De juiste doelgroep aanspreken met Buyer Personas

Inbound Marketing, content
Written by Mia

Waarom is het aflijnen van je doelgroep essentieel in je marketing aanpak? En waarom heb je daar buyer personas voor nodig? Kort gezegd: omdat het bijzonder belangrijk is dat je jouw klant leert kennen. Cliché? Ja. Maar wel keihard de waarheid. Want enkel als je je doelpubliek echt goed kent, weet je precies wat te schrijven om hen te activeren en overtuigen. 

Het is belangrijk om te weten wie de klant is, maar ook wat hij of zij belangrijk vindt en nodig heeft en wat de klant motiveert. Deze kennis wordt opgeslagen in je buyer personas. Maar wat zijn buyer personas nu precies?

Buyer personas zijn het hart van Inbound Marketing

En eigenlijk van elke vorm van digitale marketing. Buyer personas zijn semi-fictieve representaties van de ideale klant:

  • Semi: de personas worden opgemaakt aan de hand van echte data zoals demografie, rol in het bedrijf, … Onderschat deze ‘semi’ niet: het is bijzonder belangrijk dat jouw personas in de eerste plaats op basis van echt onderzoek worden opgesteld.
  • Fictief: het blijven wel verzonnen personages, die deels gebaseerd zijn op de zogenaamde educated guess: er wordt nagedacht over mogelijke gedragspatronen, motivaties, doelen, …

Om succesvolle resultaten te bereiken in Inbound of Content Marketing, is het belangrijk dat je deze personas ‘kent’ en begrijpt. Je moet weten:

  • … waar ze vandaan komen
  • … wat hun problemen zijn
  • … waar ze naar op zoek zijn
  • … waar ze hulp mee nodig hebben
  • … hoe en wat ze Googlen

Eenmaal de personas zijn aangemaakt, kan je ook jouw keyword research aanpassen aan de hand van de vergaarde informatie. Denk na over de keywords of zoektermen die zij (zouden kunnen) gebruiken en schrijf je content in functie van deze termen. Zo schrijf je meteen ook in de taal van jouw buyer personas.

Denk vanuit ‘zij’, niet vanuit ‘wij’

Buyer personas ontstonden vanuit de kernopvatting van Inbound Marketing: vertrek vanuit het publiek, niet vanuit de marketeer. Het is niet meer (enkel) relevant dat je mogelijke klanten jou leren kennen: het is relevanter dat je ze leert hoe ze hun problemen kunnen identificeren én oplossen. Op deze manier wordt het voor je team eenvoudiger om gerichte content, e-mails en aanbiedingen op te stellen. En elke bezoeker van jouw site of mogelijke klant heeft verschillende behoeften en noden, die allemaal een aparte aanpak vereisen.

buyer personas-doelgroep

Buyer personas helpen bij jouw contentstrategie

Het creëren van content neemt veel tijd en energie in beslag. Daarom is het belangrijk dat al deze moeite niet verloren gaat: je wil ervoor zorgen dat jouw content een zo groot mogelijke impact heeft. Hierbij helpen buyer personas: je kan je content afstemmen op de opgestelde personas, waardoor je duidelijk kan bepalen naar wat voor advies of raad jouw bezoekers en mogelijke klanten op zoek zijn.

Bijvoorbeeld: je ziet dat je 1000 ‘persona X’ contacten hebt die al een hele tijd in het ‘lead’ stadium zitten. Dan kan je content creëren die ervoor zorgt dat ze zachtjes doorgestuurd worden naar de volgende fase van het aankoopproces.

Dus… Waarom?

“Iedereen aanspreken spreekt niemand aan.”

  • Als je begrijpt tegen wie je aan het praten bent, dan kan je content creëren die specifieke vragen van jouw klanten beantwoordt.
  • Met de juiste content begeleid je bezoekers door het aankoopproces: van bezoeker naar lead, van lead naar klant en van klant naar fan.
  • Door te weten wat voor interesses jouw mogelijke klant heeft, kan je een betekenisvolle conversatie aangaan met meer gerichte informatie die (bijna) individueel aanspreekt.
  • Je kan inspelen op de buyer journey, het specifieke aankoopproces van je klanten
  • Als je weet wat de belangrijkste vragen zijn van jouw doelpubliek, leer je ook op welke keywords ze zoeken. Je kan je content dus schrijven in functie van deze keywords.

New Call-to-action