Hoe AMP activeren in HubSpot?

Hubspot, AMP, seo
Written by Steven Van Duyse

We hebben het op onze blog al een paar keer gehad over AMP en het belang ervan voor contentgedreven marketing, maar tot voor kort was AMP implementeren in HubSpot een vervelend, technisch karweitje waar heel wat manueel werk bij kwam kijken. Tot nu.

Tegen 2018 wordt voorspeld dat mobiele toestellen garant zullen staan voor zo'n 75% van het totale internetverkeer. Om iedere gebruiker te voorzien van een kwalitatieve, mobiele ervaring (zelfs bij lage bandbreedtes), ontwikkelde Google AMP. De bedoeling van AMP is om er voor te zorgen dat webpagina's met rich content (teksten, foto's, video's...) extra snel laden op mobiele toestellen. Dit om niet alleen de gebruikte bandbreedte te beperken, maar vooral om de gebruikerservaring op die toestellen te verhogen. Mobiele sites die anders soms na 3-4 seconden laden, worden in een AMP-variant vaak in een fractie daarvan geopend. Varianten daarvan zien we bijvoorbeeld ook bij Facebook en Apple, de zogenaamde Instant Articles en Apple News. Dankzij de nieuwe frameworks laadt content op mobiele toestellen razendsnel in: tot 5 keer sneller dan gewone pagina's.

AMP voor HubSpot: nu beschikbaar in beta

Als marketing automation platform dat drijft op content, bleef het bij HubSpot vreemd genoeg heel lang stil rond AMP. Ja, er was een drukbezochte topic op het suggestie-forum en op Inbound16 werd er al geteased dat HubSpot in 2017 AMP zou uitrollen. Voor een eerste groep gebruikers die zijn ingeschreven op het Beta platform van HubSpot is die optie nu ook effectief beschikbaar voor blogposts (site pages en landing pages volgen mogelijk later), weliswaar op voorwaarde dat je inschreven bent voor beta-updates (indien niet: check gerust af met je HubSpot-contact wat mogelijk is).

De optie activeren is heel simpel. Vanuit je HubSpot Marketing account ga je naar 'Content' en vervolgens naar 'Content Settings', waar je in de linker zijbalk kan kiezen voor 'Google AMP'. Wil je deze activeren, dan klik je gewoon op de knop:

enable-google-amp

Eens je dit hebt gedaan, zal HubSpot elke blogpost voorzien van de nodige AMP-tags, zodat deze vervolgens door Google kunnen worden opgepikt bij de volgende site crawl. Maar ook de tweede stap is essentieel. Eens AMP is geactiveerd, krijg je een aantal extra opties om het uitzicht van je AMP-blogpost te optimaliseren. AMP schraapt namelijk heel wat opmaak weg, waardoor het kan zijn dat je posts er plots wat minder mooi uitzien. Dankzij de ingebouwde opties kan je momenteel een (voorlopig beperkt) aantal stijl-elementen aanpassen, zoals kleuren, fonts en font sizes.

amp-save-changes

Als er fouten in je AMP zitten, dan krijg je dit te zien in je Google Search Console. Via een tool als AMP Validator kan je vervolgens je pagina-HTML opladen om te zien waar de mogelijke issues zitten. 

amp-searchconsole

Voordelen van HubSpot AMP

Bij Mia zijn we sinds kort in volle testfase voor AMP in HubSpot. Elke dag activeren we een aantal bestaande blogposts voor AMP en monitoren we de resultaten. En die volgen relatief snel:

  • betere time on page en meer interacties op de pagina dan vroeger
  • lichte stijging in search rankings
  • duidelijke stijging in CTR vanuit de zoekresultatenpagina's van Google (mogelijk dankzij hogere positie en het AMP-icoontje in de resultaten)

Bovendien zorgt HubSpot voor een relatief complete oplossing:

  • Geen gegoochel met canonical url's om duplicate AMP/non-AMP content te vermijden, want de tool voegt automatisch de juiste canonical tag toe
  • Geen gedoe met externe JavaScript codes die geblokkeerd worden, aangezien HubSpot zijn door JavaScript geactiveerde smart content en CTA's zo heeft omgezet dat ze probleemloos voldoen aan de vereiste regels
  • Elke post in AMP wordt gevolgd door een 'Read full post' button om naar de volledige mobiele versie te gaan
  • Minimale technische impact, aangezien het om een quasi 'out of the box' oplossing gaat waarbij de input van een developer beperkt tot zelfs onnodig is (voorlopig)
  • Blogposts met AMP laden ridicuul snel na aanklikken in de zoekresultaten. Geen gedoe meer met lange laadtijden.

Nadelen van HubSpot AMP

Natuurlijk is dit beta-project niet foutloos en dat zie je vooral in de voorlopig nog beperkte styling-options:

  • Geen menu. Als mensen je volledige blog vervolgens willen lezen, moeten ze op je page title klikken of op de 'Read full post' button onderaan. Iets wat je met self-coded AMP of de WordPress plug-in wel kan genereren.
  • Sidebars en aanwezige widgets worden (nog) niet geladen. Dus geen 'related posts', geen inschrijfblok voor je nieuwsbrief, geen overlays met conversieformulieren... 
  • Je zal iets meer tijd steken in het gebruik van interne links in je blogposts, aangezien het belangrijk is om mensen de kans te geven de volledige 'ux experience' zo snel mogelijk te laten ervaren.
  • Je zal een aparte tracking moeten opzetten om AMP-pages mee op te nemen in je Analytics. Zie deze post voor meer info!

Niet meteen HubSpot AMP-gerelateerd, maar de belangrijkste bemerking is dat je de quasi volledige UX-ervaring van je bezoeker wegneemt. Daarom is het essentieel om te evalueren waar en wanneer je AMP inzet. Gebruik het vooral op content die moet scoren in zoekmachines en vaak het eerste instappunt van je bezoeker is, haal het weg van conversiepagina's en delen van je site waar het design essentieel is.

Conclusie?

De ingebakken AMP-optie van HubSpot levert voorlopig goed werk, al zijn de opties nog beperkt. De eerste tests zijn veelbelovend en we hopen dan ook dat er nog iets meer styling mogelijk wordt voor AMP uit beta gaat bij HubSpot.

Benieuwd wat HubSpot en AMP voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan snel contact op met onze marketing automation specialisten!

Hubspot in actie zien?