Het verschil tussen Inbound Marketing & Content Marketing

Inbound Marketing, content
Written by Steven Van Duyse

Er wordt veel geschreven over Inbound Marketing, en nog meer over content marketing. Wie beide termen ingeeft in Google, zal snel merken dat de hoeveelheid aan informatie overweldigend is. Maar wat is nu juist het verschil? Wij sommen het voor jou op.

Inbound marketing maakt gebruik van content marketing

 Inbound Marketing omvat elk aspect van jouw marketingstrategie. Het gaat onder andere over:

  • je website en de aanbiedingen erop
  • het type educatief materiaal dat je aanbiedt
  • waar en wanneer je content publiceert
  • hoe je gevonden wordt op het web
  • wat mensen over je zeggen op sociale media
  • de begeleiding van prospects doorheen de zogenaamde ‘sales funnel’
  • hoe jouw salesproces eruit ziet

Voor elk bovenstaand aspect is er kwalitatieve content nodig om tot goede resultaten te komen. Het is belangrijk om te zorgen voor goed geschreven landingspagina's (waarop jouw bezoekers tot conversie kunnen overgaan) en een gestage stroom aan blogartikelen. Daarnaast moet je eraan denken al je online communicatie te schrijven vanuit het perspectief van de prospect. Verder is het belangrijk dat er op de kleinste details wordt gelet: ook in tags, metadescriptions en URL’s moet er rekening gehouden worden met SEO.

Om tot een goede Inbound strategie te komen, moet je dan ook zorgen voor een goede content strategie. Want als het content gedeelte verkeerd wordt aangepakt, dan wordt de rest des te moeilijker. Gelukkig geldt dit ook omgekeerd: schrijf SEO-vriendelijke en relevante content, leun achterover, en kijk hoe de leads binnenstromen!

Content marketing zonder Inbound Marketing is slechts deel van de oplossing…

En dit bedoelen we letterlijk: het schrijven van interessante en SEO-vriendelijke content is slechts het begin. Want wat nu allemaal met die geschreven content? Inbound helpt je bij:

  • manieren om de content goed te promoten
  • manieren om te schrijven vanuit het standpunt van de prospect
  • het bouwen van een geschikte landingspagina, het succesvol promoten ervan en hoe deze te delen
  • manieren om via geautomatiseerde opvolging geïnteresseerde bezoekers terug naar jouw site te halen

Inbound levert al de benodigde tools aan om zeker te zijn van een positieve return on investment. Met deze tools kan je duidelijk zien welke strategieën al dan niet werken. Dit zorgt ervoor dat je aanpassingen kan doorvoeren waar nodig, zodat je wekelijks kan verbeteren.

… maar ze werken wel ontzettend goed samen!

Content is de brandstof die Inbound nodig heeft: hoe meer je blogt, hoe meer bezoekers je zal ontvangen op jouw website. En hoe meer leerrijke content je publiceert op de website, hoe meer leads je zal krijgen.

Gesimplificeerd? Ja. Maar het illustreert wel hoe belangrijk content is voor Inbound, en waarom Inbound content nodig heeft om succesvol te zijn.

Ok. Maar hoe weet ik of ik het goed doe?

“Vorige maand publiceerden we dertien blog posts, twee whitepapers, een infographic en een artikel van een gastblogger. Klaar!”

Nope, sorry. De intentie zit goed, maar deze manier is behoorlijk eendimensionaal, net zoals de visie van veel SEO-bedrijven die denken dat ze ‘klaar’ zijn als hun website op de eerste pagina van Google verschijnt. Maar wij weten intussen beter: de job is pas ‘klaar’ wanneer iemand klikt op het artikel, jouw site bezoekt, transformeert in een lead én de zaak afsluit zoals jij dat wil. Het produceren van het benodigde materiaal is dus slechts de eerste stap. Wat je ermee doet, daar kijken we nu naar. De doelen zijn intussen al bekend:

  • meer verkeer naar jouw website bewerkstelligen
  • bezoekers transformeren tot leads
  • deze leads transformeren tot klanten
  • deze klanten transformeren tot promotors

‘Click to close’ is de nieuwe manier van denken, en deze manier wordt volledig ondersteund door de succesvolle combinatie van inbound én content marketing. Merk je een graduele stijging op van kwalitatieve leads na het starten met Inbound (én content) marketing? Dan weet je dat je op de juiste Inboundweg zit. Ben je benieuwd of jouw huidige inspanningen volstaan, of hoe deze verbeterd kunnen worden? Vraag dan vrijblijvend Mia's Inbound Barometer aan en je weet meteen wat je kan optimaliseren!

New Call-to-action