Contextual search: waar vragen belangrijker zijn dan keywords

Search Engine Optimisation, content
Written by Britt Libot

De tijd van de keywords ligt stilaan achter ons. Long tail zoektermen, waarbij soms hele zinnen of vragen in zoekmachines worden getypt, zijn de toekomst. En deze nieuwe aanpak betekent ook broodnodige veranderingen voor de teksten op uw site. Want contextual search heeft wel degelijk een impact op uw posities in de zoekresultaten.

Wil je jezelf en je bedrijf klaarstomen voor contextual search? Dan moet je in eerste plaats weten hoe potentiële klanten interageren met jouw content. Hou daarom zeker vier volgende stellingen in het achterhoofd – deze beïnvloeden immers jouw marketing- en salesstrategie.

Begrijp de vragen van je prospect

En zorg ervoor dat je op elke vraag kan antwoorden zodat je mettertijd een referentie in je vakgebied wordt. Elke vraag van een potentiële klant ontstaat vanuit een nood of een behoefte, die jij kan verhelpen dankzij een contextueel antwoord. Hoe meer vragen jij op een kwalitatieve manier beantwoordt, hoe beter je online aanwezigheid wordt. En hoe meer leads je zult binnenhalen.

Hoe? Verdeel vooraleerst de vragen van je prospect onder in de verschillende fasen van de buyer journey:

  • Awareness: welke vragen spelen er bij de prospects wanneer ze je voor het eerst ontmoeten?
  • Consideration: welke vragen hebben ze wanneer ze jou – en je concurrenten – al een beetje kennen?
  • Decision: welke vragen stellen ze vlak voor ze voor jou kiezen?

Zorg ervoor dat je weet wat deze vragen zijn, want de prospect zal ze allemaal stellen aan Google. Formuleer de antwoorden als landingspagina's of blogs die geoptimaliseerd zijn voor zowel de lezer als voor zoekmachines, zodat je volledig voorbereid bent op de zoektocht van je prospect. Doe je dit goed? Dan krijg je gegarandeerd meer conversies en meer leads.

Koppel jouw content aan andere contextuele contentaanbiedingen

Dus. We stellen een webpagina op in functie van de vragen waarop we een antwoord willen geven. Maar welke additionele informatie kan gerelateerd worden aan deze vragen? Bijvoorbeeld: iemand die informatie zoekt over inbound marketing… die zou ook geïnteresseerd kunnen zijn in informatie over content marketing. Of social media marketing. Of in hoe deze twee verwant zijn aan inbound.

Wat dit is? Context, context, context. Ga altijd op zoek naar de context van de zoekopdrachten van je prospect. Zoek een manier om content te creëren die daarop inspeelt, goed gevonden wordt én op het juiste moment van de buyer journey verschijnt. Niet eenvoudig, maar wel belachelijk effectief. En absoluut iets waar elke marketeer in 2016 mee bezig zou moeten zijn.

Denk mobiel

shutterstock_169338014.jpgOnze telefoon valt niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We zijn er voortdurend mee bezig en zelfs wanneer we thuis zijn en de televisie opzetten, zijn we niet weg te slaan van het kleine hebbeding. Onze wereld wordt gedomineerd door verschillende soorten schermen – ze zijn overal, we kunnen er niet aan ontsnappen. Begin bijvoorbeeld met je website 100% responsive te maken en hou er (ook contentgewijs) rekening mee dat je website steeds meer mobiel bekeken wordt. Dat betekent dat je een goede verhouding nodig hebt tussen lange en kortere teksten en dat structuur brengen door middel van tussentitels, opsommingen en afbeeldingen absoluut noodzakelijk is.

De toekomst staat voor de deur

Onder de vorm van contextual search. Dynamische zoekmachines zullen steeds verder inspelen op eerder vertoond gedrag. Er zullen ons dingen aangeboden worden waarvan we zelf niet eens weten dat we er nood aan hebben. Dit heeft enerzijds te maken met de evoluerende capaciteiten van het internet, maar anderzijds voornamelijk met een universele drang om de user’s experience te optimaliseren – en om te kunnen inspelen op de verlangens en verwachtingen van elke online gebruiker.

Ben jij een marketingplan aan het opstellen? Hou dan altijd rekening met de voortdurende evoluties in deze sector. Durf na te denken over de gekste ideeën – want ze zijn misschien niet eens meer zo veraf.