Conversie copywriting: tips & tricks om je teksten te laten verkopen

Schrijven, content, lead generation, content marketing
Written by Katrijn Van Rompuy

Bezoekers aantrekken en inspireren om ze uiteindelijk klant te maken, dat is het doel van je website. Daarvoor heb je natuurlijk een aantrekkelijk en overzichtelijk webdesign nodig, maar vooral ook overtuigende, boeiende en interessante content. Bezoekers zijn tenslotte op zoek naar relevante informatie die hen kan helpen bij het oplossen van een probleem of het invullen van een bepaalde behoefte.

En dat is nu net wat conversie copywriting doet: bezoekers overtuigen om een doelbewuste actie te ondernemen op je website aan de hand van intrigerende, goedgeschreven en relevante content. Het schrijven van een goede converterende copy is niet altijd even makkelijk en neemt wat tijd in beslag, maar met onze volgende tips ben je alvast goed op weg.

Research is key

research-copy-conversie

We kunnen het niet harder benadrukken: research is ontzettend belangrijk. Denk na over wat je doelpubliek is, waar ze naar op zoek zijn, met welke problemen ze eventueel in aanraking kunnen komen en hoe jij hen zou kunnen helpen om daar een oplossing voor te voorzien. En daarnaast: in welke mate zijn ze bekend met jouw producten/diensten? Baseer je hiervoor op je verzamelde data (bv surveys, interviews, reviews over je producten/diensten …).

Wanneer we het over research hebben, mogen we search intent en keyword research zeker niet vergeten te vermelden. Search intent betekent zoveel als de reden waarom mensen iets zoeken. Hebben ze een vraag waarop ze een antwoord willen vinden? Zijn ze op zoek naar een specifieke website of product? Of zijn ze van plan een bepaald item online te kopen?

Het is het doel van Google om dan ook de meest relevante webpagina’s aan de user voor te stellen d.w.z. webpagina’s die het meest voldoen aan het doel van de user. Het is dan ook van uiterst belang dat je content, blog of webcopy, perfect past bij de search intent van jouw doelpubliek. Dat kan je bereiken door eerst keyword research te doen naar de zoektermen die je klanten gebruiken om tot de juiste informatie te komen. De Keyword Planner van Google is daar een handige tool voor, maar er zijn hopen goede (gratis en betalende) tools beschikbaar, zoals KeyWord Shitter, Moz of AnswerThePublic.

Tot slot moet je ook duidelijk je doel bepalen: wat wens jij te bereiken? Het antwoord op deze vraag moet specifiek en doenbaar zijn, zoals bezoekers laten inschrijven voor een nieuwsbrief of een eBook laten downloaden, een potentiële klant een bepaald product laten aankopen, etc.

Cijfers en getuigenissen winnen het vertrouwen

Wanneer het gaat over mensen overtuigen, is aantoonbaar cijfermateriaal nog steeds the way to go. Mensen vertrouwen op deze wetenschappelijk onderbouwde statistieken en zeker wanneer de cijfers aantonen dat een bepaald product het leven aangenamer en beter kan maken. Maak dus hier en daar gebruik van relevante cijfers om de kans op conversies te verhogen, maar overdrijf zeker niet. Te veel cijfers kunnen het omgekeerde effect creëren.

Ook social proof is ontzettend belangrijk voor conversies. Met testimonials en het toelichten van specifieke cases kan je het vertrouwen van een potentiële klanten inwinnen en hen zo overtuigen van je product/dienst. Mensen willen tenslotte altijd de mening van andere klanten lezen om te weten te komen of een bepaald product de moeite waard is of niet.

Aandacht trekken doe je zo

Binnen enkele seconden weet een bezoeker al of hij/zij je website interessant vindt of niet en al dan niet verder wil klikken. Je moet dus meteen aandacht weten te trekken en dat kan je door rekening te houden met volgende puntjes:

  • Zorg voor een pakkende en heldere headline, het is tenslotte het eerste wat de bezoekers ziet. Wees hierbij een beetje kritisch voor jezelf, ga niet onmiddellijk voor je eerste versie, maar schaaf het enkele keren bij tot je tot een krachtige headline komt.
  • Maak je tekst scanbaar. Mensen lezen zelden de hele tekst van voor naar achter, maar scannen naar relevante informatie. Je kan hen hierbij helpen door je tekst in alinea’s op te delen, met bulletpoints te werken, gebruik te maken van headers en subheaders en belangrijke dingen in vet of cursief te zetten.
  • Het oog wil ook wat m.a.w. maak gebruik van afbeeldingen en illustraties om je tekst kracht bij te zetten. De kans is groot dat je bezoekers er extra door aantrokken worden.

Hou het boeiend en relevant

copywriting-conversie-schrijven

Je hebt de aandacht van je bezoekers weten te trekken en bent dus al goed op weg, maar nu moet je je lezers geboeid houden en hun vertrouwen winnen. Dat kan je alleen door hen te geven wat ze willen nl. relevante informatie. Een belangrijke kanttekening hierbij: de bezoeker en zijn/haar noden staan centraal in je copy. Het draait dus niet om jouw bedrijf, maar om wat jouw content en jouw producten voor de bezoeker kunnen betekenen.

Benadruk in de copy ook vooral de voordelen die je producten/diensten kunnen hebben voor de bezoeker in plaats van ze voor te stellen als oplossingen. Mensen gaan tenslotte tegenwoordig meer en meer informatie zoeken op het internet, vergelijken verschillende opties met elkaar en maak dan zelf een keuze.

Positief vs. negatief

Vaak kan je een boodschap op twee manieren brengen, namelijk positief en negatief. Het is moeilijk te voorspellen welke versie het meest succesvol is of het beste werkt. Het is dus een kwestie van een versie uit te proberen, dan om te draaien en de resultaten van allebei met elkaar te vergelijken. Je kan bijvoorbeeld je potentiële klant vertellen dat hij/zij veel tijd kan besparen door je product aan te schaffen en te gebruiken. Dat is de positieve aanpak, maar door je boodschap om te draaien kan je misschien meer mensen overtuigen je product te kopen. Je kan hen dus waarschuwen dat ze veel tijd kunnen verliezen wanneer ze je product niet voor handen hebben. Het is geen exacte wetenschap dus testen is de boodschap.

Hanteer een vlotte pen in de juiste stijl

Daarnaast zijn er nog enkele manieren om de interesse van je bezoekers extra aan te wakkeren, hen te overtuigen en de kans op conversies te verhogen:

  • Hanteer een unieke en persoonlijke schrijfstijl die bij je doelgroep past. Het is tenslotte de bedoeling dat je je onderscheid van de concurrentie.
  • Wees creatief met mate. Vaak hebben copywriters de gewoonte om hun meeste spitsvondige schrijfsels online te zetten in de hoop bezoekers aangenaam te kunnen verrassen. Helaas kan creativiteit soms de helderheid van de boodschap overschaduwen en verlies je potentiële klanten. Afleidingen zijn erg destructief voor conversie dus blijf bij de boodschap.
  • Begin steeds met je sterkste punt en eindig met een pakkende afsluiter. Je wil je bezoekers van het eerste moment mee in je verhaal nemen én ervoor zorgen dat jouw content hen bijblijft.
  • Wees subtiel en maak gebruik van woorden die makkelijker mensen doen converteren bv. ‘exclusief aanbod’, ‘beperkt aanbod’, ‘gegarandeerd’, ‘vrijblijvend’, ‘ontdek’, ‘bespaar’, ‘vertel ons’, etc.
  • And last but definitely not least: voeg altijd een sterke call-to-action (CTA) toe. Een goede CTA is direct en ondubbelzinnig, krachtig en overtuigend. Het spreekt je bezoeker aan en motiveert hem/haar om actie te ondernemen.

Zo met deze tips ben je al een heel eind op weg naar het verhogen van je conversies. Ben je nieuwsgierig naar wat je nog kan doen om het aantal conversies te verhogen? Vraag dan gratis onze website usability checklist aan en optimaliseer waar nodig.

New Call-to-action