Dalende ranking in Google, hoe komt dat?

Search Engine Optimisation
Written by Katrijn Van Rompuy

Stel je voor: je opent je laptop ’s ochtends en ontdekt meteen dat je website gedaald is in de Google ranking. Je voelt je plots ongemakkelijk, raakt in paniek en weet niet goed waar eerst te beginnen om dit probleem op te lossen. Wel, een goede start is natuurlijk om rustig uit te zoeken wat de oorzaak van deze drop precies is. Het kan altijd dat je rank tracking tool het even laat afweten door een glitch of bug in het systeem en dat dit snel weer opgelost raakt zodat je website opnieuw staat waar die hoorde.

Is dit niet het geval, dan zijn er verschillende zaken die de daling in Google ranking kunnen veroorzaken. Om jou te helpen bij het achterhalen van de oorzaak en het rechtzetten van de fout, zetten we de belangrijkste boosdoeners even op een rijtje. Zo kan je stap voor stap controleren waar het probleem zich precies bevindt. Alvast één gouden tip: panikeer niet, het hoeft niet meteen iets ernstigs te zijn. Kalmte is key!

First things first: check de impact van de daling in Google rankings

Om precies uit te zoeken wat ervoor gezorgd heeft dat je website plots gedaald is in de rankings van Google, is het belangrijk de impact van de drop te controleren. De zoekopdrachten en webpagina’s die beïnvloed zijn door de daling, kunnen je al heel wat informatie geven.

Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de data in Google Search Console en Google Analytics. In deze laatste volg je eenvoudig het pad behavior - site content - content drilldown-segment organic traffic. Vergelijk vervolgens de periode waarin de daling heeft plaatsgevonden met de periode daarvoor.

Google Analytics-drop-organic traffic

Rank tracking tool ervaart problemen

Rank tracking tools zijn natuurlijk ook onderhevig aan aanpassingen en glitches, het kan dus goed zijn dat je trackingsysteem het even laat afweten. Wacht af, check eventueel berichten op social media om te achterhalen of er zich een storing voordoet. Bovendien moeten rank tracking tools hun software soms bijwerken wanneer Google de SERP’s wijzigt. Dit heeft even tijd nodig en kan de oorzaak zijn van een plotse, tijdelijke en foutieve daling in je ranking.

Het is geen slecht idee om voor je belangrijkste keywords een andere, tweede ranking tool in te stellen. Zo kan je steeds de twee met elkaar vergelijken. Daarnaast check je best op regelmatige basis je Google Analytics en Google Search Console om te verifiëren of er wel degelijk een drop in je organic traffic is.

Update van Google algoritmes

Zoals je ongetwijfeld wel zal weten voert Google op regelmatige basis updates in haar algoritmes uit. Soms gaat het om kleine veranderingen, op andere momenten gaat het om grootschalige updates met grote gevolgen voor heel wat bedrijven. Controleer daarom ook of de daling in Google ranking samenvalt met het uitrollen van een algoritme-update. Grote updates zullen steeds door Google aangekondigd worden en kan je me makkelijk terugvinden in nieuwsberichten van Google.

Bij kleinschalige updates is dit niet altijd het geval en zal je dieper moeten zoeken naar wat de kleine update inhoudt en wat je dient te veranderen om opnieuw beter te ranken. Vind je niet meteen meer informatie, ga dan op zoek naar gelijkenissen tijdens de pagina’s die gedaald zijn en de pagina’s die eventueel gestegen zijn in de ranking. Ga op zoek naar patronen tussen beiden, bijvoorbeeld: is er meer content aanwezig? Of net meer afbeeldingen of video’s? Afhankelijk van het zichtbare patroon, kan je veranderingen aanbrengen om opnieuw jouw zoekresultaten te verbeteren.

Overigens is het zo dat dalingen in de ranking door Google algoritme updates vaak niet meteen plaatsvinden, maar eerder geleidelijk aan. Je daling zal dus duidelijker zichtbaar zijn over een bepaalde periode in plaats van onmiddellijk.

De recentste Google algoritme update gebeurde deze maand nog, op 3 december. Het gaat om een core update van Google algoritmes, een update die Google meerdere keren per jaar uitrolt. Op dit moment is er nog niet veel bekend over de impact van deze update, behalve dat er heel wat beweging te zien is in de SERP’s. Sommige websites kenden een hoog aantal pageviews op de eerste dag van de update, maar een sterke daling na 3 dagen. Het is dus nog wachten op meer informatie over deze core update.

Google SERP-update

Naast het updaten van algoritmes, verandert Google ook af en toe enkele zaken in de lay-out van de SERP’s zoals het toevoegen van extra elementen (rich snippers, productpagina’s, Q&A-sectie, enzovoort. Deze toegevoegde items kunnen ervoor zorgen dat jouw website naar beneden geduwd wordt in de google rankings.

Een belangrijke kanttekening: niet alle rank tracking tools houden rekening met featured snippets en dergelijke. Dit betekent dat er een verschil kan zijn tussen de rapportages van verschillende ranking tools.

Wordt de ranking van je webpages beïnvloed door een verandering in de lay-out van SERP’s? Dan kan je best even kijken hoe je jouw resultaten kan verbeteren of misschien zelf aan de slag gaan met featured snippets en andere elementen op de SERP.

Verliezen van kwalitatieve backlinks

Één van de factoren die je ranking in Google kan verhogen, is het verzamelen van kwalitatieve backlinks naar jouw website. Hoe meer je er hebt, hoe groter de kans dat je hoger zal ranken. Nu, backlinks come and go. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de links verwijderd werden, de website in kwestie niet meer bestaat of zelf afgestraft is door Google. Het verliezen van jouw backlinks kan een mogelijke oorzaak zijn van een dalende ranking in Google. Je kan dit controleren aan de hand van tools als Ahrefs, Moz, SEMRush, enzovoort. Om verloren backlinks terug te krijgen, is de boodschap steeds: contact opnemen met de webmaster in kwestie. backlinks-Google ranking

Nu we het toch even hebben over backlinks, willen we je ook nog wijzen op het afwijzen van potentieel waardevolle backlinks. Al te vaak verwijderen bedrijven, spam-achtige backlinks van hun websites, terwijl de meerderheid niet meteen kwaad kan. Het kan zelfs soms lonen voor je SEO om ze te laten staan. Natuurlijk is wel enige voorzichtigheid nodig, er zullen steeds websites zijn die kwade bedoelingen hebben.

Veranderingen in je website

Misschien wel de meest vanzelfsprekende oorzaak van een daling in Google rankings, is een verandering in je website. Deze veranderingen kunnen van technische aard zijn, maar ook aanpassingen in de content van je website of in de structuur van je interne links zijn mogelijk. Dergelijke veranderingen kunnen onder meer te maken hebben met een redesign van je website, het migreren van je site naar een ander CMS of overschakelen van HTTP naar HTTPS.

Veranderingen in de content

Content is een belangrijke pijler tijdens het crawlen van een website en bepalen van de juiste ranking in Google. Elke verandering in de inhoud van je website kan dan een impact hebben op je positie in de SERP’s. Controleer wijzigingen in je content door je website te crawlen en bekijk vooral veranderingen in meta description, page title, headers en inhoud.

Technische aanpassingen

Wat de technische wijzigingen betreft, is het essentieel om na te gaan of de zoekrobots van Google je website nog steeds kunnen crawlen en ofdat dat op de juiste manier gebeurt. Controleer dus aanpassingen in:

  • Robots.txt
  • Canonical url
  • Hreflang
  • http-status codes en redirects

Veranderingen in linkstructuur

Interne links zijn opnieuw een manier om je SEO te boosten en zo de kans op een betere Google ranking te verhogen. Een daling in de zoekresultaten kan dan ook te maken hebben met een wijziging in je interne linkstructuur, zeker wanneer het gaat om links die naar pagina’s verwijzen met meer autoriteit.

Manuele afstraffing door Google

Een andere mogelijke oorzaak voor een daling in Google rankings is een manuele afstraffing door een Google-medewerker. Bij Google zijn er immers gatekeepers die controleren of websites wel de regels van het spel volgen. Je kan een manuele afstraffing eenvoudig controleren door in te loggen op je Google Search Console, vervolgens ga je naar ‘security en manual actions’ en tot slot naar ‘manual actions’. Daar vind je meteen welke issues er gevonden zijn.

Google-manuele penalty-Google Search Console


Een manuele penalty kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door het hacken van je website. Hackers besmetten immers je site met spam in je links, content en gebruiken schadelijke codes.

Opgepast voor je concurrenten

Zoals dat gaat in elke business, is de concurrentie nooit ver weg, ook niet in Google rankings. Je concurrenten zullen immers targeten op dezelfde keywords als jij en de kans bestaat dat zij plots je website enkele posities lager duwen. Dit heeft onder meer te maken met een betere linkbuilding, een meer efficiëntie on-page optimalisatie of hun content is een tikje sterker, uitgebreider of relevanter dan de jouwe. Ga dus ook steeds op onderzoek uit op welke keywords jouw concurrentie beter scoort en ga aan de slag met het verbeteren van jouw positie.

Verandering in zoekintentie of -gedrag

Het gebeurt al eens dat Google aanpassingen doet in de zoekresultaten en rankings op basis van het zoekgedrag of de zoekintentie van de gebruiker. Wanneer gebruikers op een bepaald moment meer op zoek zijn naar een specifiek topic, zal Google de recentste en meest dynamische content bovenaan plaatsen en de meer generieke onderaan. search intent-Google ranking

Om te controleren of de daling in Google rankings te maken heeft met een verandering in de strategie van Google omtrent zoekintentie, open dan je Google Search Console en check je CTR. Een daling in de CTR kan betekenen dat je concurrenten hun snippets verbeterd hebben en een deel van jouw clicks overgenomen hebben of de zoekintentie van de gebruiker is gewijzigd. In het laatste geval is je snippet dan niet meer zo relevant dan voor de wijziging. Je kan vervolgens natuurlijk je content aanpassen of uitbreiden naar het zoekgedrag van de gebruikers om zo je positie weer terug te winnen.

Je ziet het, er zijn tal van zaken die de oorzaak kunnen zijn van een dalende ranking in Google. Het belangrijkste is om rustig te blijven en uit te zoeken waar het probleem zich bevindt en de nodige aanpassingen door te voeren. Bovendien raden we je aan om steeds wijzigingen in je website te monitoren, je website regelmatig door te lichten en te optimaliseren waar nodig.

Heb je niet de nodige expertise in huis om je website op punt te houden en je positie in Google te verzekeren? Neem dan snel contact op met ons! We staan je met plezier bij voor het nodige advies of gaan samen met jou aan de slag om je website tot een groot succes te maken zodat je business verder kan groeien.contact opnemen met Mia