De vier componenten van Inbound Marketing

Inbound Marketing, Marketing Automation, Hubspot
Written by Britt Libot

Tegenwoordig is elk bedrijf op zoek naar één simpele strategie die elk van hun digitale marketingnoden omvat. Klinkt te mooi om waar te zijn? Mogelijk. Maar Inbound Marketing maakt wel veel kans om een antwoord te bieden op al die vragen.

En dat weten veel bedrijven: Inbound Marketing groeit immers elke dag in populariteit. Toch is het niet altijd even evident om volledig te begrijpen wat Inbound Marketing nu precies is: het wordt namelijk nog altijd bijzonder veel verward met content marketing. En denk hier eens over na: hoe kan iemand succesvol aan Inbound Marketing doen, als hij/zij een incorrect begrip van deze strategie hanteert? Juist.

Hoewel content wel degelijk een groot onderdeel van Inbound Marketing is, blijft content marketing slechts één component van de gehele strategie. Laten we eens beginnen met Inbound Marketing op te delen in vier verschillende componenten.

1.    Strategie

Elk succesvol marketingprogramma start met een solide strategie. Toch wordt deze stap nog veel te veel overgeslagen: vaak wordt ervoor gekozen om meteen content te beginnen schrijven – en deze ook lukraak op het internet te verspreiden. Maar hoe kan je überhaupt weten welke content je moet creëren, en waarover je moet schrijven, als je niet eerst het verhaal achter je bedrijf bedenkt en afbakent?

Dus: in stap één van ons Inbound Marketingprogramma moet je een unieke stem voor je bedrijf creëren. Je moet goed vaststellen, en afbakenen, waarom en waarin jij verschilt van de competitie. En daarna moet je bepalen hoe je deze informatie tot bij de juiste doelgroep(en) krijgt.  

2.    Content

Nu je dit topverhaal vastgesteld hebt, is het tijd om de content te gaan ontwikkelen die jouw verhaal vertelt. Maar wat voor soort content moet je nu eigenlijk ontwikkelen? Willen jouw klanten ‘top-of-the-funnel’ artikels zoals gratis rapportages, tips & tricks en gidsen? Zijn ze op zoek naar ‘mid-journey’-content zoals webinars en demo’s? Of willen ze ‘final-stage’-content zoals case studies en getuigenissen?

funnel tunnelAls je een goede strategie hebt ontwikkeld, is het eenvoudig om het gewenste type content vast te stellen. Je weet nu hoe je (emotioneel) kan binden met het publiek, je hebt een interessant bedrijfsverhaal én je hebt genoeg bewijzen om op tafel te leggen over waarom jij beter bent dan concurrent X. Content is dé ideale manier om waardevolle informatie te delen met jouw prospects – wanneer ze ernaar op zoek zijn in hun buyer’s journey: als je dit correct doet, dan zorg je ervoor dat jouw bedrijf de meest logische en vanzelfsprekende keuze wordt wanneer je prospects klaar zijn om iets aan te kopen. 

Belangrijk om weten: content is geen ‘één keer en klaar’ oefening. Het consistent creëren van waardevolle content is de brandstof voor een succesvolle marketingcampagne. Zorg er dus voor dat je zeker één à twee blogposts per week inplant en/of minstens één emailnieuwsbrief per maand.

3.    Reikwijdte

Het is niet genoeg om je content op je website te plaatsen. Ja, ook al is deze content plain awesome. Het is zonde om tijd te steken in een fantastisch artikel, om het dan eenzaam en alleen te laten verkommeren op één websitepagina. Probeer er dus achter te komen waar je klanten en prospects hun (online) tijd spenderen: op deze manier wordt het een eitje om jouw content bij hen te krijgen!

Een tip hiervoor: deel je publiek op in verschillende segmenten. Zoals bijvoorbeeld: de groep waar je het meeste profijt uit kan halen, de groep die het meeste invloed uitoefent en de groep die het meest waarschijnlijk zal schrijven over jouw bedrijf. Vanaf je deze persona’s hebt vastgesteld, kan je gaan bedenken waar je deze moet zoeken.

4.    Technologie 

Heb je de eerste drie componenten succesvol kunnen implementeren? Top. Dan rest er je nu nog maar één stap: het inzetten van marketing automation software. Dit soort software heeft een heel assortiment aan tools dat je kan inzetten ter ondersteuning van jouw marketingstrategie. Er wordt een systeem opgesteld om je marketingprogramma op eenvoudige en duidelijke wijze te managen. Dit bespaart de marketeer tijd en moeite, waardoor hij/zij zich meer kan focussen op het optimaliseren van de gekozen strategie.

Wij bij Mia zijn overtuigd fan van HubSpot als marketing automation software. Geïnteresseerd? Aarzel niet om ons te contacteren voor meer informatie over deze techniek!

Hubspot in actie zien?