Facebook Advertising of Google AdWords: welke kies je best?

Search Advertising, facebook, adwords
Written by Dimi Coppé

Om online te adverteren en je merk, product óf dienst aan te prijzen bij je doelpubliek heb je vandaag een breed scala aan mogelijkheden. De internetgiganten zoals Google en Facebook bieden zo elk hun eigen advertentiemodel aan en voorzien je van de nodige features om bijvoorbeeld online conversies te genereren. Wil je weten wat precies het verschil is tussen Google AdWords en Facebook Ads en welke jij moet kiezen? Je leest het allemaal in deze blogpost.

Om een grondige vergelijking te maken tussen beide is het belangrijk om een korte introductie te geven. We schetsen kort wat elk kanaal precies inhoudt zodat je een stevige houvast hebt. Ben je al volledig op de hoogte van Google AdWords én Facebook Advertising? Ga dan naar volgende alinea voor lijst met de meest belangrijke factoren. Voor de beginners onder ons, we starten hier met Google AdWords.

Het verschil tussen Google AdWords en Facebook Advertising?

Google AdWords

Met meer dan 2,3 miljoen zoekopdrachten per minuut brengt Google een zeker gewicht in de weegschaal als het komt bij de keuze van een geschikt advertentiemodel. Google AdWords werkt voornamelijk via het welgekende Pay per Click (PPC) model en is bijna onlosmakelijk verbonden met de term Paid Search of betaald zoekverkeer.

Simpelweg bied je voornamelijk op zelfgekozen zoekwoorden die relevant zijn voor jouw product of dienst. Zodra er een zoekopdracht kan gematched worden met één van deze zoekwoorden, wordt jouw advertentie in volle glorie getoond in de zoekresultaten. Je betaalt hier ook per klik, vandaar ook de term pay per click. In het verdere verloop van dit artikel focussen we ons specifiek op tekstadvertenties in het zoeknetwerk. Ben je een startende AdWords-gebruiker? Ontdek dan hier de 10 meest voorkomende fouten bij Google AdWords die je best vermijdt.

Facebook Advertising

Het Facebook-imperium van Marc Zuckerberg is de afgelopen 10 jaar sterk gegroeid. Voor marketeers is het ook een interessante habitat geworden om te adverteren. Om je een idee te geven hoe populair Facebook is bij het grote publiek, maandelijks telt Facebook meer dan 2 miljard actieve gebruikers.

Ook als adverteerder komt je aan je trekken bij Facebook. Je krijgt zowel een zeer uitgebreide lijst aan mogelijke advertentievormen als zeer specifieke targetingopties. Zo kan je specifiek gaan bepalen wie welke soort advertentie te zien krijgt en waar binnen Facebook, incl.partners. Hier ligt de manier van adverteren net iet anders dan bij AdWords. Bij Facebook krijgen de gebruikers de advertenties te zien terwijl ze hun tijdlijn aan het bekijken zijn (passief), in tegenstelling tot AdWords waar de advertenties tevoorschijn komen als mensen effectief op zoek zijn naar iets (actief). Dit is het eerste fundamenteel verschil tussen beide platformen.

Welk advertentiekanaal kies je best?

Dit is waarschijnlijk de belangrijkste vraag in dit artikel. Wel, het antwoord is niet eenduidig en hangt af van verschillende factoren. Geen nood, wij lijsten enkele belangrijke factoren voor je op zodat je na het lezen van dit artikel perfect weet welk platform het best aansluit bij jouw vereisten.

Doelstelling bepalen

Doelen-bepalen-advertisingkanaal-1Één van de belangrijkste zaken bij het bepalen van een advertentiecampagne is het duidelijk aflijnen van wat je precies wilt bereiken. Zijn het meer conversies voor een bepaald product of eerder merkbekendheid? Dit zijn slecht enkele voorbeelden van vragen die je jezelf moet stellen voor je overgaat tot het kiezen van een advertentieplatform.

Als je doelstelling eerder in de buurt ligt van het aanprijzen van een product/dienst bij een reeds gekende doelgroep, dan is Facebook Ads geschikt. Dankzij de zeer uitgebreide targeting heb je steeds controle over wie je advertenties kan zien en wie niet. Ook voor het verwerven van brand awareness biedt Facebook verschillende advertentievormen aan waarbij je nog voor een groot stuk je eigen branding zelf in handen hebt.

Ben je eerder gefocust op het genereren van conversies voor je product of dienst dan biedt AdWords soelaas. De zoekadvertenties in Google’s zoeknetwerk zijn specifiek gericht om mensen relevante advertenties te tonen terwijl ze actief op zoek zijn.

Sector & concurrentie

De sector en de bijbehorende concurrentie heeft ook een zekere invloed op jouw keuze. Zo zijn er sectoren waarbij de cost per click (CPC) van zoekwoorden waar je op kan bieden in AdWords énorm hoog ligt. Een alternatieve manier is om long-term zoekwoorden te gebruiken maar dit biedt niet altijd een oplossing. Facebook Ads kan hier een goedkoper alternatief bieden en is zeker het overwegen waard door de zeer specifieke targetingmogelijkheden. Ons advies? Gebruik tools zoals de Google Keyword Planner. Zo kan je eenvoudig kijken wat de concurrentie is in Google AdWords voor bepaalde zoekwoorden en de geschatte CPC’s.

De fase in de Buyer’s Journey

Buyer's-Journey-fase-advertentiekanalen-1Als je weet in welke fase van de Buyer’s Journey jouw doelpubliek zich eerder bevindt, kan je vrij eenvoudig kiezen wat je precies wilt inzetten. Voor mensen die zich bijvoorbeeld nog niet volledig bewust zijn van hun ‘nood’ voor jouw product of dienst kan je Facebook advertenties opzetten om deze nog onbekende behoefte aan te wakkeren. AdWords is er dan wat meer conversiegericht en kan je best gebruiken voor mensen die al actief op zoek zijn naar meer info. Met behulp van de gepaste advertentie(s) kan je zo een ideale brug vormen tussen de zoekresultaten en jouw website. 

Richt je op beide? Overweeg dan zeker om ze samen te gebruiken voor een veel sterker effect. Ze kunnen elkaar zo perfect aanvullen en op deze manier creëer je meerdere contactpunten met je doelgroep. Want hier geldt resoluut 1 plus 1 is 3.

Beschikbaar budget

Deze hebben we bewust als laatste gehouden. Na al verschillende factoren gelezen te hebben voel je nu hopelijk al beter aan waar de lijn ligt tussen AdWords en Facebook Ads. Bepaal je budget en kijk ook of het voor jou interessant is om het eventueel te verdelen over beide kanalen. Zoals we eerder al kort hebben aangehaald kunnen ze elkaar versterken. Durf daarom net te experimenteren om te zien waar je het gewenste resultaat behaalt.

Extra tip

Als extra tip raden we je aan om áltijd verschillende scenario’s te testen. Elk product, bedrijf of sector is anders en daarom is er geen standaard recept voor succes. Test daarom verschillende zaken uit zodat je zelf leert wat werkt en nog belangrijker, wat niet. De learnings die je haalt uit deze campagnes zijn ontzettend belangrijk voor de volgende. En zo worden ze steeds beter.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over Facebook Advertising of Google AdWords? Aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen voor professioneel advies.

contact opnemen met Mia