In 2016 starten met Inbound? De State of Inbound samengevat!

Inbound Marketing, Marketing Automation, Hubspot
Written by Mia

HubSpot ondervraagt jaarlijks een duizendtal ervaren marketing- en salesmensen over de hele wereld over alles wat met marketing en sales te maken heeft. Ze zoeken antwoorden op de meest gestelde vragen, gaan na wat de meest begeerde uitdagingen zijn, spitten prioriteiten uit en gaan op zoek naar de meest gedurfde tactieken. Deze gegevens worden in één rapport verzameld, zodat iedereen vrij gebruik kan maken van deze schat aan informatie. En dit rapport? Dat noemen we de State of Inbound.

‘State of Inbound’, waar lag dit jaar de focus?

Dit jaar werd er niet zozeer gefocust op Inbound Marketing: dit is ondertussen immers al wel gesetteld. Er werd vooral nagedacht over de reden waarom leiders leiden en achterblijvers. Nu ja, achterblijven. De State of Inbound is niet enkel een handige verzameling van interessante data, maar het is ook een soort gids die kan helpen bij uw Inbound Marketing aanpak in 2016. Wij gingen op zoek naar de ideale manier en de beste tactieken om succesvol Inbound Marketeer te worden, haalden de belangrijkste ondervindingen eruit en sommen ze graag voor u op in vijf verschillende hoofdstukken.

De groei van Inbound

Inbound Marketing geeft de kleine speler evenveel (marketing)macht als de grote bedrijven met grote budgetten. Dit kunnen we afleiden uit effectieve statistieken. In deze cijfers vonden we ook de topprioriteiten én de grootste uitdagingen van marketeers terug – of deze nu in een groot of klein bedrijf tewerkgesteld zijn:

  • De topprioriteit van elke marketeer ligt bij het binnenhalen en –houden van leads.
  • De grootste uitdaging van elke marketeer ligt bij het aantonen van de ROI.

Wat we herhaaldelijk zagen terugkeren in de resultaten, was dat iedereen (uiteraard) op zoek was naar meer budget. De sleutel hiervoor? Een positieve ROI: want degenen die hier (goed) mee bezig waren, die hadden tot maar liefst twee keer meer kans om een hoger budget te krijgen voor de volgende ROI-genererende strategie.

De boodschap is dus duidelijk: zorg voor een positieve ROI en kijk toe hoe het budget van volgend jaar omhoog gaat.

grafiek type bedrijfGroeiende trends

De Inboundtrends volgen altijd een behoorlijk voorspelbaar pad, maar toen we tussen de resultaten snuffelden, wisten we er toch nog enkele verrassingen uit te vissen:

  • Elk bedrijf is op zoek naar meer leads en conversies, ongeacht de kost (!). Sterker nog: het proberen beperken van deze kost bleek een tot drie keer minder grote prioriteit te zijn dan het binnenhalen van nieuwe leads.
  • Zelfs outbound marketeers vinden outbound overrated (maar liefst 32% van de afgenomen interviews wees dit uit).
  • Er worden steeds meer freelanceschrijvers aangenomen om kwalitatieve content te voorzien.

De beste marketingpraktijken

Oké. We weten ondertussen al wat iedereen wil: meer ROI, meer leads, meer conversie en meer budget. Gelukkig maar, dan, dat Inbound bestaat: uit de statistieken blijkt dat een bedrijf maar liefst drie keer meer kans heeft om een hogere ROI te krijgen met een Inboundcampagne.

De HubSpot enquête vroeg aan elke deelnemer om de factoren te identificeren die voor een verandering in het Inboundbudget zorgden. De resultaten? Die wezen uit dat er geen enkele factor belangrijker is dan reeds bereikt succes met Inbound Marketing: dit bewijst nog maar eens dat Inbound een spel is met een trage en lange aanloop, maar dat er voor elk budget duidelijke resultaten behaald worden.

En dit moet elke marketeer goed beseffen. Deins dus niet terug van een trage start, want geloof ons… De stroomversnelling komt eraan. Nog een voordeel aan dit rapport? We kunnen er schaamteloos mee onderzoeken wat de bedrijven met de hoogste ROI (goed) doen. Haal pen en papier maar alvast boven en noteer volgende succesvolle marketingpraktijken:

  • Ze weerstaan de aantrekking van betaalde campagnes: outbound is immers overrated.
  • Ze zijn zich bewust van het feit dat Inbound een hogere ROI bewerkstelligt – onafhankelijk van de grootte van het bedrijf.
  • Ze checken hun ROI regelmatig om aan te tonen dat deze jaarlijks groeit – met een groter budget als gevolg.
  • Ze laten hun content schrijven door personeel, maar ook door professionele gastschrijvers.
  • Ze checken hun marketingcijfers minstens drie keer per week.

marketingspend-stateofinbound.pngHoe beginnen met Inbound Marketing?

Of liever gezegd: hoe geraken de topmarketeers aan de top? Welke tools gebruiken ze? Wat voor relatie hebben ze met de salesafdeling? En hoe (vaak) denken ze aan hun cijfers?

  • Eerst en vooral: ze maken gebruik van marketing automation software.
  • Ze denken mee na over verschillende opties voor sales software. Zo hebben ze meer kans op een positieve ROI en 11% meer kans op het krijgen van een hoger budget.
  • Ze checken hun cijfers meer dan drie keer per week, waardoor ze 20% meer kans hebben op een verhoogde ROI.
  • Succes zaaien door Inbound Marketing is een teameffort: daarom vraagt dit om een goede samenwerking tussen Sales en Marketing.

stateofinbound-marketingautomationroi.pngInbound = internationaal

Inbound marketing is globaal gezien effectief: dit weten we omdat de resultaten uit de State of Inbound uit maar liefst 150 verschillende landen komen. Deze statistieken wijzen uit dat Inbound drie keer zo populair is als outbound. Wereldwijd.

Wat moeten we hier nu uit onthouden?

  • Drie op de vier marketeers, globaal bekeken, geeft de voorkeur aan Inbound Marketing.
  • Zowel Inbound als outbound marketeers noemen betaalde reclame de nummer één ‘overrated’ marketingtechniek.
  • Een goede marketing ROI zorgt voor meer budget. Maar om dit te bereiken, moet u uw ROI zorgvuldig bijhouden en bestuderen.
  • Topmarketeers zijn zich ervan bewust dat Inbound Marketing een lang verhaal is.
  • Inbound Marketing draagt de voorkeur in verschillende bedrijfstypes: B2B, B2C, non-profit … Iedereen implementeert Inbound tactieken.
  • Inbound campagnes hebben een hogere ROI dan outbound campagnes. Dit geldt voor alle maten van bedrijf en voor alle budgetten.
  • Zorg voor een goede relatie tussen marketing en sales, zodat u een hogere ROI krijgt.

Benieuwd naar het volledige rapport? Download het volledige document gratis via onderstaande link!

Download The State of Inbound