Meer bezoekers aantrekken op je site dankzij relevante content

Inbound Marketing, Schrijven
Written by Steven Van Duyse

Een stijgende lijn in het aantal bezoekers van je website geeft meestal het gevoel dat de gedane marketinginspanningen werken, maar juich in dat geval toch vooral niet te vroeg. Want websitebezoekers op zich zijn niet heel veel waard als ze niet converteren tot leads of klanten en bijgevolg niet veel concrete opbrengsten leveren voor je bedrijf. De denkpiste dat een enorme stijging in websiteverkeer ook automatisch veel meer klanten of leads oplevert, klopt bijgevolg ook niet altijd.

Niet al het verkeer dat op je website langskomt is ook relevant verkeer voor je bedrijf of organisatie. Misschien zijn bezoekers nog niet klaar voor wat je aanbiedt, hebben ze een zoekterm verkeerd geïnterpreteerd of beseffen ze dat ze toch niet op de juiste plaats zijn beland. Je hebt niet al die facetten zelf in de hand, maar je kan wel heel wat inspanningen doen om ervoor te zorgen dat je het juiste verkeer aantrekt en bezoekers zo sneller omvormt tot klanten. Want hoe relevanter de inhoud van je website is voor je bezoekers, hoe sneller ze geneigd zullen zijn om contact met je op te nemen en hoe hoger je conversieratio (de verhouding tussen het aantal bezoekers en het aantal bestellingen, contactnames en andere conversies op je site). Is die ratio laag? Dan trek je of de verkeerde bezoekers aan, of is je site niet relevant genoeg.

In drie stappen de juiste bezoekers aantrekken voor je site

Stap 1: Identificeer je buyer persona's

buyer-personaWie zijn je ideale websitebezoekers en klanten? Het bepalen van deze zogenaamde Buyer Persona's (fictionele, algemene voorstellingen van je ideale klanten) is een essentiële eerste stap om te kunnen bepalen welk type inhoud je site (en je andere digitale communicatiekanalen) moet bevatten. Want je kan enkel en alleen relevant verkeer aantrekken als je ook weet voor welke vragen of problemen je mogelijke klanten op zoek gaan naar antwoorden. De eerste en belangrijkste stap is dan ook het identificeren van de juiste doelgroep en het in kaart brengen van hun noden, behoeften en mogelijke tegenwerpingen. Zo zal je je klanten niet alleen beter begrijpen, maar ook beter kunnen helpen bij hun problemen en kan je ook effectief de juiste content schrijven om hen sneller aan te trekken en te laten converteren.

Stap 2: Bepaal de zoektermen waarop je persona's je moeten vinden

Long tail keywordsEens je weet wie je wil bereiken, kan je starten met de uitwerking van een zoekwoordenstrategie. Het gebruiken van de juiste zoekwoorden en zoektermen (vooral long tail search) is immers essentieel als je de juiste bezoekers wil aantrekken op je website. Stel daarom een lijst samen met verschillende zoektermen die je buyer persona's zouden kunnen intypen in zoekmachines om tot een oplossing voor hun problemen te komen. Als je een duidelijk beeld hebt gekregen van wie je ideale klant is, zal je snel de juiste en relevante zoekwoorden vinden die passen bij je doelgroep. Je hebt immers al eerder de pijnpunten en uitdagingen van je buyer persona geschetst en weet dus naar welke oplossing ze op zoek zijn. 

Eens je jouw zoektermenlijst hebt samengesteld, is het belangrijk dat je ook het potentieel van elke zoekterm onderzoekt. Een zoekwoord kan bijvoorbeeld zeer relevant zijn voor je doelgroep, maar als de concurrentie te hoog is dan zal het zeer moeilijk worden om hoog te scoren voor dit zoekwoord. En omdat je uiteraard het meeste uit je website wilt halen, is het belangrijk dat je zoektermen voldoen aan deze drie criteria:

  • Is het maandelijks zoekvolume van het zoekwoord voldoende hoog om gevonden te worden?
  • Is er een duidelijk evenwicht tussen de moeilijkheidsgraad en de hoeveelheid concurrentie op het zoekwoord?
  • Is je zoekterm voldoende specifiek om eruit te springen? (long tail keywords)

Stap 3: Bied de juiste content aan

Nu je een lijst hebt samengesteld met verschillende zoekwoorden en zoektermen, kan je starten met het uitwerken van je content strategie. Dankzij het onderzoeken van je buyer persona's en het bepalen van zoekwoordenstrategie, weet je nu naar welke toegevoegde waarde je doelgroep op zoek is. De volgende stap is om er vervolgens voor te zorgen dat je teksten, blogs en contentstukken schrijft op basis van die (probleemoplossende) zoektermen voor de desbetreffende doelgroep. Enkel op die manier zal je erin slagen content te creëeren waar je doelgroep op zit te wachten en die relevant is voor je bezoekers.

Om ervoor te zorgen dat je enkel kwaliteitsvolle content creëert en publiceert, raden wij aan om enkel content te publiceren waarbij je een duidelijk antwoord kan formuleren op onderstaande vragen:

  • Welk voordeel zal mijn bezoeker uit dit stuk content halen?
  • Welk probleem van mijn bezoeker zal het oplossen?
  • Waarom zou iemand dit willen delen met vrienden of collega's?

Na het doorlopen van deze drie stappen zal je niet enkel relevante content kunnen aanbieden, maar ook gekwalificeerd verkeer aantrekken dat sneller zal omgezet worden naar leads en klanten. Ben je benieuwd of je huidige content strategie optimaal is opgezet, of toe is aan verbetering?

Vraag dan nu gratis je Inbound Barometer aan en we lichten je site door om te kijken of je content strategie optimaal is opgezet!

New Call-to-action