Hoe is het om stage te lopen bij MIA?

Inbound Marketing, Search Advertising, Hubspot, stage
Written by Mia

Vertrek op stage’: zeiden ze. ‘Luister’: zeiden ze. ‘Leer’: zeiden ze. Vier weken ver in m’n stage kan ik je zeggen dat ik ze, voorlopig, alle drie full time doe! De uitdaging is dan ook niet min: als cross media student in een digital agency meedraaien waar conversies centraal staan. Dat is meer dan, zoals veel vrienden en familie denken, zomaar wat facebooken en tweeten. Dat is inzichten creëren, strategisch advies geven, tactische beslissingen nemen, veel schrijven en ja, ook wel een beetje tijd op sociale media spenderen. De eerste weken zijn dan ook al leerrijk geweest.

Inbound certificaat als voorbereidingcomputer schrijven

Met een assertieve houding vraag ik of ik iets moet voorbereiden voor de stage. Wat blijkt? Zonder HubSpot Inbound certificaat en Google AdWords certificaat kom er ik zelfs niet in. Best logisch in onze 'field of work', maar ik geef toe dat ik toch twee keer moest slikken. Een paar handige online lessen later zei ik gelukkig: ‘Check, klaar voor de stage!’.

Voor het eerst werken in SEA en HubSpot

Na wat vertaalwerk en een eerste verkenning op Google AdWords mocht ik de tweede dag mee naar een interessante klant in Gent. Tijdens de workshop die we daar organiseerden zweeg ik braaf. Het uitgebreide HubSpotverhaal kroop ondertussen rustig in mijn grijze massa. Op zich niet allemaal splinternieuwe kennis maar wel handig om te zien hoe vage termen als een buyer persona, een buyer journey en workflows praktisch ingevuld worden. Bovendien merk je zo ook dat klanten veel vragen hebben die je zelf nooit kan bedenken. Dat daagt je uit en maakt het werk extra interessant. 

Wist jij al dat belachelijk veel trafiek naar je website afkomstig is van Google AdWords? Eerlijk gezegd wist ik niet dat het zo’n grote impact heeft. Mijn eerste opdracht klonk daarom als een soort Russisch. Na wat tips & tricks van m’n stagementor, Steven Van Duyse, probeerde ik hier en daar wat wijzigingen aan te brengen in een aantal campagnes. Niet altijd gemakkelijk in campagnes die immens groot zijn, maar ook daar maakt de uitdaging het juist boeiend. Voor de klanten die dit lezen: er gaat natuurlijk niets live zonder goedkeuring. Dat geldt zowel voor mijn nieuwe advertenties als voor mijn aanpassingen aan keywords.

Op bezoek bij Google

Mia is een Google Partner. Ik was dan ook blij als een kind dat ik naar een meeting mocht in hun kantoor in Brussel. Een unieke ervaring, dat op z’n minst. Maar het gaf ook een kijk op de echte wereld achter het magische merk. Vergelijk het met een bezoek aan Tomorrowland, maar dan tijdens de opbouw of de afbraak. Trouwens, de echte wereld is er blijkbaar een waarin Google bevestigde wat ik al jaren hoor, dat ons land achterloopt in het hele mobiele verhaal. Ik briefte dat braaf door aan Steven.

En dan zijn er nog al die andere dagen. Die bestaan uit landingpagina’s maken, nadenken over workflows, sociale media analyseren, extra certificaten halen en een nieuw bezoek aan onze klant in Gent. De exacte volgorde daarvan, die laat ik in het midden. Voor mij is dit gewoon één grote rollercoaster. En cliché: ik leerde nu al veel meer dan de voorbije drie jaar in de klas. Op naar de volgende helft.