Facebook Advertising: ideale partner (als je het goed doet)

lead generation, facebook, social media
Written by Niels Bosmans

Je hoort tegenwoordig veel over adverteren op sociale media. En terecht, het zijn netwerken waarop veel, heel veel, mensen aangemeld zijn. Bovendien zijn die bijna dagelijks online en kan je op die platformen dus veel mensen bereiken. Daarnaast staan sociale media vol met persoonlijke informatie waar elke adverteerder graag van smult. Met die gegevens kan je er namelijk voor zorgen dat je je advertenties enkel vertoont aan mensen waarvoor ze relevant zijn. We overlopen met jullie een paar interessante mogelijkheden van Facebook Advertising waar je best eens mee experimenteert.

Eigen lijsten gebruiken

Een van de meest logische mogelijkheden van Facebook Ads zijn custom audiences. Daarmee maak je de doelgroep van je advertentie aan op basis van een eigen lijst met gegevens. Een mogelijkheid die je in heel wat andere media al lang gebruikt, maar de optie bestaat nog niet zo heel lang op Facebook. Wil je graag met eigen data werken, dan krijg je ook nog de keuze tussen:

  • een lijst rechtstreeks importeren
  • websitebezoekers verzamelen via een Facebook Pixel
  • app gebruikers verzamelen via een SDK

Met de rechtstreekse import van een lijst kan je echt alle kanten uit. De enige voorwaarde is het type van je document. Dat moet een CSV of TXT bestand zijn. De inhoud bepaal je volledig zelf. Je kan dan ook lijsten maken van allerlei gegevens. Je zou bijvoorbeeld iets kunnen doen met je klantenlijst, je lijst met lezers van je blog of je lijst met leads of websitebezoekers. Voor dat laatste voorstel kan je echter beter gebruik maken van een optie twee.

Doelgroep_lijstkeuzes.pngInstalleer de Facebook Pixel op je website of een bepaalde pagina. Die traceert automatisch wie er op bezoek kwam en maakt er zelf een lijst van aan. Nieuwe informatie wordt onmiddellijk aan die lijst toegevoegd. Die moet je dus niet zelf meer maken of updaten. Facebook Pixel doet dat voor jou.

De SDK, of Software Development Kit, werkt een beetje hetzelfde als de Facebook Pixel. Je installeert hem in je applicatie en de software maakt, op basis van je instellingen, een lijst aan met gegevens. Die kies je trouwens volledig zelf. Je kan bijvoorbeeld kiezen om de download van de app te registreren. Of je kan instellen dat hij enkel gegevens bijhoudt van mensen die een bepaald niveau haalden in je spelletje. Werken je gebruikers even offline? Dan houdt de SDK de verzamelde informatie bij en verstuurt die wanneer het toestel online gaat.

Je kent nu de opties om je eigen lijsten te importeren. Maak er dan ook slim gebruik van. De gemakkelijkste manier is om de mensen in je lijst te targetten. Dikwijls is het interessanter om die juist uit te sluiten van bepaalde campagnes. Een mooi voorbeeld is een advertentie die je applicatie promoot. Je wil die niet richten aan mensen die ze frequent gebruiken. Je kan ze daarentegen wel tonen aan al wie hem alleen downloadde en er daarna niets mee deed.

Heel gedetailleerd targetten

Het verhaal gaat dat je je advertenties op Facebook zo gedetailleerd kan targetten, dat je je uiteindelijk tot één persoon richt. De student die zich zo tot zijn kamergenoot richtte, is daar een getuige van. ‘Hoe is dat mogelijk?’, hoor ik je vragen. Wel, mensen geven op sociale media, vaak onbewust, ongelooflijk veel over zichzelf prijs. Op basis van die informatie kan jij combinaties maken die je uiteindelijke doelgroep selecteert. Ga je daar heel ver in, is er dus veel mogelijk. Het is dan wel belangrijk dat je je doelgroep heel goed kent natuurlijk. Zullen we de opties eens overlopen? Dan beginnen we met heel normale dingen en gaan we zo over naar écht gekke opties.

Een eerste indeling doe je op basis van locatie. Je zou namelijk maar gek zijn dat je, als lokaal bedrijf, advertenties toont aan mensen aan de andere kant van de wereld. Dat zou je veel geld kosten en brengt je allicht niets op. Een volgende selectie doe je op leeftijd, geslacht en taal.

Target_interest.pngNu deel je verder op op basis van demografische kenmerken, interesses en online gedrag. Daar wordt het pas echt interessant, want er kan echt belachelijk veel.

Met demografische targetting is het onder andere mogelijk om jonge ouders te targetten. Zelfs tot op de leeftijd van het kind. Vervolgens zou je die groep nog eens kunnen opdelen op basis van politieke overtuiging. Je kan de combinaties niet gek genoeg bedenken.

Daarna kan je verder met de interesses van je doelgroep. Moeten de jonge ouders geïnteresseerd zijn in dansen? Geef het gewoon in. Facebook zal je trouwens graag nog wat suggesties geven.

De laatste verfijning is op basis van gedrag. En, je raadt het al, ook dat gaat weer heel breed. Een klassiek voorbeeld is dat je je richt tot mensen die een bepaald type smartphone gebruiken. Of richt je je liever tot mensen met een bepaald type auto?

Voor je begint met targetten, is het dus belangrijk om je doel en doelgroep goed te kennen. Alleen zo kan je je voorkeuren optimaal instellen en je advertenties dus gericht vertonen (en maximale return krijgen). Denk maar even terug aan de student en zijn kamergenoot . Hij leefde samen met hem en kende dus al zijn interesses, voorkeuren en gedragingen. Het is nu aan jou om de kamergenoot van je doelgroep te zijn.

Vergelijkbaarbare doelgroepen maken

Facebook biedt je ook graag een nieuw publiek aan. Je kiest zelf of ze zich daarvoor baseren op een vooraf aangemaakte doelgroep, je pagina of een evenement dat je organiseerde. Respectievelijk houden ze dan rekening met de targetting van je doelgroep, de fans van je pagina of de aanwezigen op je evenement.Afhankelijk van je budget en voorkeuren kan je de nauwkeurigheid van de uitbreiding zelf kiezen. Zo kan je een groep heel relevant of juist heel breed maken. Zo maak je heel gemakkelijk een uitbreiding op je huidige publiek.Doelgroep_uitbreiden.png

Helemaal in de ban geraakt van de mogelijkheden van Facebook Advertising? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Onze specialisten halen samen met jou graag het beste uit je advertenties.

contact opnemen met Mia