Bouw een datagestuurde contentstrategie. Op één dag.

Inbound Marketing, Schrijven, content, strategie
Written by Steven Van Duyse

Nood aan een content strategie maar geen tijd, noch budget om het groots aan te pakken? Er zijn meer dan genoeg opties om snel iets relevants in elkaar te steken. Minder performant dan the full package, maar een ideale start in afwachting van het grote werk.

First things first: een langetermijnstrategie werkt altijd beter. Maar als je chronisch lijdt aan tijdsgebrek, dan is deze manier the next best thing. Content marketing is namelijk geen aanstormend fenomeen: het is hier en nu aan het gebeuren. En als jij nog geen content gebruikt om je publiek te bereiken, wees er dan maar zeker van dat je aan het verliezen bent van de concurrent die dit wel doet.

Jammer genoeg is het opzetten van een degelijke contentstrategie behoorlijk wat werk - en zeker als je een klein team hebt. Maar toch denkt niet iedereen er zo over. En er zijn mensen die claimen dat je een beperkte, basis contentstrategie kan opzetten op één dag. Het enige wat je ervoor nodig hebt, zijn een aantal gratis tools en een beetje aanleg voor research. En het begint allemaal bij het te weten komen van waar je publiek naar op zoek is. 

Gebruik de Google zoekwoordplanner om in te schatten waarnaar je publiek zoekt

keyword planner

Want: als er niemand op zoek gaat naar je content, dan zal niemand je content lezen. Logisch. Maak dus gebruik van de Google zoekwoordplanner: met deze krachtige tool ontdek je het zoekvolume voor elk zoekwoord. Bovendien leer je met deze tool ook naar welke content je publiek vraagt.

  1. Geef zoekwoorden in die te maken hebben met je product en sector.

Inclusief de namen van de concurrentie of diensten die mogelijk overlappen met de jouwe.

  1. Creëer een lijst met de keywords die het meeste gezocht worden.

Google toont je het gemiddelde aan zoekopdrachten per maand voor elke term die je ingeeft. De keywords met het hoogste zoekgehalte vormen de kern van de richting die je uit moet met je contentmarketing: deze woorden vormen de kern van de content waar je publiek naar op zoek is.

  1. Genereer keywordideeën die je baseert op de keywords met het hoogste volume. 

Neem je lijst met keywords met een hoog zoekvolume en geef ze opnieuw in in de zoekwoordplanner, maar ga nu kijken bij advertentiegroepideeën. Hier zal je nieuwe keywords vinden waarvan Google denkt dat ze gerelateerd zijn aan degene die jij hebt ingegeven. Bepaal nu een lijst met keywords die voldoen aan zowel voldoende inkomende traffic, een hoge relevantie voor jouw activiteiten én een acceptabel concurrentieniveau. Het heeft namelijk geen zin om te gaan concurreren op dezelfde high-competition keywords al spelers die ettelijke keren groter zijn dan jou.

Verwerk de uiteindelijke lijst aan keywords in je content: dit is noodzakelijk om organisch verkeer te genereren. Klaar? Nee. Je onderzoek eindigt hier nog niet: je keywordonderzoek is slechts het begin (hoewel het wel een sleutelrol speelt) van jouw contentmarketingstrategie.

Genereer nog meer keywords via predictive search resultskeywords genereren

Nu je je lijst met keywords hebt, is het tijd om de competitie te gaan checken via wat ouderwets gegoogle. Zorg er wel voor dat je dit doet in incognito modus: Google personaliseert je zoekresultaten gebaseerd op je geschiedenis. En je wil niet dat dit je onderzoek beïnvloedt.

Dus: haal je keywordlijstje er nog eens bij en geef elk keyword in in de Google zoekbalk. En dan… dan zal je zien dat er iets fantastisch gebeurt: Google vertelt je exact hoe mensen hun zoekopdrachten verwoorden door de meest populaire zoekopdrachten als aanbeveling te tonen.

Deze informatie informeert je over de specifieke onderwerpen waarin mensen geïnteresseerd zijn. Want, ‘analytics’ is maar een keyword, maar ‘hoe implementeer ik Google Analytics in Drupal’ is eigenlijk al een perfect bruikbare titel voor een blogpost.

Bovendien zijn deze suggesties niet enkel handig om te weten te komen waar mensen naar op zoek zijn, maar laten ze ons ook exact weten welke resultaten ze vinden. 

Hou de content van de concurrentie in de gaten

Dit is het gedeelte dat het meeste tijd in beslag neemt, maar meteen ook een van de belangrijkste stukken. Want, als je niet weet waar de concurrentie mee bezig is… Hoe kan je het dan beter doen?

Inderdaad. 

Goed, haal die zoekwoordlijst maar terug boven. Geef elke term/zoekwoordgroep terug in en bekijk de contentstukken die verschijnen op de eerste pagina. En dan doe je dit:

  • Lees de drie meest recente artikels op de eerste pagina.

  • Schrijf drie dingen neer die je slecht vindt aan deze stukken. En hiermee bedoelen we niet slechte formatting of lelijke beelden (hoewel dit ook belangrijk is). Het doel? Niet zomaar wat teksten af te kraken, uiteraard. Je wil weten waar je concurrentie slecht in is, want dat zijn enkel mogelijkheden voor jou om het beter te doen. En als er een cruciaal feit of een briljante revelatie mist in de tekst van je concurrentie… dan is dat enkel maar een uitnodiging om dit wél in de jouwe te implementeren.

  • Schrijf vervolgens drie manieren neer die ervoor zouden kunnen zorgen dat jouw artikel beter is. Je kan bijvoorbeeld dieper ingaan op een belangrijk detail, een volledig nieuw stuk informatie delen of experimenteren met formatting zodat je content visueel aantrekkelijker wordt.

Klaar voor nieuwe contentideeën?

nieuw inzicht

Dat zal wel zijn! Want je hebt nu kennis over:

  • De keywords die het meest gezocht worden
  • De specifieke zinnen die worden ingegeven om te zoeken op deze keywords
  • De meest gezochte vragen
  • De meest verkregen antwoorden

Combineer deze vier puntjes om tot een totaalbeeld te komen. Nu heb je een duidelijke lijst met:

  • De bestaande contentstukken waarmee je moet concurreren
  • Nieuwe content waarmee je je publiek aantrekt

Converteer via content, met behulp van landingspagina’s 

Oké. Dus nu krijg je meer verkeer dankzij je contentproductie. Maar wat nu? Is er een rechtstreekse weg van content naar conversie?

Ja. En die ziet er zo uit: 

  • Creëer een specifiek stuk ‘gated’ content (zoals een ebook of een whitepaper) per post.
  • Bouw en schrijf een landingspagina voor elke post.
  • Verwijs per post met een sterke CTA naar die landingspagina.

Belangrijk om weten: het gaat hier niet om het dwingen van je bezoeker tot iets waar hij of zij eigenlijk geen zin in heeft. Het gaat eerder om de creatie van een mogelijkheid, waar de bezoeker al dan niet op in kan gaan. Want, als je niets vraagt… dan kan je ook niets ontvangen.

Dus.

Creëer sterke content, link naar relevante contentaanbiedingen via landingspagina’s en… verzorg de leads die je krijgt uit deze content. Zo! Een datagedreven contentstrategie op één dag.

Wil ook jij een contentstrategie opstellen die gebaseerd is op gefundeerde data? Of wil je je bestaande basis-aanzet verder uitwerken? Dan heeft Mia de perfecte oplossing; het Digitaal Groeiplan. Aarzel niet om ons te contacteren voor meer informatie. We vertellen je er alles over en staan je graag bij gedurende het volledige proces. Tot snel!

New Call-to-action