De toekomst van digital marketing

Inbound Marketing
Written by Britt Libot

Weet je wat handig zou zijn? Dat we zouden weten welke online kanalen onze klanten binnen twee jaar gaan gebruiken. Het zou ons marketingplan een stuk gemakkelijker maken, maar jammer genoeg behoort ‘de toekomst voorspellen’ (nog) niet tot ons talentenlijstje. Dus – dan moeten we deze voorspelling op een andere manier zien te maken. En dit doen we door beschikbare data te analyseren.

Het resultaat van deze analyse toont ons dat inbound marketing sterker dan ooit in zijn schoenen staat – en dat dat hoogstwaarschijnlijk zo zal blijven. Want nieuwe netwerken en technologieën mogen dan wel met dertien in een dozijn opkomen,  wij zijn er zeker van dat elk van deze vernieuwingen te integreren valt in de inbound methodologie van aantrekken, converteren, afsluiten en plezieren.

In deze blogpost bekijken we enkele marketingtrends die op het programma staan, aangevuld met enkele tips over hoe ze te gebruiken.

#1 Digital marketing wordt steeds meer datagestuurd

Vroeger vertrouwden marketeers voornamelijk op buikgevoel en persoonlijke voorkeuren bij het maken van een beslissing. Naar de toekomst toe zal data – en niet mening – het belangrijkste zijn om rekening mee te houden. Marketing is dus niet langer een activiteit waar je zomaar wat geld naar kan smijten in de hoop dat het werkt: elke investering moet nauwkeurig besproken en ingepland worden. 

Marketing analytics

Deze evolutie is natuurlijk het gevolg van de opkomst van marketing analytics: deze software toont websitebezoeken, CTA-clicks, conversieaantal, … met één simpele muisklik. Een ideale tool voor marketeers, dus, om wetenschappelijk te analyseren wat er al dan niet werkt.

Wat hou je best zoal in de gaten?

content.jpg
  • Leads die marketing-klaar zijn: welke van je leads zijn klaar om aangepakt worden door je salesteam – en vanwaar komen ze?
  • Lifecycle funnel: hoe zijn je contacten verdeeld in de funnel? Wat is het effectieve leadpercentage?
  • Blog leads: vanwaar komen de mensen die converteren via je blog?
  • Contacten door conversie: hoeveel contacten converteren op je meest populaire pagina’s? Wat voor conversie krijgen we per pagina?
  • Lead tot klant ratio: hoeveel procent van je leads wordt ook effectief klant?
  • Contact vs. persona: hoeveel van je contacten behoren tot je buyer persona(‘s)?

 Vanaf je een aantal benchmarks hebt opgesteld, kan je vragen beginnen stellen:

“Waarom is deze metric altijd zo laag op dit tijdstip?”

“Wat heeft voor deze grote stijging gezorgd?”

Van hieruit kan je een aantal hypotheses opstellen en testen. En hierdoor krijg je meer data, waardoor je nog gerichter kan gaan werken. Een vicieuze cirkel met een happy end!

#2 Digitale marketing werkt steeds persoonlijker

Uit onderzoek is gebleken dat een kleine 75% van de online consumenten gefrustreerd raakt door websites met irrelevante content. Dit is slechts een van de aanwijzingen dat de traditionele ‘one-size-fits-all’ aanpak betreffende content klaar is om bij het afval gezet te worden. Daarom wordt er steeds meer gefocust op personalisatie: we willen mensen voorzien van een ervaring die hun voorkeur en gedrag reflecteert – en hierdoor ook inspeelt op wat ze in de toekomst zullen nodig hebben. 

Smart content

Als je gebruik maakt van ‘smart content’, dan kan je veel verder gaan dan enkel een email of e-book personaliseren. Je kan deze personalisatie doortrekken naar je homepagina, landingspagina’s, webpagina’s, formulieren en CTA’s. De content die je toont, toon je zeer bewust – en is gebaseerd op de informatie van contacten en bezoekers die je al hebt.

Smart content zorgt er dus voor dat je klanten, leads en bezoekers een ervaring krijgen die volledig inspeelt op hun specifieke noden. 

Stel buyer persona’s opdoelgroep.png

Om uit te dokteren wat voor content je moet tonen aan je huidige target, is het aangewezen om buyer persona’s te creëren. Deze representaties van jouw ideale klant zullen je helpen om de prospect beter te begrijpen. Je leert immers bij over:

  • hun kernkarakteristieken
  • hun voorkeuren
  • hun doelen
  • hun pijnpunten

Wanneer je al deze informatie verzameld hebt, zal je in staat zijn om de onderwerpen te vinden waar zij dagelijks mee bezig zijn.

#3 Digitale marketing zal steeds meer rond integratie draaien

Vroeger vonden je marketingtactieken verspreid plaats: je SEO deed je hier, je social media marketing deed je daar en je blogging deed je nog ergens anders. Het probleem hiermee was dat het zo goed als onmogelijk werd om al deze verschillende technologieën met elkaar te laten communiceren. En hierdoor werd het al helemaal onmogelijk om een helder overzicht van je marketingactiviteiten te krijgen.

Sinds de opkomst van geïntegreerde marketingplatformen is deze fragmentatie beginnen verdwijnen: met marketing automation hebben we een alles-in-een systeem waarmee je je SEO, sociale media, blogging, landingspagina’s, CTA’s, email en analytics op één plaats kan beheren. Handig!

#4 Digitale marketing wordt meer native

Native ads zijn zo ontworpen dat ze op natuurlijke wijze geïntegreerd kunnen worden in publicaties (of andere media) waarvan mensen plezier hebben. We hebben dus niet meer te maken met ads die interruptief en storend werken. Behalve ‘gesponsorde verhalen’ die bijvoorbeeld op BuzzFeed of in The New York Times verschijnen, zijn er ook andere vormen van native advertising: 

  • Gesponsorde video’s op populaire YouTubekanalen
  • Gesponsorde discussies op Reddit
  • Gesponsorde producten op Amazon

Maak je correct gebruik van native advertising? Dan heb je een mooie kans om je bereik uit te breiden, zonder interruptief te zijn.

#5 Digitale marketing wordt steeds mobieler

Mobiele optimalisering is een belangrijke factor voor: digital marketing.jpg

  • een goede user experience.
  • hoge ranking in zoekmachines.

Daarom raadt Google altijd responsive design aan: hiermee voorzie je immers een consistente ervaring voor de bezoekers die gebruik maken van verschillende toestellen. Via deze techniek past je content zich automatisch aan verschillende schermmaten en -richtingen aan. De technologie hierachter gebruikt bovendien (grotendeels) dezelfde HTML en URL’s over de verschillende toestellen heen, wat het eenvoudiger maakt voor zoekmachines om je webpagina’s te vinden en indexeren.

Dus!

Terwijl we ooit vastgeketend zaten aan logge computers, is het internet nu beschikbaar over ontelbare apparaten heen: van telefoons en tablets tot smart tv’s, ijskasten en auto’s. Sterker nog: volgens een rapport van MIT kunnen we verwachten dat er in 2017 maar liefst meer dan 30 miljard apparaten zullen bestaan die verbonden zijn met het internet. En dit zijn dus 30 biljoen apparaten waar we digital marketing op kunnen loslaten.

Klaar voor de toekomst? Wij wel!

Meer weten over digital marketing en over wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen? Aarzel dan niet om ons marketingteam te contacteren voor een kennismakend gesprek. Tot snel!

contact opnemen met Mia