Conversion Rate Optimisation: wat is het nu eigenlijk?

webdesign, conversion rate optimization, landingspagina's
Written by Dimi Coppé

Het gaat hier niet, zoals dikwijls aangenomen, (enkel) over het verhogen van nieuw verkeer naar je website. Waar het dan wel over gaat? Meer winst genereren uit bestaand verkeer: 

  • Hier meer leads uit krijgen.
  • Bestaande bezoekers aansporen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.
  • Meer verkoop genereren.

Oké dus. Wat is het?

Eerst en vooral is het een proces en geen losstaande activiteit. En zo’n proces ziet er dikwijls zo uit:

  • Zet goals en funnels op in Google Analytics.
  • Identificeer bezwaren van klanten.
  • Zoek uit wat je huidige klant zo goed vindt aan jouw product of bedrijf.
  • Zoek uit wat de concurrentie doet.
  • Analyseer de verzamelde data.
  • Creëer verschillende versies van bepaalde pagina’s om te testen welke het beste werken.
  • Herhaal.

En wat is het dan niet?

“Seg, ik hem ergens op ’t internet gelezen dat groene knoppen beter werken dan rode.
Doen we da ni?”

Nee, dat doen we niet. Want: wat fantastisch op de ene site werkt, kan ongelooflijk onproductief zijn op een andere. Vooraleer je dus halsoverkop veranderingen doorvoert, raden wij je aan om onderstaand voorbeeldproces te volgen.

Het conversion rate optimisation proces 

#1 Zet goals en funnels op in Google Analytics

Het is belangrijk dat je je Google Analytics accuraat opzet: het is dé ideale tool om verkregen data te meten en analyseren. Zonder deze data is het bijzonder moeilijk om uit te zoeken of je website er nu wel of niet op vooruit gegaan is.

#2 Identificeer problemen en bezwaren van klantenshutterstock_270948857.jpg

Dit klinkt misschien eng, maar het is belangrijk dat je dit doet. Het is noodzakelijk om te weten waarom mensen hun conversieproces afbreken. Dit kan je bijvoorbeeld doen met behulp van een aantal proefpersonen: vraag hen om een specifieke taak te vervullen op de website, vraag tijdens het proces wat ze ervan denken en analyseer hoe en wat ze doen. Zijn er issues die regelmatiger opkomen dan andere? Ligt dit aan de boodschap of aan de verpakking van de boodschap?

Schrijf al je vragen en bedenkingen op om er later uitgebreid onderzoek naar te doen. Verder kan je ook oude chatgegevens en/of mails nakijken op terugkerende issues.

#3 Zoek uit wat je klant zo goed vindt aan jouw product of bedrijf

Dit is niet alleen leuk om weten, maar het is ook bijzonder leerrijk. Want als je weet waar je klant van houdt, dan kan je deze informatie inzetten om tot meer conversie te komen. 

#4 Zoek uit wat de concurrentie doet

  • Hoe communiceren zij met de klant?
  • Waarin verschillen ze met jouw communicatieplan?
  • Wat voor site gebruiken ze?
  • ...
Al deze informatie kan handig zijn om te implementeren in je eigen CRO-proces.

#5 Analyseer je bestaande data

Dus, je hebt een ton aan data verzameld… en nu?

Wel, nu is het tijd om te beginnen analyseren: want enkel zo bepaal je welke delen je eerst moet testen. Wat werkt er niet? Welke voordelen worden niet of te weinig benut? Welke klachten van klanten worden niet opgelost?

#6 Creëer verschillende versies van bepaalde pagina’s om te testen welke het beste werken

Conversion rate optimisation valt en staat met de actie van het testen: enkel via verschillende tests kan je bepalen of je een bepaald aspect van je website al dan niet moet aanpassen. Hou hierbij in het achterhoofd dat je best slechts één ding tegelijk test. Want als je tegelijk je titel, CTA én aanbod verandert… Hoe weet je dan wat er al dan niet werkt?

Juist.

#7 Herhaal.

shutterstock_216424294.jpgHeeft je test gewerkt? Fantastisch! Dan is het tijd om deze verandering in je website te implementeren. Klaar!

Klaar? Neenee.

Sorry.
Jammer genoeg is conversion rate optimisation geen eenmalige actie, maar een doorlopend proces zonder einddatum. Blijf deze tests uitvoeren en speel in op de resultaten: enkel op deze manier hou je je website volledig up-to-date en laat je ze beantwoorden aan de verwachtingen van je bezoeker.

Software om conversie optimalisatie vooruit te helpen

Bovenvermelde tips helpen je bij de verbetering van verschillende elementen op je website. Je kan deze uitvoeren op gevoel, maar dan ben je uiteraard nooit 100% zeker van succes. Bekijk daarom deze tools die je helpen om je conversion rate optimisation tot een goed einde te brengen. 

  • Via Web Analytics meet je wat je bezoekers uitvoeren op je website. Zo zie je welke pagina’s ze (niet) bezoeken en welke producten ze (niet) kopen. Een bekend type hiervan is Google Analytics.

  • A/B testing: via deze techniek test je de impact van een verandering op een pagina. shutterstock_281379068.jpgBezoekers krijgen de ene keer de originele pagina en de andere keer de aangepaste versie te zien.

  • Via mouse tracking software breng je de muisbewegingen van je bezoekers in kaart: op deze manier meet je de gebruiksvriendelijkheid van je website.

  • Via realtime personalisatie software toon je verschillende bezoekers andere informatie. Je stemt de getoonde content per gebruiker af op voorkeur en interesse.

  • Heb je een webshop? Denk dan na over abandonned shopping cart software. Hiermee stuur je mensen een bericht waarin je ze uitnodigt hun bestelling af te ronden. Dit koppel je eventueel aan een aantrekkelijk aanbod, zoals het geven van 10 procent korting als ze binnen de 24 uur bestellen.

Conversion rate optimisation voor jouw bedrijf?

Dat kan! Het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is onze experts contacteren. Zij maken voor jou graag een plan op maat op, dat ervoor zal zorgen dat je je conversiecijfers binnen de kortste keren ziet stijgen. Tot snel!

 

contact opnemen met Mia