Google AdWords optimaliseren in 10 minuten

Search Advertising
Written by Steven Van Duyse

Het optimaliseren van je AdWords account kunnen we vergelijken met het trainen van een spier. Het gaat niet over langer of harder werken. Het gaat over slimmer werken. Zelfs bij het trainen van je spieren, zal er altijd een punt zijn waarop je spieren niet meer sterker worden – wat je ook doet. Dit geldt ook voor je AdWords-inspanningen. Toch zijn er bepaalde acties die je kan ondernemen om te blijven optimaliseren. En deze geven we graag mee: met deze tips kan je je AdWords-management wekelijks op een tiental minuten uitvoeren.

Wat, slechts tien minuten? Inderdaad. Want als druk marketeer heb je natuurlijk geen zeeën van tijd over om te spenderen aan het managen en optimaliseren van je AdWords accounts. Niet omdat je niet wil, maar gewoon omdat er zo ontzettend veel andere dingen zijn om aan te werken.

1. Voeg negatieve keywords toe

Je weet al dat het toevoegen van negatieve keywords je helpt om nutteloze kosten tegen te gaan. Maar wist je ook al dat je negatieve keywords bijzonder snel kan toevoegen? Dit doe je door te zoeken naar zoektermen die je centraal zoekwoord niet in zich dragen.

Bijvoorbeeld. Stel je voor dat je chocolade verkoopt: dan ga je op zoek naar de zoekwoorden die de term ‘chocolade’ niet in zich dragen. Ga hiervoor naar het search term report in je AdWords account, gebruik de on-page zoekfunctie en typ ‘chocolade’ in in de zoekbalk. Sorteer vervolgens op ‘vertoningen’, zodat je de termen die het meeste gevonden worden eerst kan aanpakken.

Scan het volledige rapport en schenk aandacht aan de zoektermen die niet gehighlighted zijn. Dit zijn de termen die je moet toevoegen als negatief keyword, gezien ze uit de boot vallen bij de zoektocht naar je kernkeywords. Schrijf deze negatieve keywords allemaal op en hou deze lijst goed bij. Mettertijd zal je beginnen zien dat er steeds minder en minder negatieve keywords toegevoegd moeten worden omdat je je lijst goed aan het onderhouden bent.

Ondanks dat je dit taakje best wekelijks uitvoert, moet je toch opletten: er zijn zoektermen die zeer weinig vertoningen en/of kliks per week krijgen. Zo weinig, dat de kans bestaat dat ze niet zullen opvallen als je je rapport doorneemt – wat niet wil zeggen dat deze woorden geen groot effect met zich kunnen meebrengen. Om dit tegen te gaan, zou je af en toe je date range eens moeten aanpassen tot 60 of 90 dagen in plaats van gewoon de laatste 30 dagen. Zoek op deze manier naar vertoningen en clicks waar je niet voor wil betalen.

2. Voeg een negatieve keywordlijst toe

shutterstock_279629840.jpg

Heb je verschillende AdWordscampagnes die gemeenschappelijke negatieve keywords hebben? Dan is een negatieve keywordlijst je beste vriend. Dit soort lijst zorgt ervoor dat je tijd bespaart: je moet immers geen negatieve keywords gaan kopiëren en plakken doorheen je verschillende campagnes. Integendeel: met zo’n lijst heb je een soort centraal plekje dat je kan doortrekken naar de campagne van jouw keuze.

Heb je ons advies van het vorige puntje gevolgd en een lijst opgesteld met al je nieuwe negatieve keywords? Super. Dan hoef je dit lijstje enkel nog maar te integreren in je negatieve keywordlijst.

Ohja, waar vind je je negatieve keywordlijst? Simpel. 

  • Gedeelde bibliotheek (links onderaan)
  • Uitsluitingszoekwoorden voor campagne (links onderaan)

3. Pauzeer slechte ads

Slechte ads zijn de duivel. Ze zorgen ervoor dat het niet aangenaam is om in AdWords te werken en dat AdWords an sich slechter presteert. Daarom is het belangrijk dat je slecht presterende ads pauzeert die in ad groepen zitten die algemeen het meeste kliks en de hoogste kost hebben.

Waarom doen we dit eerst enkel bij de ad groepen die het meeste kliks en de hoogste kost hebben? Wel, omdat deze verandering op zo’n groep de grootste positieve impact zal hebben.

Oké. Maar waar vind ik dit?

  • Alle campagnes
  • Tab: advertentiegroepen
  • Sorteer op aantal kliks
  • Zorg ervoor dat je date range rond de twee à drie maanden staat
  • Open de top tien ad groups in aparte tabs
  • Bekijk elke ad group en pauzeer elke ad die slecht scoort op gebied van CPC, conversion rate en CTR (in die volgorde). 

4. Creëer nieuwe kampioenenshutterstock_210923458.4jpg.png

Nu we de slecht presterende ads gepauzeerd hebben, gaan we verder met de wél presterende ads: we maken nieuwe variaties van de ads die het beste presteren.

Bijvoorbeeld: hebben je kampioenen gelijkende ad copy? Dan kan je afwisselend een deel van deze copy kopiëren en in je nieuwe ad plaatsen: zo test je welk deel van de copy het best presteert – en weet je dus wat je (niet) moet implementeren in je nieuwe ads.

Wanneer je meerdere ads creëert die gemeenschappelijke delen hebben, dan wordt het eenvoudiger en sneller om na te gaan of je ad beter of slechter presteert dan wanneer je dit met maar 1 ad zou doen. Highlight de nieuwe ads met een nieuw AdWords label dat bijvoorbeeld ‘HALLO IK BEN EEN NIEUWE AD TEST’ heet. Ofzoiets. Kies een titel die het voor jou eenvoudig maakt om overzicht te bewaren. 

5. Verlaag je biedingen voor slechte keywords

Je hebt altijd keywords die fantastisch presteren en keywords die… euh, iets minder fantastisch presteren. Misschien ligt hun CTR laag, is de kwaliteitsscore slecht of ligt de CPC te hoog.

De snelste actie die je kan ondernemen om je CPC te verlagen, is je max CPC bod verlagen. Bijvoorbeeld: je gemiddelde CPC is 5 euro en je conversieratio is 10%. Dit betekent dat je CPA 50 euro is. Maar als je je biedingen verlaagt tot 4 euro, maar je zorgt ervoor dat je dezelfde CTR en conversieratio behoudt… dan is je nieuwe CPA, theoretisch gezien, 40 euro. Doe dit zeker bij de keywords die te duur zijn op gebied van CPC. Deze vind je snel door je keywords te sorteren op kost/ geconverteerde klik. Dit zal je de duurste conversies tonen en welke keywords hier verantwoordelijk voor zijn. Pas hier wel mee op: als je je biedingen teveel verlaagt, dan loop je het risico dat je je algemene positie verlaagt en hiermee je CTR beschadigt.

Zorg er bovendien voor dat je genoeg kliks hebt (minstens 30) per keyword waarvoor je je bod wil verlagen. Wanneer je begrijpt wat voor invloed bodaanpassingen hebben op de algemene adpositie en CTR-rates, zal je begrijpen waarom je je biedingen best zo traag mogelijk verlaagt: op deze manier gaat de algemene CPC zachtjes omlaag zonder al teveel extreme gevolgen.

6. Verhoog je biedingen voor goede keywords

Want, op deze manier zorgen we ervoor dat ze nog beter presteren! Sorteer je keywords nogmaals op kost/ geconverteerde klik, ditmaal in dalende volgorde. Heeft een goed presterend keyword een gemiddelde positie van 1.2, bijvoorbeeld? Dan moet je je bod niet verhogen om je CTR te verhogen of om meer conversievolume te krijgen. MAAR...

shutterstock_210923458.png

Als de gemiddelde positie 1.7 of lager is (wat betekent dat je keywords ads triggeren die meestal op de tweede plaats komen), dan kan het verhogen van je bod je wél helpen: op deze manier verkrijg je meer conversie, gezien een verhoogd bod de gemiddelde ad positie verhoogt - en hiermee ook de CTR. We moeten er wel voor zorgen dat je enkel biedingen aanpast voor keywords die effectief traffic genereren. Dit gaan we doen op een tijdbesparende manier: door middel van enkele filters die je wekelijks kan inzetten. Wat ons brengt tot puntje 7.

7. Creëer filters

Deze filters zijn handig om op snelle manier de best én slechtst presterende keywords en ads te tonen, gebaseerd op de criteria die jij zelf ingeeft. Zo kan je bijvoorbeeld filteren op aantal kliks als je bijvoorbeeld je biedingen wil verlagen voor keywords die meer dan 20 kliks hebben.

De filter toont je vervolgens enkel de keywords die passen in deze criteria, zodat je eenvoudig en gericht aanpassingen kan uitvoeren. Deze filters kan je wekelijks gebruiken om slechte keywords en slechte ads uit je lijst te filteren – zodat ze steeds minder zullen opduiken.

8. Check je AdWords meldingen

Soms is het gemakkelijk om de kleine dingen te vergeten, zoals je AdWords meldingen – terwijl deze bijzonder leerrijk kunnen zijn. Ze vertellen je bijvoorbeeld wanneer er conflicten zijn tussen negatieve keywords. Of ze geven een melding wanneer er een ad/budget afgekeurd is zodat je dit zo snel mogelijk kan oplossen. Je AdWords meldingen vind je rechts bovenaan bij het belletje.

Wees wel kritisch: het is niet nodig om alles aan te passen wat er wordt aanbevolen. Pas enkel aan wat er logisch is voor jouw campagne. Want: al deze aanbevelingen komen vanuit Google. En… Google wil stiekem eigenlijk gewoon dat je meer geld spendeert. Neem alles dus met een serieuze korrel zout.

Zo!

Nu heb je op tien minuten gedaan wat nodig was om dichter te geraken bij je AdWords doelstellingen: meer conversie, lagere CPC en hogere conversieaantallen.

Wil jij jouw AdWordscampagnes ook zo vlot mogelijk laten verlopen maar kan je nog wel wat raad, tips of tricks gebruiken? Aarzel dan niet om de AdWords-helden van Mia te contacteren. Wij staan je graag bij. Tot snel!

contact opnemen met Mia