Meer conversies behalen uit e-mail marketing

Inbound Marketing, Schrijven, content
Written by Britt Libot

Ah, e-mail. Er was een tijd dat het zowat het enige digitale communicatiekanaal was waar je op kon rekenen. Lang voordat er steeds meer e-mails binnen kwamen van afzenders die niet waren wie ze pretendeerden te zijn, zoals Nigeriaanse prinsen, Spaanse loterijen en, niet te vergeten, Bill Gates die het einde van de gratis Hotmail aankondigde. De bergen ongewenste spam zorgden ervoor dat e-mail meer en meer als iets in de marge werd aanzien. Onterecht, want wanneer goed aangepakt is een kwalitatieve email nog steeds een beproefde tactiek voor bedrijven en marketeers.

E-mail is ideaal om mobiele klanten te bereiken

Via e-mailmarketing kan u op mobiele wijze klanten bereiken, zonder per sé te moeten investeren in nieuwe technologie of software. Bovendien weten we uit onderzoek dat ongeveer 52% van de (Amerikaanse) gsm-gebruikers hun e-mail checkt via de telefoon. 42% van de verzonden e-mails wordt geopend op een smartphone, wat betekent dat maar liefst drie op de vijf marketing berichten eveneens mobiele marketing berichten zijn. Bovendien is e-mail beter geschikt voor mobiele marketing dan sms:

  • Met e-mail bereikt u ook andere mobiele platformen (iPad, tablets, …).
  • E-mails zijn altijd gratis voor de ontvanger, terwijl een sms een bepaalde kost met zich mee kan brengen.
  • E-mails hebben veel meer plek voor content dan sms’en, waardoor u betere marketingboodschappen kan schrijven.

E-mail is een effectieve manier om klanten up-to-date te houden

Er zit wel degelijk een gefundeerde reden achter e-mailmarketing: deze tactiek is ontzettend effectief om bedrijf en klant verbonden te houden. Meer nog: prospects zoeken vaak zélf e-mailmarketingcampagnes om op de hoogte te blijven van hun favoriete merken en winkels. Bovendien kan u de mail upgraden met leuke extra’s: coupons, leuke video’s of andere beloningen zorgen voor een groter engagement tussen klant en bedrijf. Maar: zorg er steeds voor dat uw mails op maat van de inschrijver of ontvanger geschreven zijn. Niet-gesegmenteerde e-mails hebben een veel grotere kans om als spam gemarkeerd en aanzien te worden, terwijl e-mails op maat zorgen voor meer tevredenheid en een betere conversie.

E-mailcoupons boosten online en instore sales

E-coupons zijn een belangrijke zaak en e-mailmarketing is er het kloppende hart van. Het aantal gebruikte mobiele coupons is in de laatste vijf jaar maar liefst verdubbeld tot een bereik van een miljard mensen. Dit komt omdat elke consument op zoek is naar manieren om te besparen: het ‘ontdekken’ van een coupon werkt hierbij in twee richtingen. De consument is ervan overtuigd dat hij of zij bespaart door de verminderde prijs, terwijl het bedrijf ervoor heeft gezorgd dat de consument iets heeft aangeschaft wat hij of zij zonder coupon in de eerste plaats waarschijnlijk nooit gekocht zou hebben.

E-mail valt eenvoudig aan te passen en te integreren in andere marketingtactieken

De veelzijdigheid van e-mailmarketing is zeker ook een van de redenen dat marketeers deze tactiek moeten blijven gebruiken. Afhankelijk van het soort e-maildatabase en de skills van de maker, kan e-mailmarketing van simpel tot bijzonder complex variëren. Daarnaast valt e-mailmarketing probleemloos te integreren in ongeveer elke andere marketingtactiek. Bovendien is het eenvoudig om persoonlijke e-mails op te stellen door onder andere het invoegen van de naam van de klant, een unieke welkomstboodschap te integreren...door middel van marketing automation.

E-mailmarketing is budgetvriendelijk

E-mailmarketing is niet enkel eenvoudig en effectief, het is ook budgetvriendelijk. Via e-mail kan u een groot aantal prospects bereiken tegen een bijzonder laag budget. Voor kleine bedrijven (of voor grote bedrijven die hun geld niet door ramen en deuren smijten) is e-mailmarketing dan ook de prefereerbare oplossing boven televisie- en radiomarketing.

Geïnteresseerd in e-mailmarketing, maar u weet nog niet goed hoe en wat? Of bent u op zoek naar manieren om e-mail te integreren in uw inbound- of content marketing? Download dan onze e-mailmarketing checklist met 15 tips & tricks om meer conversie te bereiken dankzij uw emails!

New Call-to-action