Goede teksten schrijven kan je leren

content
Written by Mia

Dus jouw blogposts zijn slaapverwekkend? Dat is bijzonder jammer. We leven namelijk in een content-geïnfiltreerde wereld, waar niemand tijd wil maken om saaie content te lezen. En terecht: er zijn zoveel andere leuke dingen om je tijd aan te besteden. Gelukkig is de zaak niet helemaal hopeloos: er bestaan namelijk wel enkele middeltjes tegen een saaie schrijfstijl. En die geven we jou graag mee.

Schrijf gerust een artikel na het lezen van deze tips. De kans dat jouw bezoekers langer blijven hangen is groot.

Vertel een verhaal…

… want het is wetenschappelijk bewezen dat dit effectief is. Verhalen produceren instant hersenactiviteit. Wanneer ons brein een verhaal hoort, vindt er een fenomeen plaats dat ervoor zorgt dat het brein deze vertelde ideeën effectief meemaakt. ‘Neural coupling’, noemen ze dit. Op emotionele hoogtepunten van het verhaal maakt het brein bovendien dopamine, of ‘het gelukshormoon’, aan.

Voorzie en voorspel

Goede schrijvers gebruiken ‘voorspellen’ als literair middel: hiermee hinten ze naar wat eraan zit te komen in een verhaal, zonder de plot volledig weg te geven. Harry Potter-schrijfster J.K. Rowling is kampioene in het voorzien en voorspellen: haar boeken staan vol ogenschijnlijk onbelangrijke ‘details’: “Only this morning, for instance, I took a wrong turning on the way to the bathroom and found myself in a beautifully proportioned room I have never seen before, containing a really rather magnificent collection of chamber pots. When I went back to investigate more closely, I discovered that the room had vanished.” 

Dit subtiel voorbeeld in het vierde boek van de Potter-reeks vergroot onbewust de anticipatie en spanning in het verhaal. Want in Harry Potter and the Order of the Phoenix wordt deze anekdote verklaard als de drukbezochte Room of Requirement die uiteindelijk een sleutelrol zal spelen in het laatste boek. Voorzien en voorspellen is een goede manier om subtiel aan te kondigen wat je wil communiceren én wat de uitkomst van het artikel (waarschijnlijk) zal zijn. Herinner je je het begin van deze blogpost nog?

  • “Gelukkig is de zaak niet helemaal hopeloos: er bestaan enkele middeltjes tegen een saaie schrijfstijl. En die geven we jou graag mee!” = voorspellen wat ik wil communiceren.
  • “Schrijf gerust een artikel na het lezen van deze tips. De kans dat jouw bezoekers langer blijven hangen is groot.” = voorspellen wat de uitkomst zal zijn.

Overgang

Sommige schrijvers springen abrupt over van het ene onderwerp op het andere. Als dit gebeurt, haakt de lezer mentaal af: hij of zij werd hier immers niet op voorbereid. De meest eenvoudige manier om een goede overgang te schrijven, is met behulp van visuele middelen: grote koppen, opsommingen, maar ook in de copy zelf kan je overgangen steken: “We hebben het gehad over het belang van overgangen. Nu zal ik het hebben over het minstens even grote belang van duidelijkheid.”

Goede overgangen zijn eenvoudige en snelle manieren die ervoor zorgen dat jouw lezers geïnteresseerd en geïnvesteerd blijven tijdens het lezen van je artikel.

Wees zeer, zeer, duidelijk

Als we één tip zouden moeten kiezen uit dit hele artikel, dan zou het deze zijn:

Wees. Altijd. Duidelijk.

Het gebeurt namelijk vaak dat schrijvers zo interessant mogelijk willen lijken. Daarom gebruiken ze ingewikkelde tangconstructies en tenenkrullend jargon. Niet dat we iets hebben tegen tangconstructies en jargon. Maar dit soort grammaticale en literaire constructies bevorderen de duidelijkheid niet echt. Wil je interessant zijn? Zorg dan voor een heldere boodschap. Niets meer, niets minder. Gebruik de juiste woorden op de juiste plek. Schrijf en schrap. Schrijf eenvoudig en duidelijk en probeer geen literaire bouwwerken op te zetten.

Maak het niet langer dan nodig

Sommige mensen zijn geobsedeerd met het halen van x aantal woorden. Jammer, want de lengte van een tekst doet er echt niet zoveel toe. Tenminste, niet zoveel als velen onder ons denken. De enigen die hier écht bezorgd om zijn? Dat zijn de mensen die betaald worden per woord. Ga je dit artikel zo meteen copy/pasten om te checken hoeveel woorden we geschreven hebben? Vast niet. Want je bent enkel geïnteresseerd in de inhoud van dit artikel. Maar als we deze post nodeloos lang maken, dan zal je ongetwijfeld jouw geduld verliezen en afhaken. “Is het niet extreem noodzakelijk om iets te zeggen? Zeg het dan maar niet.”

Dus!

De kunst van het bloggen gaat niet enkel over jouw overdonderende manier van schrijven. Het is minstens even belangrijk dat je kiest voor een aanpak die jouw doelpubliek aanspreekt. Daarom moet je beseffen dat je geen doctoraatsstudie aan het opzetten bent voor jouw professor op school. In een blog is er geen ruimte voor elitair taalgebruik zonder reden. Waar wel ruimte voor is? Heldere informatie die duidelijk en natuurlijk opgebouwd is. Probeer niemand te imponeren, want dit is alleen maar een afknapper.

Kan je hulp gebruiken bij het schrijven van wervende content? Contacteer dan zeker onze contentspecialisten bij Mia. Zij leren je waarop je moet letten bij het bloggen of aanmaken van landingspagina's, zodat je veel meer meer leads genereert uit jouw content. Tot snel!

contact opnemen met Mia