Hoe kan je Google Search en Google Display samen inzetten?

Search Advertising, adwords
Written by Dimi Coppé

Soms ben je gewoon echt goed bezig op het AdWords Search Netwerk. Je ads werken goed, je cpc ligt laag, je vond dé ideale keywords voor je campagne, je kwaliteitsscore's zitten goed... Kort samengevat: alles loopt gesmeerd. Maar wat als je daar alle opties hebt gemaximaliseerd?

Soms lijk je het glazen keywordplatform bereikt te hebben of krijg je het gevoel dat er na alle optimalisaties gewoonweg geen extra traffic meer te halen valt uit het Search Netwerk. Gelukkig is het Search Netwerk niet het enige dat AdWords te bieden heeft: de wereld van het Display Netwerk ligt immers nog volledig open voor jouw bedrijf. Op naar meer traffic, goedkopere clicks en nog meer potentiële ROI. Heuj!

Wat is het AdWords Display Netwerk ook alweer?

Kort samengevat? Het grootste digitale ad netwerk ter wereld. Via Display kan je adverteren op verschillende online eigendommen zoals 'gewone' websites, mobiele applicaties, Gmail, YouTube, enzovoort. Het Display Netwerk heeft bovendien een groter publiek dan het Search Netwerk - of elk ander online platform.

Is het Display Netwerk nog volledig onbekend terrein voor jou? Lees dan zeker verder: wij leggen je uit hoe je je huidige Paid Search inspanningen het beste aanpast om de resultaten te krijgen die je voor ogen hebt.

Verschillend gebruikersgedrag vraagt om verschillende strategieën

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat Searchgebruikers en shutterstock_204900940.jpgDisplaygebruikers vanuit heel andere startblokken vertrekken. Search-gebruikers zitten meestal in een actiever stadium wanneer je ze bereikt: ze zoeken bewust naar een oplossing voor hun probleem en krijgen de mogelijke oplossing meteen aangereikt, waardoor ze eenvoudiger te overtuigen zijn om te converteren. De Displaygebruikers plaatsen we eerder in een passiever stadium: ze zijn vaak niet actief op zoek naar een oplossing wanneer je hen bereikt (maar pas een tijdje later, wanneer de nood er nog wel is maar de druk op dat moment lager ligt), waardoor ze zelden in 'shopping modus' zijn.

Displaygebruikers zitten dus meestal nog in de onderzoeksfase wanneer je advertenties hen bereiken: ze zitten op fora, blogs of YouTube om informatie over een bepaald onderwerp te verkrijgen. Met andere woorden: ze weten nog niet wat ze nodig hebben. En het is jouw taak om hen duidelijk te maken dat het jouw product/dienst is, waar ze onbewust naar op zoek waren.

Belangrijk om weten: spelen de diensten van jouw bedrijf in op het hier en nu, zoals een slotenmaker, wegbijstand of een andere vorm van hulpverlening? Dan is het Display Netwerk niet meteen de beste keuze voor jou. Dit is zo omdat ads op het Display Netwerk niet getriggered worden door een zoekmachine zoals tekstuele ads in het Search Netwerk.

Dus. Hoe verander je je Search Netwerk strategie om ook van je Display Netwerkcampagne een moneymaker te maken?

Creëer vertrouwen en lever waarde af

shutterstock_212160136.jpgEen Display ad onderbreekt meestal iemand die het nieuws aan het lezen is, op een blog zit of een video aan het bekijken is. Daarom moet je ad al bijzonder onweerstaanbaar zijn om succes te hebben: je vraagt immers aan deze persoon om te stoppen waarmee hij bezig is, op je ad te klikken én dan nog eens contact op te nemen.

Wat je moet doen om hierin te slagen? Zorgen voor onweerstaanbaar materiaal achter je ad. Zorg ervoor dat je een duidelijke waarde, in welke vorm dan ook, meegeeft als 'beloning' voor de gebruiker die op je ad klikt. Want, zoals eerder gezegd, is de gebruiker die je ad ziet niet per se geïnteresseerd om iets bij te leren over je product. Daarom moet je eerst vertrouwen creëren: dit doe je door waardevolle content aan te bieden die hen kan helpen. Want wanneer de gebruiker iets heeft aan jouw content, dan is dit het begin van een relatie die gebaseerd zal zijn op vertrouwen: ze weten immers meteen dat ze op je expertise kunnen vertrouwen.

Herbekijk je targetingopties

Wanneer je goede en waardevolle content hebt die ook nog eens educatief is, wordt het tijd om uit te zoeken hoe je deze ads moet targeten naar de mensen die dit effectief kunnen gebruiken. We bespreken de vier targetingopties die bewezen hebben het meeste impact te hebben in ons Display Netwerk.

1. Placement targeting

Hiermee plaats je je ad rechtstreeks op bepaalde websites. Zorg er hierbij voor dat de website, of het publiek ervan, relevant is in verhouding met wat je aanbiedt.

2. Topic targeting

Hiermee ga je verder dan standaard placement targeting. Je target namelijk een bepaald onderwerp, waardoor je een groter bereik (zoals websites waar je zelf niet aan zou denken) hebt. Bekijk daarom zeker wat topic targeting je te bieden heeft. Vervolgens kan je nog altijd bepaalde plaatsingen verwijderen als de binnenstromende data je vertelt dat deze niet goed presteren of niet relevant zijn.

3. Contextual/keyword targeting

Hiermee geef je je keywords aan Google, die automatisch relevante plaatsingen voor je ads vindt. Combineer dit met placement targeting om nog meer gefocust te werken.

4. Interest targeting

Dit is vergelijkbaar met topic targeting, maar in plaats van dat je de context van de websites in acht neemt, onderzoek je het gedrag van de gebruikers. Elke sector is wel anders, dus zorg ervoor dat je altijd verschillende opties uittest om de prestaties te vergelijken en eventuele slechtpresterende ads stop te zetten.

Combineer verschillende targetingmethodes

Dit is het punt waarop je kan beginnen spelen en zo tot betere resultaten kan shutterstock_175959713-1.jpgkomen. Want, het Display Netwerk beperkt je niet tot het gebruik van slechts één targetingmethode: combineren is hier de boodschap!

Zo kan je bijvoorbeeld bepaalde plaatsingen targeten in combinatie met contextual/keyword targeting: zo target je bijvoorbeeld enkel mensen die op De Morgen een artikel aan het lezen zijn over avocado's.

Creëer verschillende ad groups die elk hun eigen targetingspecificaties hebben en analyseer hoe ze tegenover mekaar functioneren. Wanneer de data binnenkomt en de conversies binnenstromen, pauzeer je de ad groups die niet goed presteren. Vervolgens maak je nieuwe variaties van de ad group targetings die wél werken, zodat er nog meer euro's binnenrollen.

En nu hoef je enkel nog maar te beginnen.

Veel informatie? Ja. Maar vooral nuttige informatie waar je bijzonder veel uit kan halen. Want nu je weet waarin je Display Netwerk campagne moet verschillen met je Search campagne, heb je niets meer te verliezen. Start daarom liefst zo snel mogelijk, maar vergeet niet om verschillende targetingmethodes te combineren en vergeet nooit dat je ad altijd een bepaalde waarde moet hebben. En dan komt het wel goed. Beloofd.

Wil je beginnen met Display advertising maar wil je hier graag een partner voor in huis nemen? Dan ben je bij Mia aan het juiste adres! Neem gerust contact op met onze AdWordsspecialisten voor meer informatie. Tot snel!

contact opnemen met Mia