Hoe bouw je de perfecte landing page?

Ontwerpen, Schrijven, content, webdesign
Written by Denis Vandepitte

Zit je momenteel op kantoor? Goed. Kijk dan eens naar links. En naar rechts. En dan misschien terug naar links, om zeker te zijn. Valt er je iets op? De mensen die je net subtiel hebt bekeken, die zien er namelijk allemaal anders uit. Ze klinken anders en ze vinden andere dingen leuk.

Maar, ondanks al onze verschillen, reageren we dikwijls toch op dezelfde manier als het over bepaalde stimuli gaat. Een voorbeeld: 

  • Als we fel licht ervaren, dan knijpen we onze ogen dicht.
  • Als we iets vies ruiken, dan trekken we onze neus op.
  • Wanneer we een knal horen, dan schrikken we.

Wel, als we landingspagina’s bouwen, dan rekenen we op deze gelijklopende reacties. Grote campagnes zijn immers niet voor niets opgebouwd rond vaststaande UX-regels. Op zich zijn deze niet moeilijk te implementeren, maar hier en daar zien we toch fouten terugkeren. Onthoud volgende tips om deze fouten te ontwijken wanneer je de volgende keer begint aan je landingspagina.

#1 Vermijd te veel afleiding 

Een landingspagina heeft één taak. Eén. En deze ligt bij het afleveren van de belofte die je gemaakt hebt aan je bezoeker. Het enige wat de bezoeker moet doen op je landingspagina, dat is converteren. Maak het ze dus niet te moeilijk. Want, als je hen de kans geeft om af te dwalen… dan zullen ze dat doen. Mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig. Helaas.

Vermijd daarnaast meerdere CTA’s met verschillende doelen. Want als je te veel keuze aanbiedt, dan is de kans groot dat je bezoeker geen enkele actie onderneemt. 

Dus: Eén pagina. Eén doel. Zullen we dat afspreken?

#2 Zorg ervoor dat de boodschap van je landingspagina overeenstemt met je Ad

Want als je boodschap gelijkloopt met je campagne, dan laat je je bezoekers meteen weten dat ze dat (zullen) krijgen waarvoor ze geklikt hebben. Bovendien is dit ook budgetgewijs een slimme zet: door deze twee dingen accuraat op mekaar in te laten spelen, verspil je geen geld aan mensen die denken dat ze voor iets anders klikten. Met andere woorden: een slechte relatie tussen boodschap en landingspagina zorgt voor een slechte user experience – en bijgevolg een slechte conversieratio.

#3 Investeer in sterke copy

De copy op je landingspagina legt uit waar jouw bedrijf en product voor staan. Deze copy moet de bezoeker overtuigen dat jij hebt waar zij naar op zoek zijn. Goede webcopy schrijven is niet eenvoudig, maar er bestaan wel enkele tips voor:

Vermijd jargon

Copywriter.jpgWant dit mag misschien wel slim klinken, maar in de meeste gevallen klinkt het vooral behoorlijk nietszeggend in de oren van je lezer. Wees direct en transparant zodat je boodschap meteen overkomt.

Lees het eens luidop

Hiermee test je of je boodschap succesvol overkomt. Lees je kop, bullets en CTA eens voor aan iemand. Begrijpen ze het niet volledig? Dan is er nog werk aan de winkel.

Vraag om feedback

Want zo kom je misschien nog tot nieuwe inzichten! Creëer eventueel verschillende versies van je copy om te zien welke het beste werkt. 

#4 Zorg ervoor dat CTA en link opvallen

Hoe vaak ben jij al op een website geweest waar je een actie wilde uitvoeren, maar waar je niet kon uitvogelen hoe het moest? En wat deed je dan, toen het te lang duurde? Inderdaad. Je vertrok. Daarom is het bijzonder belangrijk dat de CTA op je landingspagina in een oogopslag herkenbaar is. Bovendien moet deze CTA kort en bondig vertellen wat de bezoeker zal krijgen wanneer ze klikken.

#5 Zorg voor een fantastische ervaring na de landingspagina


… bij voorkeur via een bedankingsthankyou.jpgpagina. Dit is niet enkel beleefd, maar zo’n pagina maakt simpelweg deel uit van een goede user experience. Het helpt je om de prospect verder te laten interageren met je merk – wat kan leiden tot een tweede (of derde, of vierde, of vijfde) conversie.

Op deze pagina geef je je bezoeker bovendien de kans om meer te weten te komen over je merk, eventueel in de vorm van een white paper of een case study.

 

Maar vooral… testen, testen en testen!

Bovenstaande tips zijn immers slechts richtlijnen voor een betere user experience – het is logisch dat niemand kan voorspellen hoe een bepaalde doelgroep zal reageren op een landingspagina.

En daarom is het belangrijk dat je blijft testen: test je CTA’s, je design, je copy, je Ads, … en optimaliseer hen op basis van de feedback die je dankzij de tests ontvangt.

Wil jij een converterende landingspagina?

Aarzel dan niet om ons te contacteren voor meer informatie: onze designers, copywriters en marketeers staan je graag bij in de zoektocht naar dé ideale landingspagina's voor jouw bedrijf. Tot snel!

 

contact opnemen met Mia