De conversieratio van je site verbeteren in 5 stappen

Inbound Marketing, Search Engine Optimisation, content
Written by Mia

Of je nu wil dat bezoekers van jouw site contact met je opnemen, een aankoop doen in je webshop of een download uitvoeren van een gratis stuk content: conversies verzamelen is voor veel bedrijven het hoofddoel van hun website en een essentieel onderdeel van hun marketingstrategie. Maar conversies komen natuurlijk niet vanzelf en er zijn heel wat factoren die het succes van jouw site als conversiemachine kunnen beïnvloeden. We geven je in deze blog alvast 5 elementen mee die absoluut nagekeken moeten worden wanneer je de conversieratio van je site wil verbeteren.

Plaats Calls-To-Action (CTA's) op je landingspagina's

Wat denk je dat er effectiever is: een standaard opgemaakte link naar een download of formulier in een lange tekst, of een aantrekkelijke, duidelijke en aansporende button of afbeelding die meteen duidelijk maakt wat de klikker mag verwachten? Het aanbieden van (al dan niet gepersonaliseerde) CTA's is een van de beste manieren om de conversieratio van jouw site te verbeteren en het aantal conversies te verhogen. Door het gebruik van CTA's zien zowel de lezer als de scanner (personen die slechts vluchtig over je pagina heen lezen) meteen waar de essentiële volgende click moet gebeuren en kan je hen alvast een grafisch voorproefje geven van wat er vervolgens komt. 

Probeer te experimenteren met verschillende varianten van die Calls-To-Action om te ontdekken wat de ideale boodschap, kleurschema en grootte is voor je knoppen, op basis van het aantal conversies dat ze genereren. Probeer je CTA's zo uniek mogelijk te maken, aan te passen aan de inhoud van de pagina waar ze op staan en volg de verschillende resultaten goed op. Zo zal je al gauw meer conversies tellen op jouw site.

Onderzoek de juiste tekstlengte voor landingspagina's en blogposts

Werkt een korte, beknopte landingspagina beter dan een langer uitgesponnen variant met meer informatie? Niet per sé. In theorie werken korte, overzichtelijke pagina's beter omdat mensen sneller alles gelezen hebben en willen converteren, maar dat geldt niet voor alle markten of sectoren. Voordat je begint met het schrijven van blogposts en landingspagina's is het belangrijk om uit te zoeken wat de bezoekerspatronen zijn van jouw verschillende persona's. Tools als Google Analytics of Hotjar kunnen daar een duidelijke meerwaarde bieden, samen met het Digitaal Groeiplan. Ook de A/B-testing mogelijkheden van HubSpot passen hier perfect in.

Zorg voor een gebruiksvriendelijk design

Enkel een overtuigende en informatieve tekst en een duidelijke Call-To-Action volstaan niet om een goed converterende landingspagina te verkrijgen. Als beide elementen niet voorzien worden van een gebruiksvriendelijke lay-out, zal je conversie optimalisatie mogelijk geen succes worden. Ook hier zijn A/B-testen en een voorafgaande bezoekersanalyse niet overbodig om jouw website meer conversies te laten opleveren. In een wereld waarin sitebezoekers het stilaan gewend zijn dat ads rechtsbovenaan verschijnen, zal een CTA onderaan de pagina misschien beter zijn. Of misschien lezen je bezoekers jouw pagina's en blogs niet tot het einde? In zo'n geval valt er best te opteren voor een (niet storende) CTA in het midden van de pagina.

Ook de lengte en lay-out van invulformulieren worden idealiter op dezelfde manier bekeken. Sowieso is het altijd best om de lengte van een formulier te koppelen aan de waarde van de 'opbrengst'. Zo zal een uitgebreide whitepaper meer invulvelden rechtvaardigen dan een inschrijving voor een nieuwsbrief. Wat je ook doet en hoe je ook test, vergeet zeker niet om rekening te houden met SEO door een duidelijke header-structuur in jouw pagina te brengen.

computer en laptop met wireframe

Denk aan de details

We spenderen steeds meer tijd online en we zijn stilaan kritischer aan het worden op de sites die we bezoeken. Meer leads genereren voor je website betekent dan ook zorgen dat het verblijf van bezoekers op jouw site zo aangenaam mogelijk verloopt. Zijn er kleine lettertjes verbonden aan je aanbod? Maak die dan duidelijk. Zijn er mogelijke invulvelden die extra informatie behoeven over wat jouw bedrijf met die info zal doen? Geef dat meteen mee. Zorg ervoor dat het conversieproces zo vlot mogelijk loopt en dat bezoekers geen enkele reden krijgen om niet te converteren.

Schrijf een activerende headline

Het eerste wat bezoekers te zien krijgen wanneer ze op een van jouw landingspagina's terecht komen, is de titel. Als die matig is, dan lezen ze vaak al niet meer verder. Een goede titel vat de inhoud van je pagina, blog of artikel samen en nodigt uit om verder te lezen. Liefst samengevat in 50 tot 60 tekens, kwestie van ook daar rekening te houden met de SEO-regels.

Benieuwd welke zaken je kan optimaliseren op je site om jouw conversieratio te verhogen? Vraag dan snel je Inbound marketing barometer aan, waarin we jouw digitale kanalen kort analyseren en je 5 tips geven om je conversie te verhogen.

New Call-to-action