkopers, huurders en verhuurders van vastgoed? Denk hier op voorhand goed over na, aan de hand van gedegen keyword research. Met behulp van de Zoekwoordplanner leer je bijvoorbeeld waar vastgoedverkopers naar zoeken in Google. Zo kan je als makelaar content publiceren die aansluit bij de belangrijke vragen van je doelgroep.

zoekwoordplanner-google

Vraag 2: Waarom zou de lezer jouw content lezen?

Denk na over de boodschap die je wil overbrengen, die vormt namelijk het fundament van je blogartikel, video of infographic. En laat de bijbehorende argumenten ook duidelijk naar voren komen. Je wilt je lezer toch niet eerst een hoop fluff laten doorploegen voordat die de kern van je verhaal begrijpt en het antwoord op zijn vraag vindt?

Stel dat je een artikel schrijft waarin je de opleving van de Belgische huizenmarkt behandelt. Het klinkt als een interessant artikel voor iedereen die nadenkt over de eventuele verkoop of aankoop van vastgoed. Maar zonder argumenten die verklaren waarom Belgisch vastgoed aantrekkelijk is, bijvoorbeeld in de vorm van marktcijfers of een onderzoek, biedt het artikel weinig waarde.

Vraag 3: Wat maakt je content onderscheidend?

Denk na over de boeken, artikelen of video’s die je zijn bijgebleven van afgelopen week. Wat maakte deze content zo bijzonder? Hoogstwaarschijnlijk riep het materiaal een emotionele reactie bij je op. Vertel een verhaal met een persoonlijke invalshoek, leer de lezers iets of deel je expertise. Zo prikkel je de nieuwsgierigheid van je online bezoekers en houd je hun aandacht vast.

Content die zich niet kan onderscheiden van de rest loopt het risico om uit het zicht te verdwijnen. Zonder differentiatie van de concurrentie maak je van jou content een generiek product dat nooit zal opvallen. Weet je niet hoe je jouw content onderscheidend maakt? Evalueer je materiaal aan de hand van de volgende vragen:

  • Is de informatie die je biedt verrassend?
  • Beantwoordt het een belangrijke vraag?
  • Zorg je met de content voor een impact op een persoon of bedrijf?
  • Is het de moeite waard om nog eens te lezen?

Tot slot

Content marketing en SEO: de twee gaan hand in hand. Het is duidelijk dat je met content marketing aanzienlijk je kansen verhoogt op een toppositie in Google. Stippel je contentstrategie op voorhand uit, denk na over de specifieke behoeften van je doelpubliek en houd rekening met de wensen van Good old Google. Alleen zo maak je kans op een toppositie in de zoekmachines voor de keywords die voor jou van belang zijn.

Op zoek naar meer tips over content marketing in relatie tot SEO? Download onze content checklist, lees ons artikel over de meest voorkomende SEO-fouten en hoe je ze kan vermijden, of contacteer ons!

New Call-to-action