Meer bezoekers aantrekken op uw site dankzij relevante content

Inbound Marketing, Schrijven
Written by Steven Van Duyse

Een stijgende lijn in het aantal bezoekers van uw website geeft meestal het gevoel dat de gedane marketinginspanningen werken, maar juich in dat geval toch vooral niet te vroeg. Want websitebezoekers op zich zijn niet heel veel waard als ze niet converteren tot leads of klanten en bijgevolg niet veel concrete opbrengsten leveren voor uw bedrijf. De denkpiste dat een enorme stijging in websiteverkeer ook automatisch veel meer klanten of leads oplevert, klopt bijgevolg ook niet altijd.

Niet al het verkeer dat op uw website langskomt is ook relevant verkeer voor uw bedrijf of organisatie. Misschien zijn bezoekers nog niet klaar voor wat u aanbiedt, hebben ze een zoekterm verkeerd geïnterpreteerd of beseffen ze dat ze toch niet op de juiste plaats zijn beland. U heeft niet al die facetten zelf in de hand, maar u kan wel een heel aantal inspanningen doen om ervoor te zorgen dat u het juiste verkeer aantrekt en bezoekers zo sneller omvormt tot klanten. Want hoe relevanter de inhoud van uw website is voor uw bezoekers, hoe sneller ze geneigd zullen zijn om contact met u op te nemen en hoe hoger uw conversieratio (de verhouding tussen het aantal bezoekers en het aantal bestellingen, contactnames en andere conversies op uw site). Is die ratio laag? Dan trekt u of de verkeerde bezoekers aan, of is uw site niet relevant genoeg.

In drie stappen de juiste bezoekers aantrekken voor uw site

Stap 1: Identificeer uw buyer persona's

Wie zijn uw ideale websitebezoekers en klanten? Het bepalen van deze zogenaamde Buyer Persona's (fictionele, algemene voorstellingen van uw ideale klanten) is een essentiële eerste stap om te kunnen bepalen welk type inhoud uw site (en uw andere digitale communicatiekanalen) moet bevatten. Want u kan enkel en alleen relevant verkeer aantrekken als u ook weet voor welke vragen of problemen uw mogelijke klanten op zoek gaan naar antwoorden. De eerste en belangrijkste stap is dan ook het identificeren van de juiste doelgroep en het in kaart brengen van hun noden, behoeften en mogelijke tegenwerpingen. Zo zal u uw klanten niet alleen beter begrijpen, maar ook beter kunnen helpen bij hun problemen en kan u ook effectief de juiste content schrijven om hen sneller aan te trekken en te laten converteren.. 

Stap 2: Bepaal de zoektermen waarop uw persona's u moeten vinden

Eens u weet wie u wil bereiken, kan u starten met de uitwerking van een zoekwoordenstrategie. Het gebruiken van de juiste zoekwoorden en zoektermen (vooral long tail search) is immers essentieel als u de juiste bezoekers wil aantrekken op uw website. Stel daarom een lijst samen met verschillende zoektermen die uw buyer persona's zouden kunnen intypen in zoekmachines om tot een oplossing voor hun problemen te komen. Als u een duidelijk beeld hebt gekregen van wie uw ideale klant is (buyer persona), zal u snel de juiste en relevante zoekwoorden vinden die passen bij uw doelgroep. U heeft immers al eerder de pijnpunten en uitdagingen van uw buyer persona geschetst en weet dus naar welke oplossing ze op zoek zijn. 

Eens u uw zoektermenlijst hebt samengesteld, is het belangrijk dat u ook het potentieel van elke zoekterm onderzoekt. Een zoekwoord kan bijvoorbeeld zeer relevant zijn voor uw doelgroep, maar als de concurrentie te hoog is dan zal het zeer moeilijk worden om hoog te scoren voor dit zoekwoord. En omdat u uiteraard het meeste uit uw website wilt halen, is het belangrijk dat uw zoektermen voldoen aan deze drie criteria:

  • Is het maandelijks zoekvolume van het zoekwoord voldoende hoog om gevonden te worden?
  • Is er een duidelijk evenwicht tussen de moeilijkheidsgraad en de hoeveelheid concurrentie op het zoekwoord?
  • Is uw zoekterm voldoende specifiek om eruit te springen? (long tail keywords)

Stap 3: Bied de juiste content aan

Nu u een lijst hebt samengesteld met verschillende zoekwoorden en zoektermen, kan u starten met het uitwerken van uw content strategie. Dankzij het onderzoeken van uw buyer persona's en het bepalen van zoekwoordenstrategie, weet u nu naar welke toegevoegde waarde uw doelgroep op zoek is. De volgende stap is om er vervolgens voor te zorgen dat u teksten, blogs en contentstukken schrijft op basis van die (probleemoplossende) zoektermen voor de desbetreffende doelgroep. Enkel op die manier zal u erin slagen om content te creëeren waar uw doelgroep op zit te wachten en die relevant is voor uw bezoekers.

Om ervoor te zorgen dat u enkel kwaliteitsvolle content creëert en publiceert, raden wij aan om enkel content te publiceren waarbij u een duidelijk antwoord kan formuleren op onderstaande vragen:

  • Welk voordeel zal mijn bezoeker uit dit stuk content halen?
  • Welk probleem van mijn bezoeker zal het oplossen?
  • Waarom zou iemand dit willen delen met vrienden of collega's?

Na het doorlopen van deze drie stappen zal u niet enkel relevante content kunnen aanbieden, maar ook gekwalificeerd verkeer aantrekken dat sneller zal omgezet worden naar leads en klanten. Bent u benieuwd of uw huidige content strategie optimaal is opgezet, of toe is aan verbetering?

Vraag dan nu gratis uw Inbound Barometer aan en we lichten uw site door om te kijken of uw content strategie optimaal is opgezet!

New Call-to-action