De belangrijkste vragen bij een website redesign

Inbound Marketing, Ontwerpen, Schrijven, webdesign
Written by Mia
 Een redesign van een website: het is en blijft een complex gegeven. Er komt heel wat bij kijken en heel vaak levert het eindeloze discussies op wanneer design, functionaliteit en resultaat samengevoegd moeten worden. Maar hoe start je daar dan wel mee?
  • “Help! Onze website reflecteert niet accuraat wie wij zijn als bedrijf.”
  • "Mijn site levert geen leads meer op."
  • “Onze site vertelt helemaal geen verhaal.”
  • “Onze klanten vinden nooit wat ze zoeken op onze site.”
  • “Onze website is onvindbaar in zoekmachines.”

Komt dit je bekend voor? We horen deze statements namelijk regelmatig wanneer we starten met een website redesign project. Een nieuwe website is de ultieme kans om te starten met een schone lei. Hiermee krijg je een kans om langstaande issues op te lossen en om de waarde van je bedrijf duidelijker te communiceren. Het is een kans om opnieuw te starten en om een nieuwe fantastische eerste indruk te maken.

Spring mee op de redesign-kar!

Het is eenvoudig om opgewonden te raken over verschillende designelementen: ze zijn de veranderingen die het meest opvallen en een belangrijk onderdeel van een goede user experience. Toch valt en staat alles bij de strategie achter de geredesignde website.

Vooraleer je dus begint met de wilde creatie van een aantal designconcepten, beantwoord je best eerst een aantal fundamentele vragen. Zeven, om precies te zijn.

#1 Wat zijn de hoofddoelen die we willen bereiken?

Denk na over hoe je website past in je sales- en marketingdoelstellingen. Wil je je salespercentage laten stijgen? Neem dan een stap terug en denk eens na over hoe je (nieuwe) website je hierbij kan helpen. Stel hier zeer specifieke, meetbare en realistische goals voor op.

Wanneer je duidelijk hebt vast- en opgesteld wat je wil bereiken met je website en hoe je het succes ervan wil bepalen, zal je in staat zijn om een duidelijker beeld te vormen over hoe de structuur van je nieuwe website eruit moet zien.

#2 Wie zijn de hoofdbezoekers?

Vanzelfsprekend, toch? Allesbehalve. Want, de hoofdgebruiker van jouw product of dienst is niet per se dezelfde persoon als degene die onderzoek doet naar jou en je bedrijf. Zo kan je bijvoorbeeld een fabrikant van motoronderdelen zijn die ervanuit gaat voornamelijk ingenieurs te bereiken, maar verkoop je eigenlijk voornamelijk aan autofabrieken.

En deze twee potentials hebben heel verschillende opvattingen: de ingenieur geeft bijvoorbeeld niet veel om kost, terwijl de aankoopmanager van een fabriek voornamelijk bezig is met de beste prijs-kwaliteitverhouding.

#3 Waar gaan ze naartoe voor informatie?

shutterstock_180513086.jpgAls je aan het praten bent met je klant, vraag dan eens waar ze gewoonlijk op zoek gaan naar informatie over hun sector. Dit zal je helpen de toon van je website te bepalen en vast te stellen welke kanalen het meest effectief zijn om door te verwijzen naar jouw website.

Gebruik Google Analytics om te weten te komen welke pagina’s op je website het meeste bezoek mogen ontvangen. En via HubSpot kan je bovendien ook te weten komen welke pagina’s het meeste conversie bewerkstelligen. Deze rapporten bekijken alle stappen die de bezoeker neemt vanaf ze landen op je website. Op deze manier heb je hard bewijs om te beslissen welke content het meest effectief is per doelstelling.

#4 Hoe ziet de typische sales cyclus eruit?

Heb jij de mooiste website van de wereld? Top! Maarr als deze de bezoeker niet verder in de sales cyclus krijgt, is het toch verloren moeite (en geld). En om dit wél gedaan te krijgen, is het belangrijk dat marketing en sales op dezelfde lijn zitten. Want, het gebeurt maar al te vaak dat je salesteam zich niet bewust is van de (succesvolle) marketingtactieken om bezoekers te lokken en omgekeerd: het marketingteam weet niet altijd wat er gebeurt vanaf iemand contact opneemt.

Hoe dan ook is het belangrijk om het volgende te onthouden: de kansen zijn bijzonder groot dat je bezoeker je website meerdere keren zal bezoeken vooraleer contact op te nemen. Hij of zij zit dan immers nog in het beslissingsproces, wat tijd vraagt. Hij of zij zal in dit stadium waarschijnlijk eerst om feedback vragen van anderen, of iemand anders moeten overtuigen om de beslissing te (mogen) nemen. Deze raadgevers noemen we secundaire persona’s.

Overweeg welke informatie je nodig hebt op je website om zowel primaire als secundaire persona’s te overtuigen in elk stadium van het salesproces.

#5 Wat zijn de hindernissen in het salesproces?

shutterstock_203082748.jpgEn hoe kan je je website zo structureren dat deze hindernissen vermeden worden? En hoe zorg je ervoor dat je waardevolle en relevante content hebt op elke pagina?

Vraag het aan de klant

  • Waardoor aarzelen ze en/of wordt een beslissing vertraagd?
  • Welke gegevens moeten ze zien te bevestigen?

Vraag het aan je sales

  • Welke vragen worden het meest gesteld door potentiële kopers?
  • Welke informatie deel je het meeste met je potentials?

Beantwoord deze vragen om vast te stellen welke elementen noodzakelijk zijn om de zorgen van je potential op te lossen. Met andere woorden: zorg ervoor dat ze je vertrouwen.

#6 Wat doet de concurrentie?

Wanneer was de laatste keer dat je je eigen naam, service en/of product opzocht via Google of een andere zoekmachine? Doe dit regelmatig: je kan er alleen maar uit leren. Welke namen vind je terug, naast die van jou? Heb je nog geen diepteanalyse gedaan van je concurrenten of is het al een tijdje geleden? Zeker doen: je kan nog verrast worden door wat je vindt. Neem de tijd om dit te analyseren: wat vind je bijvoorbeeld zelf aantrekkelijk aan de website van je concurrent – zowel design- als contentgewijs? Hoe positioneren zij hun producten of diensten? En hoe kan jij hier inspiratie uit halen om er nog beter uit te komen?

#7 Welke boodschappen willen we doorcommuniceren?

Een website redesign is dé ultieme kans om duidelijker te communiceren. De boodschap op de banner van je homepagina is letterlijk de eerste indruk die je maakt op je potential. Geef deze dus de tijd en aandacht die het verdient.

Denk na over wat jou onderscheidt van de concurrentie en wat de algemene boodschap is die je wil doorgeven. Want naast je product of dienst verkoop je ook nog iets anders:

  • Efficiëntie?
  • Gemoedsrust?
  • Status?
  • Gebruiksgemak?
  • Kostenbesparing?

Of alle bovenstaande en meer? Denk na over het grotere plaatje dat jouw product of dienst met zich meebrengt – en denk na over de beste manier om dit verhaal te vertellen aan je bezoeker, via je website(design).

De volgende stap

Het redesignen van de website van jouw bedrijf gaat over veel meer dan het volgen van de meest populaire designtrends – hoewel deze elementen uiteraard wel een serieuze impact hebben. Om het maximum te halen uit je website, moet je gaan voor een allesomvattende aanpak – die begint bij een goede en grondige website redesignstrategie.

Heb jij geen team in huis dat deze taak op zich kan nemen? Overweeg dan om de hulp in te roepen van een agency dat ijzersterk is in website redesign voor inbound marketing. Contacteer dan zeker de Mia-specialisten. Wat doen wij voor jou:

  • Grondig onderzoek uitvoeren.
  • Een op maat opgestelde strategie uitwerken.
  • De volledige uitvoerende functie: zowel contentgewijs, designgewijs als technisch.

Geïnteresseerd? Dat zal wel zijn!contact opnemen met Mia