Drupal Blog automatisch overzetten naar HubSpot blog

Drupal, Hubspot
Written by David Duymelinck

Stel: je hebt al een blog, binnen een WordPress- of Drupal-site, en daar zit heel wat content in. Wat doe je dan met die content als je kiest voor een overstap naar de marketing automation software met blogfunctie van HubSpot?

Je kan natuurlijk altijd je blog binnen je bestaande platform laten staan. Niks mis mee. Maar als je alles binnen 1 platform wil bijhouden, dan heb je natuurlijk graag dat die blog overgezet wordt. Van WordPress naar HubSpot is er geen enkel probleem dankzij het feit dat HubSpot toelaat om XML-exports van je WordPress-blog opnieuw te importeren. Een beetje finetuning, en je kan weer verder. Waar wat doe je nu met Drupal? Want als je dat manueel moet doen, dan is dat een zeer tijdrovend en intensief werkje. Er is gelukkig een oplossing voor. Eentje die we in een ver verleden al eens hadden uitgetest voor een klant, maar nooit op verder zijn gegaan.

De inspiratie om er verder over na te denken kwam dankzij een van onze concullega's, die gisteren op hun blog toonden hoe je een Drupal 8 blog kon overzetten naar HubSpot via een export-import-sequentie met een omweg via een WordPress omgeving. Een sterk idee. Maar omdat we onszelf graag een 'Technically Specialized HubSpot Partner' noemen, kwam het idee om dit even opnieuw op te pikken en die hele WordPress tussenstap te vermijden. Daarvoor gebruikten we een combinatie van de HubSpot Developer API en de HubSpot PHP API client van Ryan Winchester. Het idee erachter is om de Drupal 8 ContentEntity functionaliteit te gebruiken om de gegevens op te halen. Deze gegevens worden in een datastructuur gezet die de hubspot API kan uitlezen en importeren in je HubSpot-blog. 

Wat haalt die connectie nu eigenlijk op?

Eigenlijk alles wat je zou willen, enkel gelimiteerd door de mogelijkheden van HubSpot als platform. De basis:

  • Blogtitel
  • Volledige inhoud van de post
  • Publish dates (je wil geen blog met al je posts op dezelfde datum)
  • Meta description
  • Featured image (gebruikt in blog overviews, social media posts...)
  • Category tags
  • Auteursinformatie
  • URL-slugs (het stuk van je URL na je domeinnaam)
  • Publicatie-status (kan ook algemeen gezet worden, zodat de overgezette posts op je blog nog niet zichtbaar zijn tot dat je een finale controle hebt gedaan)

Met andere woorden: de meeste data die je nodig zou kunnen hebben. Waar je wel op moet letten, is de foto's die je mee overneemt. De connector stuurt geen foto's uit je blogpost mee, maar plaatst ze in je blogpost met de huidige bestandslocatie, dus op je 'oude' server. Bij het volledig vernieuwen van je site of het afsluiten van een oude server, kan dat tot niet-getoonde afbeeldingen leiden. Het opladen van die afbeeldingen in HubSpot en ze vervolgens opnieuw gaan linken aan het nieuwe adres, kan dan op termijn gebeuren. Afhankelijk van de hoeveelheid foto's is dat weinig tot iets meer werk.

De voordelen? Je hoeft geen SQL queries te schrijven, moet geen WordPress-installatie opzetten als tussenstap en je kan grotendeels zelf bepalen wat je wil importeren. Bovendien is de code die wordt gebruikt perfect om te zetten naar een open-source Drupal-module, die vervolgens door elke developer geïntegreerd kan worden. Ook het omzetten van de code naar een Drupal 7-installatie (gezien het nog jonge karakter van Drupal 8 is het veel logischer dat je een oudere Drupal 7 blog naar HubSpot zou willen converteren) is een eitje.

En daarna?

Daarna is het vooral zaak om ervoor te zorgen dat je bezoeker geen last ondervindt van de wijzigingen die jij voor je eigen gemak of eigen resultaten hebt doorgevoerd. En dat jouw reporting correct blijft lopen, natuurlijk. Een aantal tips:

  • Zorg ervoor dat je HubSpot-blog er EXACT hetzelfde uitziet als je site, zodat bezoekers niet het gevoel hebben dat ze richting een extern platform worden gestuurd

  • Zorg voor een redirection plan dat al je oude blog-url's koppelt aan de nieuwe versies en gebruik dit om 301-redirects aan te maken, zodat bezoekers die toch nog een oude URL van een post tegenkomen toch op je nieuwe post terechtkomen. Doordat de importer de url-slug sowieso al mee stuurt, moet je dus eigenlijk enkel een export doen van de url's van je oude blog, deze kopiëren naar een nieuwe kolom in je bestand en op die kolom een search & replace actie uitvoeren op je eigen url. Een kind kan de was doen.

  • Maak een nieuwe Google Search Console property aan, laad de sitemap van je nieuwe blog op en vraag nieuwe indexatie van je pagina's aan.

  • Integreer je Google Tag Manager code in je nieuwe blog. Zorg ervoor dat alle oude tag-configuraties voor je blog aangepast worden naar je nieuwe url-structuur (blog.domein.be ipv domein.be/blog) en zet cross-domain tracking en referral exclusion van je blog en je site onderling aan.

  • Configureer (indien gewenst) de ingebouwde AMP-optie van HubSpot voor je blog

  • Check in de komende dagen je Analytics-software om te zien of alles zoals gewenst verloopt.

Benieuwd wat onze module en Mia Interactive voor jouw bedrijf kunnen betekenen, of praten over hoe onze custom HubSpot modules jouw marketing automation software naar grotere hoogtes kunnen brengen? Neem dan snel contact met ons op!

contact opnemen met Mia