Online marketing & corona: stoppen of net doorgaan?

Marketing Automation, content marketing
Written by Mia

Ondertussen zijn we de termen 'Coronavirus' en Covid-19 al flink beu. Niet alleen door de grote maatschappelijke en menselijke impact, maar ook omwille van de impact op bedrijven. Terwijl de ene zich verplicht ziet om zijn of haar zaak (al dan niet verplicht) te sluiten, biedt het niet opportuniteiten aan de andere. Maar moet je nu je digitale marketingactiviteiten stopzetten, of net extra gas geven?

Ook wij krijgen de laatste weken vragen van klanten als ‘is het nog wel nodig dat we in online marketing investeren?’, ‘pauzeren we onze digital marketing activiteiten niet beter?’, … Heel de economie leeft in een ander ritme en de meeste mensen werken van thuis uit. Toch is het essentieel om niet alle activiteiten die gepland staan meteen on hold te plaatsen. In deze blog geven we je graag advies hoe je als bedrijf het best omgaat met je online marketing tijdens een situatie als het coronavirus.

Korte termijn, of lange termijn?

Een van de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen voor je een beslissing maakt, is of de impact van het Coronavirus vooral op korte of lange termijn geldt voor jouw bedrijf. Fysieke winkels zullen beter even stoppen met bepaalde activiteiten, terwijl online shops net extra moeten gaan inzetten, omdat iedereen nu online gaat kopen. Want: we gaan er vanuit dat de lockdowns en de huidige situatie vroeg of laat eindigen. En zelfs al ligt je bedrijf nu stil of draai je op een lagere snelheid, er komt wel degelijk een post-Covid-19 periode. En dan wil je als bedrijf toch liefst zo snel mogelijk terug op volle toeren draaien, niet?

In onze sector (complexere B2B) is de vraag vooral gelieerd aan aankooptrajecten: zijn mensen nu potentieel nog steeds op zoek naar partners om binnen X aantal maanden mee in zee te gaan? Een beslissingstraject voor de aankoop van industriële machines of besprekingen over grote projecten zullen niet zomaar on hold gezet worden. Ook bedrijven die met lange informatietrajecten zitten om potentiële leads te overtuigen (gaande van bouwbedrijven, over dienstenleveranciers tot en met 'duurdere' B2C-aankopen) doen er goed aan om te blijven communiceren. Want pipelines moeten gevuld blijven, en als zij nu hun marketing-activiteiten stilleggen, droogt die pipeline voor de komende maanden ook op.

Wat je dus ook doet, vergeet niet dat je basis best steeds overeind blijft staan. Een degelijk fundament, waarop klanten steeds een beroep kunnen doen. De eenvoudigste manieren zijn daar een degelijk informatie-aanbod op je site en een periodieke nieuwsbrief. Want wie nu op een respectvolle manier top-of-mind blijft, heeft al een stapje voor als alles terug normaliseert.

Hoe wil je tegenover de concurrenten staan?

Het geldt niet in alle sectoren (IT boomt, net als e-commerce), maar veel bedrijven twijfelen sterk of ze het voorbeeld van hun concurrenten moeten volgen, en stoppen met investeren in digitale marketing. Maar wat als jouw potentiële klanten dan toch op zoek zijn naar jouw product of dienst? Ga je dan, net als je concurrenten, op in de anonimiteit, of maak je net gebruik van dat momentum? Of zoals de mensen van Bain, een groot Amerikaans consultancy-bedrijf, het ooit stelden:

Think of a recession as a sharp curve on an auto racetrack—the best place to pass competitors, but requiring more skill than straightaways. The best drivers apply the brakes just ahead of the curve (they take out excess costs), turn hard toward the apex of the curve (identify the short list of projects that will form the next business model), and accelerate hard out of the curve (spend and hire before markets have rebounded).

Kort samengevat: wie berekend durft te investeren wanneer de rest van de markt het niet doet, kan vaak meer resultaat boeken, ondanks de omstandigheden.

Een mooi voorbeeld daarvan zien we in Google Ads terug. Heel wat bedrijven zetten hun investeringen daar stop, maar enkelingen blijven actief. Het gevolg? Een enorme drop in Cost Per Click, een verhoogde CTR en potentieel veel meer bereik. In het voorbeeld hieronder is er een duidelijke keuze geweest om bij te investeren (+50%), maar het resultaat dat daaruit komt is een pak hoger:

  • CPC: meer dan gehalveerd
  • Vertoningen: x11
  • Clicks: x3,5
  • Conversies: stijging van meer dan 30%

 

corona_Ads

Sowieso is het afzetten van CPC-campagnes (waarbij je enkel betaalt als mensen doorklikken) een no-go. Aangezien je enkel betaalt voor geïnteresseerde clicks, blijven die campagnes ook in windstille periodes relevante bezoekers en potentiële leads aantrekken. Dus, kan je het blijven bekostigen, laat ze dan lopen.

Sla dat laaghangend fruit van de spreekwoordelijke bomen

Veel bedrijven vergeten in de constante drukke flow van digital marketing (campagnes, acties die er tussen moeten komen, promo's...) hun basis te versterken. Een site waar al drie jaar niks meer aan gebeurd is, tracking pixels die slecht ingesteld staan, email templates die hun beste tijd hebben gehad of ebooks die nooit up-to-date zijn gehouden...deze 'rustigere' periode is het ideale moment om daar aan te werken. Want al die activiteiten kunnen alleen maar helpen om na de stilte op een betere manier de daaropvolgende storm te trotseren.

Plan dus volgende zaken nu zeker in:

  • Analyseer je site en verbeter ze
    • Is het geen tijd om je outdated CMS te vervangen door een modernere, betere versie?
    • Doe een technical SEO audit
    • Herbekijk basis-SEO zaken als meta data, links, structuren

  • Maak een inventaris van al je content en onderzoek die
    • Zijn al onze blogs nog relevant? Moeten deze aangepast of uitgebreid worden, of herschrijven we ze volledig?
    • Klopt de info in onze ebooks nog?
    • Klopt de info op onze sites nog?
    • Kloppen onze automated mail sequences nog?
  • Optimaliseer je non-owned kanalen voor een groter digitaal ecosysteem
    • Staat je Google Mijn Bedrijf account op punt?
    • Hoe zit het met je Facebook- en LinkedIn-profiel?
    • Heb je al een social posting plan?

  • Communiceer je nog wel correct naar je doelgroep?
    • Heeft je digitale strategie eens geen update nodig?
    • Ken je je klanten nog wel goed genoeg? Weet je wat ze willen?

Nu heb je daar tijd voor. Binnen een paar weken komt er weer vanalles tussen. Dus: schiet in actie!

Zet nu in op SEO en andere technieken die tijd nodig hebben om te groeien

Je zet nog niet in op SEO of content? Je bestaande SEO-aanpak rendeert niet? Een moment als dit is ideaal om te starten of te verbeteren. Want SEO is niet iets wat op een week op poten staat. Het is het resultaat van hard werk over een langere periode. Een werk dat je in theorie enkel tijd kost om alles te schrijven en te optimaliseren, maar je geen Ad Spend of andere externe bedragen moet kosten. Je organic ranking in Google is er dus altijd (zolang je het stimuleert), waardoor klanten je altijd zullen vinden, ook in moeilijkere tijden.

Aangezien SEO-inspanningen vooral op lange termijn renderen, en het stoppen van die activiteiten dus ook op lange termijn zware impact kan hebben, is het ten strengste afgeraden om die activiteiten te stoppen. Want de zaken die je nu opzet of optimaliseert, zullen net impact beginnen hebben als de markt terug aanzwengelt. Daarom dat je dit moment nu best kan aangrijpen om je SEO-plannen in versneld tempo ten uitvoer te brengen.

Wat kan je doen?

  • Optimaliseer je bestaande content en technische structuur in functie van je bestaande resultaten (niet zozeer rankings, maar vooral traffic en conversies uit die rankings)
  • Bepaal lacunes op basis van concurrentie-onderzoek en onderzoek naar klantenvragen
  • Zet stevig in op contentcreatie op basis van de resultaten van die analyses
  • Finetune je bestaande content, links en technische infrastructuur verder

Extra belangrijk: doordat de hoeveelheid adverteerders in Google Ads zienderogen daalt, komen je organische resultaten terug meer naar boven in de pagina. Combineer je dat met relevante content voor deze situatie, dan krijg je plots extra mooie resultaten...

raise1

 

raise2

Marketing automation: werk slimmer én bespaar tijd

Naast het opvolgen en helpen van bestaande klanten zijn er ongetwijfeld nieuwe prioriteiten gemaakt, en op zijn beurt ook enkele belangrijke taken uitgesteld door het Coronavirus.  Wel, ik daag je uit om zowel de lijst met prio’s als dat lijstje ‘voor later’ er eens bij te nemen. 

I’m serious, kijk naar beide lijsten en zoek naar taken die medewerkers normaal gezien uitvoeren en flink wat tijd kosten. Denk maar aan een nieuwsbrief uitsturen met de laatste nieuwe content topics, ervoor zorgen dat de nieuwe leads goed opgevolgd worden, zorgen dat aanvragen naar de juiste medewerkers worden doorgestuurd, … Je gaat ongetwijfeld wel andere items tegenkomen waarvoor één of meerdere manuele acties nodig zijn.

Heb je daarbij al eens nagedacht om marketing automation in te schakelen en verschillende taken uit te besteden aan een automation tool? Het kan je een pak werk schelen, zodat je de focus kan houden op de echte essentie.

Wat is marketing automation?

Blijf respectvol

De allerbelangrijkste regel: blijft altijd respectvol. Geen slappe inhakers, geen idiote of kwetsende communicatie of nutteloze links aan alles wat met Corona te maken heeft. Laat ons in deze periode niet vervallen in middelmatigheid.

Meer info?

Bovenstaande items zijn slechts enkele voorbeelden die jou als bedrijf toch kunnen helpen om tijdens een situatie als het coronavirus toch operationeel te blijven. Uiteraard zijn er nog verschillende zaken die we graag met jou willen doornemen tijdens een (voorlopig virtueel) gesprek.

Verder hopen we dat iedereen veilig thuis zit en de maatregelen van de overheid nauwgezet opvolgt. Voor meer informatie over het coronavirus kan je steeds terecht op www.info-coronavirus.be.