10 beginnersfouten in Google Analytics die je wil vermijden

analytics
Written by Lucas Hallatu

Google Analytics is wereldwijd de meest gebruikte tool voor het beheer en de analyse van websitedata. Via deze handige tool zie je hoeveel mensen je website bezoeken, via welk kanaal ze komen, met welk apparaat ze dat deden en nog héél veel meer.

Toch zien beginnende gebruikers van Google Analytics niet alleen maar voordelen in de tool. Want met zoveel data, functionaliteiten en opties raken ze gemakkelijk het spoor bijster in het grote webanalyse-bos. Het gevolg: veel tijdverspilling en frustraties. Gelukkig kunnen we jou die problemen besparen, dankzij deze opsomming van 10 veelvoorkomende fouten van nieuwelingen in Google Analytics. Doe er je voordeel mee!

Fout 1: Google Analytics tag ontbreekt op (sommige) pagina's

Via Google Analytics ontdek je welke onlinepagina’s het populairst zijn, of je advertenties verkopen genereren, hoe lang bezoekers gemiddeld vertoeven op je website en nog veel meer. Al deze data stuurt Google Analytics door via een tracking code die je ontvangt bij het aanmaken van een account.

De tracking code moet jij of je web-beheerder toevoegen aan de header van élke pagina van je website. Ontbreekt die code op een pagina? Dan kan Google Analytics ook niet met je delen wat daarop gebeurt. Het gevolg is dat jij niet weet jij hoe goed (of slecht) die pagina presteert.

Rookie marketeers vergeten soms de snippetcode van Google Analytics op alle pagina’s te zetten. In plaats daarvan voegen ze die alleen toe aan de − in hun ogen − belangrijkste pages. Maar door dat te doen beperk je de reikwijdte van je data. En zonder een volledige dataset kan je onmogelijk de sterktes en zwaktes van je website optimaliseren.

Fout 2: Geen Doelen toegevoegd

Het aantal paginaweergaven, de gemiddelde sessieduur en het bouncepercentage zijn nuttig om te weten. Maar naast deze statistieken mag je ook je meetbare 'Doelen' niet vergeten. Dankzij deze statistiek zie je direct of bezoekers de acties ondernemen die voor jouw business belangrijk zijn. Door Doelen in te stellen, bijvoorbeeld via Google Analytics of Google Tag Manager, vind je het antwoord op vragen zoals:

  • “Hoeveel offerte-aanvragen ontvang ik dankzij mijn AdWords-advertenties?”
  • “Hoeveel bezoekers downloaden mijn eBook of PDF-brochure?”
  • “Leveren mijn SEO-inspanningen ook meer online verkopen op?”
  • “Welke kanaal levert mijn bedrijf het meeste aantal leads?”

Denk goed na over de belangrijkste acties die je websitebezoekers kunnen ondernemen. Is dat een klik op een downloadknop of een speciale bedanktpagina die zichtbaar wordt na het plaatsen van een bestelling? Een goede marketingstrategie kan niet zonder Doelen in je Google Analytics-account. Daarmee versnel je het optimalisatieproces van je website én verhoog je de effectiviteit van je marketingbudget.

Fout 3: Te veel focus, te weinig data

Misschien komt deze uitspraak je bekend voor: “Vorige week hadden we een conversieratio van 2%, terwijl het weekgemiddelde op 4% ligt. We móéten hier iets aan doen.” Het lijkt verleidelijk om dan in paniek te schieten, maar een tip: ontspan, adem in… en adem uit. Deze fluctuaties zijn normaal: zeker in een korte time frame van een week.

Seizoenspatronen, een solden-periode of een bepaalde e-mailcampagne kunnen je gegevens stevig verbloemen. Zoom daarom uit en verruim de tijdsperiode van je dataset. Grote kans dat je webanalyse er dan heel anders uitziet.

Fout 4: Geen koppeling met Google AdWords

Adverteert je onderneming ook via AdWords? Zo ja: verbind Google Analytics met je AdWords-account. Via deze koppeling krijg je nog meer inzicht in het surfgedrag van je advertentieverkeer. En dat helpt bij de optimalisatie-inspanningen van je campagnes.

Bovendien kan je dankzij de koppeling remarketing-doelgroepen aanmaken. Met die functie kan je groepen van bezoekers in aparte lijsten segmenteren, op basis van hun online gedrag. Vervolgens kan je die opnieuw targeten met je AdWords-advertenties. Voorbeelden van remarketing-groepen zijn:

  • Geïnteresseerde bezoekers die een bepaald aantal minuten op je website surften;
  • Potentiële leads die je prijzenpagina bekeken;
  • Potentiële kopers die een product toevoegden aan hun online winkelmand.

Fout 5: Filters ontbreken

Werknemers bezoeken regelmatig de website van hun eigen bedrijf. Om klanten te helpen, informatie op te zoeken of gewoon om de tijd te doden (we get it, zelf krijgen we ook geen genoeg van onze eigen blog). Maar het probleem is dat deze paginaweergaven en sessies je dataset beïnvloeden en − in het slechtste geval − je analyses vertroebelen. Gebruik daarom filters in Google Analytics. Daarmee sluit je eenvoudig het IP-adres van je onderneming, zusterbedrijf en partneragencies uit.

Daarnaast kan je met behulp van filters ook spamverkeer uitsluiten. Dat doe je door je verkeer te filteren op basis van de hostnaam van je website. Waar je jouw hostnaam vindt? Klik op Hostnaam in Google Analytics, onder het rapport Netwerk (Doelgroep > Technologie > Netwerk).

IP-filters stel je in via de instellingen van je Google Analytics-account (Beheerder > Dataweergave > Filter). Een tip: maak een aparte dataweergave aan zónder filters en een weergave mét filters. Zo ben je geen data kwijt in het geval dat je filterinstellingen niet correct werken.

Fout 6: Geen gebruik van Annotaties

De lancering van je nieuwe website lijkt een heuglijk feit dat je voor altijd zal bijblijven. Hetzelfde geldt voor al die succesvolle productlanceringen. Maar door de dagelijkse hectiek vergeet je snel op welke dagen die belangrijke gebeurtenissen plaatsvonden. En dat is lastig. Zeker als je trends en uitschieters wil verklaren in je Google Analytics-rapporten. Voeg daarom ‘Annotaties’ toe aan je data. Zo zie je meteen of een piek of daling te wijten valt aan een belangrijke gebeurtenis.

annotaties-google-analytics

Fout 7: Verkeerde interpretatie van resultaten

Niet elke statistiek is even geschikt voor elke website. Het beste voorbeeld daarvan is het bouncepercentage. Dit percentage geeft weer hoeveel bezoekers slechts één pagina bekeken en daarna, zonder enige interactie, je digitale domein weer verlaten. Logisch dus dat geen enkele marketeer een extreem hoge bounce rate wilt zien. Maar er is een uitzondering.

Neem een website die slechts uit één pagina bestaat (lees: een one pager). Omdat je bezoekers geen extra webpagina kan aanbieden zal je bouncepercentage heel hoog zijn (lees: 100%). Je website afrekenen op deze ene metric zou niet eerlijk zijn. Laat je daarom niet misleiden. Plaats statistieken altijd in de context van jouw business en website.

Fout 8: Veel Direct Verkeer

Een veelgebruikt rapport in Google Analytics is het 'Verkeersbronnenrapport'. Daarin vind je onder andere de vermelding 'Direct Verkeer'. Waar dat voor staat? Direct Verkeer in Google Analytics toont voornamelijk data over bezoekers die je website bezochten via een bepaalde wijze. Namelijk: door je website-URL meteen in de adresbalk te typen. Maar niet alleen deze groep bezoekers vind je onder de groep Direct Verkeer. Ook het verkeer dat Google Analytics niet kan toewijzen aan andere bronnen vind je hier. Denk bijvoorbeeld aan bezoekers die op je website terechtkomen via:

  • Links in e-mails, nieuwsbrieven en PDF-documenten;
  • Bookmarks;
  • URL-shorteners (zoals bitly.com).

Om je directe verkeer beter te segmenteren is het belangrijk dat je URL’s gaat taggen. Dat doe je via de Google URL Builder. Hiermee geef je belangrijke parameters mee aan een link (zoals de campagnenaam en de bron), die Google Analytics zal gebruiken bij het beter segmenteren van je Verkeersbronnenrapport.

Fout 9: Focus op algemene data

Wil je een snelle overview van je webanalytics data? Dan komen de grafische overzichtsrapporten zeker van pas. Maar let op: een échte webanalyse kan je alleen uitvoeren door die algemene data te segmenteren. Hoe gedragen bezoekers zich die op je website kwamen via de zoekmachines? Welke pagina’s bezochten ze het vaakst? En wat zijn de verschillen met de rest van de bezoekers? Duik dieper in de data van elk kanaal en je vindt het antwoord op je vragen.

Fout 10: Evaluatie van keywords in Google Analytics

Tot 2011 kon je alle keywords bekijken die bezoekers gebruikten om via de organische zoekmachineresultaten je website te vinden. Tegenwoordig is 98% van die zoektermen not provided. Maak niet de fout om de overgebleven 2% te extrapoleren naar 100%. Zodra je de Google Analytics-gegevens vergelijkt met resultaten van je Search Console zul je het beseffen: die data klopt niet.

keywords-google-analytics

Meer weten over Google Analytics?

Google Analytics biedt je een berg aan data, tools en mogelijkheden. En met bovenstaande tips in je rugzak ben je al goed op weg om meer rendement uit je website te halen. Heb je toch nog vragen over Google Analytics? Contacteer dan onze marketingspecialisten voor meer informatie of vraag een Google Analytics audit aan. Wij beantwoorden met plezier al je vragen en delen advies op maat van je bedrijf. Tot snel!

contact opnemen met Mia