De juiste doelgroep aanspreken met Buyer Persona's

Inbound Marketing, content
Written by Britt Libot

Waarom is het aflijnen van uw doelgroep essentieel in uw marketing en waarom heeft u daar buyer persona’s voor nodig? Omdat het bijzonder belangrijk is dat u uw klant leert kennen.

Cliché? Ja. Maar wel keihard de waarheid. Want enkel als u het publiek waarvoor u schrijft ook echt goed kent, weet u wat te schrijven om hen te activeren en overtuigen. Het is belangrijk om te weten wie de klant is, maar ook wat hij of zij belangrijk vindt, wat hij nodig heeft en wat hem motiveert. Deze kennis wordt opgeslagen in uw buyer persona’s. Maar wat zijn dit nu precies?

 

Buyer persona’s zijn het hart van Inbound Marketing

En eigenlijk van elke vorm van digitale marketing. Buyer persona’s zijn semi-fictieve representaties van de ideale klant:

  • Semi: de persona’s worden opgemaakt aan de hand van echte data zoals demografie, rol in het bedrijf, … Onderschat deze ‘semi’ niet: het is bijzonder belangrijk dat uw persona’s in de eerste plaats op basis van echt onderzoek worden opgesteld.
  • Fictief: het blijven wel verzonnen personages, die deels gebaseerd zijn op de zogenaamde educated guess: er wordt nagedacht over mogelijke gedragspatronen, motivaties, doelen, …

Om succesvolle resultaten te bereiken in Inbound of Content Marketing, is het belangrijk dat u deze persona’s ‘kent’ en begrijpt. U moet weten:

  • … waar ze vandaan komen
  • … wat hun problemen zijn
  • … waar ze naar op zoek zijn
  • … waar ze hulp mee nodig hebben
  • … hoe en wat ze Googlen

Eenmaal de persona’s zijn aangemaakt, kan u ook uw keyword research aanpassen aan de hand van de vergaarde informatie. Denk na over de keywords of zoektermen die zij (zouden kunnen) gebruiken en schrijf uw content in functie van deze termen. Zo schrijft u meteen ook in de taal van uw buyer persona's.

Denk vanuit ‘zij’, niet vanuit ‘wij’

Buyer persona’s ontstonden vanuit de kernopvatting van Inbound Marketing: vertrek vanuit het publiek, niet vanuit de marketeer. Het is niet meer (enkel) relevant dat uw mogelijke klanten u leren kennen: het is relevanter dat u ze leert hoe ze hun problemen kunnen identificeren én oplossen. Op deze manier wordt het voor uw team eenvoudiger om gerichte content, e-mails en aanbiedingen op te stellen. En elke bezoeker van uw site of mogelijke klant heeft verschillende behoeften en noden, die allemaal een aparte aanpak vereisen.

shutterstock_153911264-313553-edited.png

Buyer persona’s helpen bij uw contentstrategie

Het creëren van content neemt veel tijd en energie in beslag. Daarom is het belangrijk dat al deze moeite niet verloren gaat: u wil ervoor zorgen dat uw content een zo groot mogelijke impact heeft. Hierbij helpen buyer persona’s: u kan uw content afstemmen op de opgestelde persona’s, waardoor u duidelijk kan bepalen naar wat voor advies of raad uw bezoekers en mogelijke klanten op zoek zijn.

Bijvoorbeeld: u ziet dat u 1000 ‘persona X’ contacten heeft die al een hele tijd in het ‘lead’ stadium zitten. Dan kan u content creëren die ervoor zorgt dat ze zachtjes doorgestuurd worden naar de volgende fase van het aankoopproces.

Dus… Waarom?

“Iedereen aanspreken spreekt niemand aan.”

  • Als u begrijpt tegen wie u aan het praten bent, dan kan u content creëren die specifieke vragen van uw klanten beantwoordt.
  • Met de juiste content begeleidt u bezoekers door het aankoopproces: van bezoeker naar lead, van lead naar klant en van klant naar fan.
  • Door te weten wat voor interesses uw mogelijke klant heeft, kan u een betekenisvolle conversatie aangaan met meer gerichte informatie die (bijna) individueel aanspreekt.
  • U kan inspelen op de buyer journey, het specifieke aankoopproces van uw klanten
  • Als u weet wat de belangrijkste vragen zijn van uw doelpubliek, leert u ook op welke keywords ze zoeken. U kan uw content dus schrijven in functie van deze keywords.